X

هوشمند سازی ساختمان 


معمولا اگر بخواهیم به سیستم‌های هوشمند سازی ساختمان‌ها اشاره کنیم باید به سال‌های آغازین قرن بیستم میلادی برسیم. اما در آن زمان اصولا از کلمه "هوشمند" استفاده نمی‌شد و در آن زمان زندگی مدرن به وجود نیامده بود. در سالهای 1900 تا 1920 تمام کارها بصورت دستی و سنتی انجام می‌شد اما امروزه برای کنترل تجهیزات در خانه‌های مدرن نیاز به سیستم هوشمند سازی ساختمان است که بتوان به راحتی تمام اجزای خانه را کنترل کرد. هوشمند سازی ساختمان با استفاده از روش‌های محتلفی انجام می‌شود و در هر کدام از این راه‌ها تعدادی سنسور اطلاعاتی جمع آوری شده و به سمت سیستم مرکزی ارسال می‌شود. بلطور کلی 3 راه برای هوشمند سازی ساختمان وجود دارد که شامل :
•    استفاده از سیم کشی (BUS) مجزا برای نقل و انتقال اطلاعات
•     استفاده از سیم های برق به عنوان بستری برای نقل و انتقال اطلاعات
•     استفاده از سیستم های بی سیم برای نقل و انتقال اطلاعات

هوشمندسازی ساختمان

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی جهان به سمت دیجیتالی شدن و فناوری های نو پیش رفته است و همچنان به مسیر خود نیز ادامه می دهد. ساختمان های مسکونی و تجاری هم ازین قافله عقب نماندن و در دهه های اخیر هوشمندسازی ساختمان طرفداران بسیاری پیدا کرده است و در خیلی از ساختمان های نوساز دنیا پیاده سازی می شود. خانه های هوشمند برای فراهم نمودن آسایش و امنیت بیشتر انسان ها طراحی شده تا زندگی را برایشان راحت تر کند.
هوشمندسازی ساختمان یا bms سیستمی یکپارچه است که سایر سیستم های الکتریکی ساختمان از جمله سیستم روشنایی، دزدگیر، اعلام حریق، دوربین مدار بسته، تهویه مطبوع، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سیستم صوت و غیره  را جهت افزایش قابلیت های ساختمان، کاهش مصرف انرژی و حذف خطاهای انسانی کنترل و یکپارچه سازی می کند.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

برای پیاده سازی سیستم هوشمند سازی ساختمان نیازمند تجهیزات پیچیده و گسترده ای نیست. اینترنت اشیا (IoT) در دستگاه‌ های هوشمند این حوزه استفاده می شود. این تکنولوژی صرفا به دستگاه‌ ها خلاصه نمی‌ شود. انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در حال تبدیل شدن به یک کانون نوآوری هستند که به خوبی می‌ توانیم تأثیر آن را در سراسر جهان مشاهده کنیم. تعدادی از تجهیزات مورد نیاز جهت هوشمند سازی ساختمان می توان به کلیدهای لمسی، عملگرها، پنل لمسی هوشمند، کنترلر، پرده، ترموستات هوشمند و شیربرقی اشاره کرد.
عملگرهای هوشمند، رله هوشمند و کلید لمسی تجهیزات کنترل کننده و در ارتباط با قسمت های مختلف اتوماسیون خانگی هستند. کلیه تجهیزات هوشمند سازی خانه به منظور کنترل و مدیریت باید به یک دستگاه مرکزی اتصال پیدا کنند. از جمله این نمونه از تجهیزات میتوان به پنل های لمسی، دستگاه کنترل مرکزی و مودم اشاره نمود. یک سری از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان هم قابلیت ایجاد ارتباط میان کاربر و وسایل هوشمند را فراهم می سازند. مسیرهای ارتباطی در این دسته بین سیستم ساختمان هوشمند و کاربر از طریق ارتباط پیامکی یا ارتباط اینترنتی ایجاد می شود.

قیمت هوشمندسازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان بسته به انواع آن و تجهیزات مصرفی، نوع ساختمان، خواسته مشتری، قدمت و متراژ ساختمان متفاوت است. تنوع قیمت ها و بازه ی گسترده ی آن باعث شده تا قشر متوسط جامعه هم بتوانند به هوشمند سازی خانه و ساختمان هایشان فکر کنند و درصدد برآورده کردن نیازهای خود باشند. اینکه چه زمانی اقدام به هوشمندسازی ساختمان کرد هم مساله ای مهم و تاثیرگذار در قیمت آن است. بهترین زمان برای هوشمندسازی ساختمان زمانی است که ساختمان در حال ساخت است. چون معمار می تواند بهترین جا را برای قرارگیری تجهیزات هوشمند از جمله صفحه کلیدها، سنسورها، ماژول های هوشمند، صفحه لمسی و مشخص کند. در اینصورت علاوه بر مطلوب شدن نتیجۀ کار، هزینه هوشمند سازی ساختمان به دلیل امکان سیم کشی راحت و عدم نیاز به تخریب کمتر خواهد شد.
در خانه هوشمند با سیم برخلاف خانه هوشمند بیسیم، سیم‌ کشی و تابلو برق سنتی ساختمان به طور کامل تعویض می‌ گردد به گونه‌ ای که از دو یا چهار رشته سیم برای برقرار ارتباط بین سرور یا همان سیستم مدیریت ساختمان هوشمند با سیستم‌های هوشمند تعبیه شده استفاده می‌گردد.

انواع هوشمندسازی ساختمان

همانطور که پیشتر گفتیم برای هوشمند سازی یک ساختمان روش ها و پروتکل ها و استانداردهای متعددی وجود دارد که از جمله آن میتوان به KNX, BACnet , Cbus , Lonworks ,LON اشاره کرد. دو تا از مهمترین و معروفترین انواع سیستم های هوشمندسازی ساختمان  Bacnet و KNX است. هر یک از این انواع و  استاندارهای دارای زیرسیستم های متعددی می باشند که برای مدیریت و برقراری ارتباط لوازم مختلف به کار می روند. هوشمندسازی ساختمان به دو روش بی سیم و باسیم انجام می شود. به خانه‌ هوشمندی که راه ارتباطی تمامی سیستم‌ های هوشمند تعبیه شده در آن از طریق Wi-Fi است و از همین طریق هم به سیستم مدیریت ساختمان هوشمند متصل هستند، خانه هوشمند بی سیم یا Wireless می‌ گویند. درصورتی که افراد تصمیم بگیرند که از سیستم Wireless برای هوشمندسازی خانه خود استفاده کنند، سیم‌ کشی ساختمان نیاز به دستکاری ندارد و تابلو برق ساختمان هم به همان شیوه سنتی باقی خواهد ماند. خانه هوشمند سیمی از نظر نفوذناپذیزی و هک نشدن یک سروگردن سرتر از خانه هوشمند بیسیم است. در خانه هوشمند بی سیم با حضور در منزل و اطراف آن بطور پیش فرض در شبکه هوشمند قرار دارید. همانطور که همین الان اگر شما وای فای موبایل خود را روشن کنید می توانید شبکه های اطراف خود را ببینید. و چه بسا با تعدادی از نرم افزارهای هک وای فای به آن ها نیزمتصل شوید. همین امر نفوذ پذیری به خانه هوشمند شما را بسیار راحت می کند.
سرعت عملکرد ارسال و دریافت دیتا در بستر سیمی بیشتر خواهد بود. خانه هوشمند بی سیم در مقایسه با هوشمند سازی با بستر سیمی از سرعت کمتری برخوردار بوده و دارای تاخیر (دیلی) می به ویژه در زمانهای اوج ترافیک مصرف داده و اشغال پهنای باند با توجه به گسترش روز افزون تعداد دستگاه های مصرف کننده دیتا در منزل این عملکرد کندتر نیز می شود.
سیستم‌ های هوشمندی که از تجهیزات سیمی استفاده می‌ کنند می‌ توانند نسبت به سیستم‌ های بی‌ سیم، حسگرهای بیشتری داشته باشند. همچنین این امکان فراهم است که بین چندین ساختمان بر روی یک ملک بزرگ، گسترده شوند.

مزایای هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان مزایای زیادی دارد از جمله اینکه با زندگی در یک ساختمان هوشمند نهایت احساس راحتی، امنیت و ایمنی را تجربه خواهید کرد چرا که برای پیاده‌ سازی یک خانه هوشمند از سیستم‌ های فوق هوشمندی مانند: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم حفاظت و امنیت هوشمند، سیستم صوتی هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند و غیره میتوان استفاده نمود. تمامی این سیستم‌ های هوشمند چه از راه دور و چه از راه نزدیک قابل کنترل، مدیریت و برنامه‌ ریزی هستند چرا که علاوه‌ بر ارتباط با یکدیگر به یک سیستم مرکزی هوشمند متصل می‌ شوند.
با هوشمند سازی ساختمان از طریق یک گوشی تلفن همراه یا دیگر دستگاه های هوشمند می توانید منزل خود را از راه دور مدیریت کنید. به طور مثال می توانید با انتقال تصویر دوربین مدار بسته بر روی موبایل یا کامپیوتر در هر نقطه و مکانی را بررسی و نظارت کنید و در نتیجه حداکثر امنیت را برای منزل فراهم کرد.
امروزه تقاضا برای هوشمندسازی ساختمان به دلیل مزایای بسیاری که دارد افزایش یافته است و در بسیاری از شهرهای بزرگ پروژه های هوشمند سازی در بسیاری از ساختمان ها به کار گرفته شده و تعداد متقاضیان هوشمند سازی در حال افزایش است. افزایش تقاضا برای هوشمند کردن ساختمان نشان از بازار کار عالی شغل هوشمند سازی ساختمان می دهد. هوشمندسازی ساختمان تهران و سایر شهرهای ایران هم کم کم باب شده و بستری عالی جهت سرمایه گذاری در این حوزه را ارائه نموده است.
ساختمان های هوشمند حجم زیادی از داده‌های با ارزش ساختمان را در جهت نحوه استفاده از آنها تولید می‌ کنند. تجزیه و تحلیل این داده ها می‌تواند الگوهایی را در مورد روندهای استفاده به شما ارائه دهد.

سیستم BMS چیست؟

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS که مخفف Building Management System است، ضمن کنترل بخش های مختلف ساختمان و ایجاد شرایط محیطی مناسب با ارائه سرویس های همزمان، سبب بهینه سازی مصرف انرژی ، سطح کارایی و بهره وری سیستم ها و امکانات موجود در ساختمان می شود. در واقع BMS به یک سیستم یکپارچه در ساختمان گفته می شود که کنترل و مانیتورینگ تمام تجهیزات را بر عهده دارد.
کنترل و دسترسی به سیستم با استفاده از نرم افزارهای مربوطه از هر نقطه در داخل ساختمان هوشمند و خارج از آن از طریق اینترنت مقدور می باشد. BMS معمولا برای مدیریت ساختمان‌ ها، هتل‌ ها، دفاتر یا منازل مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بنابراین کارکرد آن بیشتر تجاری است و می‌توانیم ویژگی‌های بیشتری را برای ساختمان هوشمند خود در نظر بگیریم. BMS امکان کنترل حرارت داخل ساختمان، سرمایش، تهویه، روشنایی و کنترل سایه را فراهم می‌کند. طراحی BMS می‌تواند امکان مدیریت سیستم پمپ‌های حرارتی و مبدل فرکانسی را فراهم کند. با این قابلیت‌ها شما می‌توانید توانایی مدیریت همزمان را در طراحی BMS داشته باشید و چندین المان را به کل سیستم وصل کنید.
در هوشمندسازی ساختمان BMS شما می‌ توانید قوانینی را تعریف کرده و استاندارد های لازم را تعریف کنید. در کل گفتنی است که این استانداردها مدام زیادتر می‌ شوند و طراحی BMS وارد پیچیدگی‌ های بیشتری می‌ شوند. این پیچیدگی‌ ها صرفا برای توسعه دهندگان و شرکت‌ های معتبر ارائه دهنده این خدمات است و مشتریان در کمال آسایش از آن استفاده خواهند کرد. ناگفته نماند که استانداردهای بی‌سیم در طراحی BMS نقش دارند و می‌ توانید به‌طور مثال از NarrowBand استفاده کنید. شما در صورت اطمینان، می‌ توانید از ارتباط بین سیستمی نیز استفاده کرده و پروتکل‌ های آن‌ ها را وارد شبکه کنید. در مورد یک ساختمان هوشمند مباحث مختلف و قابل بحث زیادی وجود دارد و کار اجرا و پیاده سازی پروژه های خانه هوشمند حرفه ای تخصصی بوده و متخصص شغل هوشمندسازی ساختمان می بایست مهارت لازم و کافی در رشته های برق، کامپیوتر، عمران و غیره را داشته باشد.
اگر از افراد حرفه ای که در این زمینه کار می کنند و درآمد خوبی هم دارند در مورد کارشان سوال بپرسید،
قطعا به شما خواهند گفت که هوشمند سازی ساختمان صرفا به معنای استفاده از گجت های هوشمند در ساختمان نیست و در واقع هوشمندسازی ساختمان فراتر از همه این تعاریف بوده و کنترل همه تجهیزات ساختمان را در بر می‌گیرد.

هدف از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هدف اصلی از سیستم های اتوماسیون و هوشمندسازی ساختمان، رسیدن به منتهای ایمنی، اهداف امنیتی و بهینه سازي مصرف انرژي است. اما در جامعه متاسفانه به اشتباه این باور شکل گرفته که هدف از هوشمند سازی ساختمان تنها این است که بدون اینکه از جای خود بلند شویم، فقط به کمک ریموت کنترل یا رایانه بتوانیم چراغ ها را روشن یا خاموش کنیم، شیر گاز را ببندیم و یا سایر کارها را از دور کنترل کنیم. در سیستم هوشمندسازی ساختمان می توان براحتی تصاویر دوربین های مدار بسته را بررسی کرد، سیستم های گرمایشی و سرمایشی را روشن یا خاموش نمود یا حتی درجه دمای محیط را افزایش یا کاهش دهد که همه ی این اوامر هم از نظر امنیتی و هم از حیث صرفه جویی بسیار کارآمد است.
در هوشمند سازی ساختمان و کنترلی شدن تجهیزات و افزودن برخی قابلیت های لوکس، بعنوان گزینه هاي کم هزینه ای که به راحتی در کنار هدف اصلی قابل وصول هستند و می توانند در ایجاد یک حس زیبایی شناختی از محیط زندگی و رفاه بیشتر نقش داشته باشند، نگاه شده است. ایمنی و امنیت در سیستم هوشمند سازی ساختمان ارتقای امنیت است. به طوری که این سیستم ها طیف گسترده‌ای از سیستم های امنیتی نظیر دوربین مداربسته، دزدگیر، سیستم اعلان حریق، آلارم های مختلف هنگام وقوع حوادث خطرناک و ... را پوشش می دهند. به همین دلیل است که بنیادی ترین هدف هوشمند سازی امن کردن خانه هاست. سیستم های کنترل نشت گاز هوشمند، سیستم های کنترل تردد هوشمند، سیستم های اطفاء حریق و سیستم های تشخیص چهره هوشمند
از جمله مزیت های امنیتی هوشمندسازی ساختمان است.
امر هوشمند سازی ساختمان تهران هم رو به افزایش است‌ و در بیشتر ساختمان های نوساز اجرا می شود.

چندین سالی است که هوشمند‌سازی ساختمان مطرح شده است از این‌رو می‌توان گفت که تقریبا یک تکنولوژی نوپاست که در آینده به یکی از نیازهای اساسی مردم تبدیل خواهد شد. البته به دلیل مزایا و فواید فراوانی که دارد از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است از این‌رو روز به روز به تعداد افرادی که تصمیم می‌گیرند خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنند، افزوده خواهد شد. اگر شما هم تمایل دارید بیشتر با هوشمندسازی ساختمان یا BMS، امکانات و مزایا و فواید آن آشنا شوید ادامه این مقاله را از دست ندهید. 

هوشمند سازی منزل به معنای تعبیه کردن چندین سیستم خانه هوشمند در یک خانه یا ساختمان و برقراری ارتباط بین‌ آن‌ها از طریق شبکه Wi-Fi یا کابل است. البته تمامی سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند توسط یک نقطه مرکزی که سیستم مدیریت ساختمان هوشمند نام دارد، کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شوند. برای اینکه سیستم هوشمندسازی ساختمان را بهتر درک کنید تنها کافیست که یک شبکه کامپیوتری را تصور کنید. در یک شبکه کامپیوتری یک کامپیوتر که از نظر مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند است به عنوان یک سرور در نظر گرفته می‌شود و سایر کامپیوترها به عنوان کلاینت در نظر گرفته می‌شوند. کامپیوترهای کلاینت در حالی که با یکدیگر در ارتباط هستند به کامپیوتر سرور نیز متصل هستند از این‌رو مدیر شبکه تمامی کامپیوترهای کلاینت موجود در شبکه را از طریق سرور، کنترل و مدیریت می‌کند. تمامی سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه هوشمند تعبیه می‌شوند نیز مانند سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و سیستم روشنایی هوشمند با یکدیگر در ارتباط هستند و به نقطه مرکزی یعنی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند متصل شده‌اند تا شما بتوانید چه از راه دور و چه از راه نزدیک از طریق سیستم مدیریت ساختمان هوشمند تمامی سیستم‌های هوشمندی که در خانه شما قرار داده شده است را کنترل و مدیریت کنید درواقع شما حکم مدیر شبکه را دارید، سیستم مدیریت ساختمان هوشمند به عنوان نقطه مرکزی حکم سرور شبکه و سیستم‌های هوشمند نیز حکم کامپیوترهای کلاینت در شبکه را دارند. 

سیستم صوتی و تصویری هوشمند

هوشمند سازی منازل مسکونی و سایر ساختمان ها یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین اقداماتی است که در صنعت ساختمان سازی انجام شده است. در این ساختمان ها کلیه سیستم ها و وسایل و تجهیزات برقی به صورت هوشمند در می آیند. سیستم صوتی و تصویری هوشمند یکی از سیستم هایی است که در بسیاری از خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر سیستم صوتی و تصویری، سیستم هایی مانند روشنایی، امنیتی، اطفاء حریق، گرمایشی و سرمایشی نیز هوشمند سازی می شوند. 
در هوشمند سازی ساختمان کلیه تجهیزات الکتریکی با استفاده از یک اپلیکیشن و تلفن همراه از راه دور کنترل و تنظیم می شوند. در ساختمان های مذکور نیازی به حضور فیزیکی فرد برای کنترل تجهیزات نیست. هوشمند سازی سیستم صوتی و تصویری نیز موجب راحتی و آسایش بیشتر کاربران و ساکنین می شود. در مطلب حاضر قصد داریم در مورد هوشمند کردن تجهیزات صوتی و تصویری با شما صحبت کنیم.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم صوتی و تصویری هوشمند یکی از امکانات دوست داشتنی و مفید ساختمان های هوشمند است. کاربران با وجود این سیستم قادر هستند به راحتی و با استفاده از تلفن همراه یا تبلت اسمارت یا هر وسیله تحت وب دیگر، تجهیزات صوتی و تصویری را کنترل و تنطیم کنند. شما می توانید در حالی که روی کاناپه استراحت می کنید با فشردن یک دکمه، موسیقی دلخواه خود را گوش کنید یا فیلم مورد نظر را ببینید. نصب اپلیکیشن روی موبایل شما می تواند امکان تنظیم تجهیزات موسیقی و فیلم را برای شما فراهم کند. 
هوشمند سازی منزل به سیستم هوشمند صوتی و تصویری امکان تجربه صوتی فراگیر را در سراسر منزل فراهم می کند. البته ورودی مستقیم اترنت برای دسترسی مطمئن به اینترنت سیستم های هوشمند صوتی بوده و این ورودی، جایگزین شبکه وای فای است. اپلیکیشن هایی که به سیستم های صوتی و تصویری اختصاص دارند را می توان روی سیستم های عامل اندروید و آی او اس نصب کرد و توسط آن موسیقی و فیلم را به راحتی تنظیم و کنترل کرد. 

سایر ویژگی های سیستم های هوشمند صوتی و تصویری

با هوشمند سازی تجهیزات صوتی و تصویری ساختمان امکان بارگذاری موسیقی در فضای ذخیره سازی سیستم یا دستگاه های ذخیره سازی نیز وجود دارد. جهت هوشمند سازی سیستم مذکور نیازی به سیم کشی داخلی نیست و می توان وسایل و تجهیزات را در مکانی مشخص پنهان کرد. قابلیت تنظیم محرمانه نیز با هوشمند سازی سیستم صوتی و تصویری وجود دارد. ساکنین خانه هوشمند می توانند سیستم صوتی را توسط بلندگوهای بلوتوثی یا تقویت کننده های WIFI مخصوص هر اتاق تنظیم کنند و با وجود این امکان و تنها با یک رابط کاربری دیواری، یک صوت همه جانبه دلنشین در همه نقاط خانه شنیده می شود. 

امکانات هوشمند سازی سیستم صوتی و تصویری 

سیستم صوتی و تصویری هوشمند امکانات متنوع و متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد که برخی از آنها عبارتند از:

  • با وجود هوشمند سازی سیستم صوتی ساختمان می توان سایر سیستم های صوتی و تصویری و تجهیزات مربوط به آن را کنترل کرد. پخش موسیقی در سراسر خانه با کیفیت بالای صدا و تصویر با استفاده از ریموت کنترلی و پنل لمسی تجربه بسیار لذت بخشی را به همراه دارد.
  • قابلیت ضبط صدای افراد و پخش آن یکی دیگر از امکانات این نوع هوشمند سازی است. امکان ضبط صدای افراد در جهت افزایش ایمنی ساختمان طراحی شده است. 
  • سیستم صوتی هوشمند را می توان با سایر تجهیزات خانه هوشمند ادغام کرد و این یکی دیگر از امکانات آن است. این امکان کاربر را قادر می سازد که با کمک موبایل و تبلت هوشمند و از طریق اپلیکیشن مربوطه تجهیزات صوتی را کنترل کند. به این ترتیب امکان برنامه ریزی و همچنین تنظیم زمان جهت خاموش و روشن شدن سیستم نیز فراهم می شود. 
  • انتقال تصویر و صدا از تجهیزات مربوطه از مکانی به مکان دیگر با این نوع هوشمند سازی وجود دارد.
  • جهت کلاس درس یا سالن کنفرانس نیز می توان از پخش یکپارچه صوت باکیفیت هوشمند سازی صوتی و تصویری استفاده کرد. 
  • یکی از امکانات جالب این نوع سیستم هوشمند، برنامه ریزی کردن جهت پخش اذان، موسیقی های گوناگون و غیره در زمان های دلخواه است که فضایی دلنشین را به وجود می آورد.   

هوشمند سازی سیستم صوتی و تصویری چه مزایایی دارد؟

سیستم صوتی و تصویری هوشمند مانند هوشمند سازی سایر سیستم ها مزایای متعددی دارد که به برخی از آنها می پردازیم.
افزایش سطح آسایش و راحتی ساکنین خانه هوشمند و سایر کاربران جزو مهمترین فواید این نوع سیستم است.
پخش موسیقی باکیفیت در خانه موجب تغذیه روح می شود و در شادابی انسان تأثیر بسزایی دارد.
برگزاری جلسات و کنفرانس ها با کیفیت بالای تصویر و صوت نیز یکی دیگر از مزیت های هوشمند سازی سیستم صوت و تصویر است. 
سیستم صوتی و تصویری هوشمند یکی از امکانات ساختمان های هوشمند است. با این امکان کاربران می توانند با کمک موبایل و از طریق اپلیکیشن مخصوص کلیه تجهیزات صوتی و تصویری ساختمان را کنترل و تنظیم کنند. امکان بارگذاری موسیقی در فضای ذخیره سازی، تجربه صدای یکپارچه باکیفیت، امکان ضبط صدای افراد و پخش آن در مواقع ضرورت و تنظیمات محرمانه برای سیستم برخی از قابلیت های هوشمند سازی صوت و تصویر است. با تجهیزات صوتی و تصویری هوشمند سطح آسایش و آرامش ساکنین افزایش می یابد و کاربران تجربه صدای یکپارچه باکیفیت را پیدا می کنند. 

سیستم روشنایی هوشمند

تا چند سال گذشته روشن و خاموش کردن لامپ ها و وسایل الکتریکی بدون جابجایی کاربر و از راه دور یکی از خیال انگیزترین امور بود. اما امروزه با وجود سیستم روشنایی هوشمند به امری ممکن و شدنی تبدیل شده است. ساکنین خانه هوشمند می توانند حتی در هنگام سفر و تنها با یک تلفن همراه، سیستم های مختلف منزل از جمله روشنایی را کنترل و تنظیم کنند. مدیران شرکت ها و مجتمع های تجاری هوشمند امکان کنترل و تنظیم سیستم روشنایی ساختمان را از راه دور و به صورت یکپارچه دارند. 
امکانات و قابلیت های جالب و مفیدی که از طریق هوشمند سازی ساختمان برای کاربران فراهم می شود؛ متعدد و متنوع است. چنانچه می خواهید درباره این امکانات و قابلیت ها اطلاعات بیشتری به دست آورید تا آخر مقاله امروز را بخوانید. 

سیستم روشنایی هوشمند چه خصوصیاتی دارد؟

سیستم روشنایی هوشمند به مجموعه ای پیشرفته و مدرن گفته می شود که توانایی کنترل و تنظیم روشنایی ساختمان از طریق یک اپلیکیشن را برای کاربر یا کاربران فراهم می سازد. اپلیکیشن های مربوط به هوشمند سازی منزل یا سایر ساختمان ها اغلب روی سیستم های عامل اندروید و آی او اس قابل اجرا هستند. توسط سیستم هوشمند روشنایی می توانید میزان نور لامپ ها را تغییر دهید و لامپ های LED رنگی را به رنگ های مختلف در آورید.  
تغییر تم های روشنایی نیز از طریق هوشمند سازی روشنایی امکان پذیر است. ساکنین خانه هوشمند می توانند برای زمان های گوناگون از قبیل: زمان صرف شام، تماشای فیلم یا هنگام مطالعه تم ها متفاوتی را برای روشنایی منزل انتخاب و تنظیم کنند. تغییر تم یا تنظیمات دیگر تنها از طریق لمس آیکون ها روی نمایشگر تلفن همراه صورت می گیرد. البته در صورت تمایل می توانید تنظیمات روشنایی را به روش فرامین صوتی نیز انجام دهید. 

سیستم روشنایی هوشمند چه اجزایی دارد؟

هر سیستم از جمله سیستم روشنایی هوشمند دارای اجزای مختلفی است که به برخی از آنها می پردازیم.
مهمترین و اصلی ترین اجزای روشنایی هووشمند لامپ های هوشمند هستند. لامپ هایی که قابلیت برنامه ریزی های گوناگون را داشته باشند و میزان نوردهی آنها قابل کنترل باشد. 
یکی دیگر از اجزای مهم هوشمند سازی روشنایی، ال ای دی ها یا ریسه های LED است. ال ای دی ها اغلب جهت افزایش زیبایی محیط و به وجود آوردن فضاهای مناسب مورد استفاده قرار می گیرند. البته ریسه ها برای جلب نظر برخی از قسمت های ساختمان یا برجسته کردن آن قسمت ها نیز از ریسه های ال ای دی هوشمند استفاده می شود. 
دیمرها یکی دیگر از اجزای سیستم هوشمند روشنایی است. دیمرها به وسیله هایی گفته می شود که به صورت اتوماتیک میزان نور لامپ ها را کاهش می دهند. کاربر می تواند دیمر را به گونه ای تنظیم کند که به تدریج از صبح تا شب میزان نور لامپ ها کم شود. تغییر رنگ نور لامپ ها نیز از طریق برخی از دیمرها انجام می شود 
کلیدها و پریزها نیز از اجزای مهم سیستم روشنایی هوشمند هستند. اغلب جهت هوشمند سازی روشنایی ساختمان از کلید و پریز هوشمند استفاده می کنند. با این وسایل هوشمند طراحی و رابط کاربری آسان و جذابی برای کاربران فراهم می شود. 

مزایای سیستم روشنایی هوشمند

روشنایی هوشمند منزل و سایر ساختمان ها امکانات و مزیت های خوب و جالبی را برای کاربران فراهم می کند. بعضی از این مزایا عبارتند از:

  • بهینه شدن مصرف انرژی یکی از مهمترین مزایای هوشمند سازی روشنایی ساختمان است. با این امکان، میزان نور لامپ ها تنظیم می شود و در هنگام روز یا بودن نور کافی در اتاق، لامپ های هوشمند به طور خودکار خاموش می شوند.  
  • افزایش زیبایی یکی دیگر از کاربردهای روشنایی هوشمند است. طراحی سیستم و تنظیم تم های مختلف نور، فضای زیبایی را برای کاربران فراهم می کند. رقص نور نیز یکی از قابلیت های روشنایی هوشمند است.
  • کنترل روشنایی مکان های غیر قابل دسترس نیز قابلیتی برای کاربران سیستم روشنایی هوشمند است. مجتمع های تجاری، بیمارستان ها و سایر ساختمان ها اغلب مکان هایی با امکان دسترسی مشکل یا غیرممکن روشنایی دارند. کاربران می توانند به راحتی با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن هوشمند خود روشنایی آن مکان را کنترل کنند. 
  • راندمان و بازدهی روشنایی هوشمند بالاتر از روشنایی غیرهوشمند است. میزان نوردهی مطلوب در طول روز و غیرفعال شدن لامپ در مواقع عدم نیاز کارایی ساکنین خانه هوشمند و کارکنان اداره هوشمند را بالا می برد.

قابلیت های سیستم هوشمند روشنایی

امکانات گوناگونی برای کاربران روشنایی هوشمند ایجاد می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • امکان برنامه ریزی سیستم روشنایی یکی از مهمترین امکانات هوشمند سازی روشنایی است. با وجود این امکان کاربران می توانند احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشند. کنترل آسان سیستم روشنایی در زمان های مختلف روز نیز یکی دیگر از قابلیت های سیستم مذکور به شمار می رود.
  • امکان تنظیم میزان نور لامپ ها یکی دیگر از قابلیت هایی است که با روشنایی هوشمند فراهم می شود. تغییر میزان نور و همچنین رنگ نور لامپ به صورت خودکار بسیار جالب و جذاب است. این قابلیت با نصب پریزها و کلیدهای هوشمند فراهم می شود. 
  • کنترل از راه دور و حتی در سفر سیستم روشنایی نیز امکانی بسیار مفید و لازم است.

هوشمند سازی روشنایی یکی از اقدامات خوب و به صرفه ای است که در بسیاری از ساختمان ها اجرا می شود. با این اقدام امکانات و قابلیت های متعددی برای کاربران فراهم می شود. 

انواع سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان

همانطور که اشاره کردیم، سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه قرار داده می‌شوند یا از طریق شبکه Wi-Fi یا از طریق کابل با یکدیگر در ارتباطند و به سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا همان BMS متصل می‌شوند. از این‌رو می‌توان گفت که دو نوع هوشمندسازی ساختمان وجود دارد که نوع اول سیستم هوشمندسازی بیسیم یا همان Wi-Fi است و نوع دوم سیستم هوشمندسازی باسیم است. 

 

مطلب پیشنهادی : مزیت های ساختمان هوشمند 

 

•    سیستم هوشمندسازی بیسیم

در سیستم خانه هوشمند بیسیم همانطور که از نامش پیداست ارتباط بین سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با BMS از طریق شبکه Wi-Fi صورت می‌گیرد خوشبختانه سیستم هوشمندسازی بیسیم از مزایای زیادی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم این است که دیگر نیازی به تخریب برخی از بخش‌های ساختمان برای تعویض سیم‌کشی سنتی و تابلو برق نیست و علاوه‌بر این به راحتی می‌توان خانه هوشمند را به همان حالت اولیه برگرداند. اما این روش مشکلی هم دارد و آن این است که درصورت بروز مشکلی برای مودم یا قطع شدن اینترنت ارتباط بین تمامی سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با BMS نیز قطع خواهد شد و همین مسئله در کنترل و مدیریت سیستم‌های هوشمند خللی ایجاد می‌کند. 

•    سیستم هوشمندسازی باسیم

برخلاف سیستم هوشمندسازی بیسیم، برای پیاده‌سازی سیستم هوشمندسازی با سیم باید سیم‌کشی سنتی و تابلو برق ساختمان تعویض گردد از این‌رو در برخی از بخش‌های ساختمان نیاز به تخریب است. چراکه در هوشمند‌سازی باسیم تمامی سیستم‌های هوشمند از طریق کابل با یکدیگر و با BMS در ارتباط هستند. با وجود اینکه سیستم هوشمندسازی باسیم دارای معایبی شامل تخریب برخی از بخش‌های ساختمان برای تعویض سیم‌کشی سنتی و تابلو برق است و همین مسئله موجب می‌شود که هزینه بیشتری در بر داشته باشد اما لازم است اشاره کنیم که ارتباط سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با BMS در این سیستم هوشمندسازی، پایدار است چراکه ارتباط بین آن‌ها از طریق کابل است و هیچ نوع قطعی در آن وجود ندارد بنابراین هیچگاه در مدیریت و کنترل سیستم‌های هوشمند خللی ایجاد نخواهد شد. 

البته لازم است اشاره کنیم که هر یک از تجهیزات خانه هوشمند برای شرایط منحصربه‌فردی مناسب هستند برای مثال اگر شما در حال ساختن خانه‌ای هستید بهتر است از همان ابتدا از سیستم هوشمندسازی باسیم در آن استفاده کنید تا در آینده نیازی به تخریب برای هوشمندسازی ساختمان خود نداشته باشید اما درصورتی که خانه شما چندین سال است که ساخته شده برای اینکه از تخریب جهت تعویض سیم‌کشی و تابلو برق آن جلوگیری کنید و همچنین در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید بهتر است از سیستم هوشمند‌سازی بیسیم استفاده کنید. 

امکانات خانه هوشمند

•    سیستم روشنایی هوشمند
•    سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند
•    سیستم صوتی و تصویری هوشمند
•    سیستم محافظت و امنیت هوشمند
•    سیستم آبیاری هوشمند
•    پرده برقی هوشمند
•    آسانسور هوشمند
•    آیفون تصویری هوشمند

مزایا و فواید هوشمندسازی ساختمان

مهم‌ترین هدفی که مهندسین تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان در کنار فراهم کردن حداکثر امکانات، آسایش و رفاه در خانه‌ها برای سبک زندگی هر چه بهتر دنبال می‌کنند، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. چراکه خانه‌های هوشمند از سیستم‌های هوشمند فوق‌العاده کاربردی مانند سیستم روشنایی هوشمند و سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند برخوردار هستند. این سیستم‌های هوشمند علاوه‌بر فراهم کردن نهایت آرامش و لذت برای اهالی خانه، در کاهش مصرف انرژی نقش بسزایی دارند. برای مثال شما می‌توانید سیستم روشنایی هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که پس از خارج شدنتان از هر یک از بخش‌های خانه به صورت خودکار خاموش شود یا اینکه سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند را تنها در برخی از بخش‌های خانه مانند اتاق نشیمن که رفت و آمد به آن زیاد است تنظیم کنید و در سایر بخش‌های خانه آن را خاموش نگه دارید. از سایر مزایا و فواید هوشمند سازی خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
•    افزایش طول عمر تجهیزات ساختمان
•    کاهش هزینه‌های آب، برق و گاز
•    کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات ساختمان
•    دسترسی، مدیریت و کنترل راحت تمامی سیستم‌های هوشمند
•    کنترل هر یک از سیستم‌های هوشمند از راه دور 
•    افزایش امنیت ساختمان

سیستم امنیتی هوشمند

سیستم امنیتی هوشمند یکی از امکاناتی است که در اختیار ساکنین خانه های هوشمند قرار می گیرد. این سیستم جایگزین دزدگیرهای قدیمی و سنتی است. امنیت ساختمان با هوشمند سازی سیستم امنیتی افزایش می یابد و دوربین های مداربسته به صورت یکپارچه تحت کنترل یک مجموعه در می آیند. درصد خطای دستگاه های هوشمند امنیتی بسیار پایین است و ساختمان با وجود این دستگاه ها در برابر سارقان و افراد مزاحم امنیت بسیار بالایی پیدا می کند.
با توجه به توضیحات ارائه شده چنانچه شما هم قصد هوشمند کردن سیستم امنیتی منزل یا محل کار خود را دارید تا آخر مطلب امروز را بخوانید تا اطلاعات کافی درباره سیستم هوشمند امنیتی به دست آورید. 

ویژگی های سیستم امنیتی هوشمند  

هوشمند سازی ساختمان به معنای هوشمند کردن کلیه سیستم های مورد نیاز است. یکی از مهمترین نیازهای ساکنین خانه های هوشمند و سایر ساختمان ها احساس امنیت است. به میزان زیادی حس امنیت و ایمنی در کاربران با هوشمند سازی سیستم امنیتی ساختمان افزایش می یابد؛ چرا که با این اقدام درصد خطای سیستم کم می شود. سنسورهای حساس و دوربین های مداربسته یک سیستم خوب و مطمئن تمام جزئیات حوادث و رفت و آمدها را ضبط می کنند.
با هوشمند سازی منزل کاربران از راه دور و صرفا با استفاده از یک اپلیکیشن و نرم افزار تحت وب مانند تلفن همراه، امنیت تمام نقاط ساختمان را کنترل و نظارت می کنند. تنظیم ساده و راحت یکی دیگر از ویژگی های سیستم امنیتی هوشمند کارآمد است. اگر کار با سیستم سخت و پیچیده باشد، کاربر نمی تواند استفاده درستی از آن داشته باشد و در عمل کنترل سیستم مشکل و در برخی مواقع غیرممکن است. دید وسیع دوربین ها نیز یکی از ویژگی های اتوماسیون امنیتی خوب است. 
اگر دوربین های مداربسته سیستم، دید وسیعی داشته باشند و فیلم های ضبط شده نیز دارای صدای باکیفیتی باشند؛ ایمنی مکان افزایش می یابد. 

آشنایی با اجزای سیستم امنیتی هوشمند

سیستم امنیتی هوشمند اجزای مختلفی دارد که از این قرار است:
دوربین های مداربسته امنیتی یکی از مهمترین اجزای سیستم مذکور است. این دوربین ها به دو صورت با سیم و بدون سیم طراحی شده اند و در بخش های مختلف ساختمان نصب می شوند. 
یکی دیگر از اجزای مهم هوشمند سازی سیستم امنیتی کنترل پنل آن است. کنترل پنل کارآمد و ناکارآمد موجب مسلح یا خلع سلاح شدن سیستم می شود. یک کنترل پنل مناسب بین قطعات مختلف سیستم، ارتباط برقرار می کند و در صورت بروز هر نوع مشکل در منطقه امنیتی مورد نظر، هشدار لازم را به ساکنین ساختمان می دهد. 
سنسورهای حرکت جزئی مهم به شمار می رود و اغلب برای حفاظت مکان نگهداری اشیای گرانقیمت و نقاط کم رفت و آمد ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. 
سنسورهایی نیز جهت درب و پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد که شامل دو بخش هستند. درب یا پنجره که بسته می شود دو بخش سنسور در جوار یکدیگر قرار گرفته و متصل می شوند. با اتصال دو بخش سنسور مدار امنیتی لازم ایجاد می شود. 
هشدار دهنده ها با میزان صدای مناسب می توانند همسایه ها و ساکنین را در مواقع لزوم مطلع کنند. 
اجزای دیگری نیز برای سیستم های امنیتی هوشمند طراحی می کنند از جمله: بازی نور، برچسب پنجره و برچسب حیاط، جستجوی Dark Expand. 

اشکال مختلف سیستم هوشمند امنیتی

سیستم های امنیتی هوشمند در شکل های گوناگونی طراحی و تولید می شوند و هر کاربر بر اساس نیاز خود و محل مورد نظر یک یا چند مدل امنیتی هوشمند را انتخاب می کند. در ادامه به برخی از این اشکال می پردازیم.
قفل های هوشمند جهت درب های ورودی یک شکل مناسب سیستم امنیتی است. قفل های هوشمند با درب ها و قفل های قدیمی نیز سازگار هستند و نیازی به تعویض اجزای قدیمی محل ندارید. 
دوربین های هوشمند امنیتی نیز برای اغلب مکان ها مناسب است. این دستگاه های پیشرفته از دوربین های قدیمی مدرن تر بوده و فیلم و عکس های دریافتی آنها با وضوح بالاتری است. در دوربین های هوشمند قابلیت تشخیص تفاوت بین حرکات و دید در شب نیز وجود دارد.  
زنگ درب هوشمند نیز به تنهایی یکی از اشکال سیستم هوشمند امنیتی است. این نوع زنگ ها قابلیت بستن قفل درب و باز کردن آن بدون کلید را دارند. اغلب زنگ های هوشمند دارای تلفن داخلی هستند و کاربر می تواند از داخل ساختمان با مراجعین پشت درب صحبت کند. برخی از زنگ های هوشمند درب مجهز به دوربین یکپارچه نیز هستند و امکان دیدن میهمانان یا مراجعین از پشت درب نیز برای کاربر وجود دارد. 
به طور کلی شما می توانید با کلید زنگ هوشمند یک سیستم امنیتی هوشمند کارآمد برای منزل یا محل کار خود فراهم آورید. هوشمند سازی منزل با زنگ درب هوشمند امری مقرون به صرفه و مناسب به شمار می رود. 
سیستم امنیتی هوشمند یکی از سیستم های مفید و ضروری خانه های هوشمند و سایر ساختمان ها است. با یک سیستم قوی امنیتی می توان از خطرات و سرقت های احتمالی جلوگیری به عمل آورد. یک سیستم هوشمند امنیت شامل اجزای گوناگونی است از قبیل: پنل کنترلی، دوربین های هوشمند، سنسورهای حرکتی، سنسورهای درب و پنجره و همینطور هشدار دهنده ها. هوشمند سازی امنیتی به اشکال گوناگونی امکان پذیر است. 
زنگ هوشمند درب، قفل های هوشمند و دوربین های امنیتی هوشمند پیشرفته. برای طراحی یک سیستم کارآمد و مناسب امنیتی هوشمند پیشنهاد می شود با کارشناسان و متخصصان مشورت کنید. 

سرمایش و گرمایش هوشمند

مجتمع های اداری و خانه های هوشمند مکان های مدرن و پیشرفته امروزی هستند. این ساختمان ها با گسترش اینترنت و فناوری به وجود آمدند. در هوشمند سازی ساختمان سیستم های گوناگونی هوشمند می شوند. سیستم هایی از قبیل: روشنایی، اطفاء حریق، ایمنی، صوتی و تصویری و همچنین سرمایش و گرمایش هوشمند. هوشمند سازی گرمایش و سرمایش یکی از مهمترین اقداماتی است که در جهت اتوماسیون ساختمان ها صورت می گیرد. در مطلب حاضر قصد داریم در مورد موضوعاتی پیرامون هوشمند سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی ساختمان ها صحبت کنیم.

سرمایش و گرمایش هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

سرمایش و گرمایش هوشمند امکانی برای کاربران ساختمان های هوشمند است. در این ساختمان ها دمای مطلوب در سراسر سال احساس می شود. با سیستم مورد نظر دمای داخل ساختمان با توجه به دمای خارج از آن به صورت خودکار تنظیم می شود و این در حالی است که در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود. بهینه مصرف شدن انرژی از طریق هوشمند سازی یکی از مهمترین فواید اتوماسیون ساختمان ها است. 
هوشمند سازی منزل و سایر ساختمان ها از جهت سیستم های سرمایشی و گرمایشی موجب می شود که به محض افزایش دما در ساختمان، سیستم به صورت اتوماتیک دما را کاهش دهد و در نتیجه مصرف انرژی نیز کم می شود. با هوشمند سازی سرمایش و گرمایش ساختمان برای کاربران توانایی تنظیم و کنترل از راه دور دمای ساختمان از طریق اپلیکیشن را فراهم می کند. مزیت های متعددی برای این نوع اتوماسیون ساختمانی وجود دارد که در بخش بعدی به آنها می پردازیم.

کاربردهای ترموستات سرمایش و گرمایش هوشمند 

جهت اتوماسیون سرمایش و گرمایش ساختمان باید ترموستات مربوطه را به صورت هوشمند در آورد. این ترموستات را می توان با وسایل مختلف تحت وب مانند: موبایل، تبلت و لپ تاپ از طریق اینترنت و اپلیکیشن کنترل کرد. ترموستات هوشمند امکان برنامه ریزی و تنظیم دمای مورد نظر را برای کاربران فراهم می کند. 
امکانات دیگری نیز برخی از ترموستات های هوشمند دارند نظیر: امکان تنظیم اتوماتیک رایج دما، تشخیص بروز مشکل در سیستم کانال کشی، تشخیص اشکال در سیستم تهویه مطبوع، یاد آوری زمان تعویض فیلتر و همچنین زمان تعمیر و بررسی سیستم.   

آشنایی با مزیت های سرمایش و گرمایش هوشمند 

برخی از مزایای هوشمند سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی ساختمان ها عبارتند از:

  • افزایش سطح رفاه و زندگی یکی از مهمترین فواید هوشمند کردن سرمایش و گرمایش است. فراهم آمدن دمای مطلوب در طول شبانه روز و تنظیم خودکار دما موجب راحتی و آسایش بیشتر ساکنین یا کاربران می شود. 
  • بهینه شدن مصرف انرژی نیز یکی از اهداف و مزیت های اتوماسیون بناها است. هنگامی که دمای لازم به طور اتومات برای فضا فراهم می شود و نیازی به تنظیم دستی نیست؛ مصرف انرژی نیز کم می شود. 
  • صرفه جویی در هزینه ها نیز با سیستم هوشمند وسایل حرارتی و برودتی به وجود می آید. قبوض آخر ماه برای مصرف انرژی های گوناگون کمتر از سیستم های معمولی است. 
  • دمای مطلوب برای تمام بخش های ساختمان فراهم می شود. 
  • فراهم کردن دمای هوای متفاوت برای هر اتاق با تنظیم سیستم هوشمند گرمایشی و سرمایشی امکان پذیر است. 
  • امکان هوشمند سازی وسایل مختلف حرارتی و برودتی وجود دارد. کولر آبی یا سیستم های VRF و DVM و همینطور رادیاتور و فن کوئل همگی را می توان به صورت هوشمند در آورد. 
  • استفاده و کنترل آسان سیستم های اتوماسیون نیز یکی از مزیت های هوشمند سازی است.
  • عدم نیاز به حضور شخص یکی دیگر از فایده های سیستم مذکور است. به عنوان مثال شما می توانید از محل کار خود دمای خانه هوشمند را برای فرزندتان تنظیم کنید.  

جهت هوشمند سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی چه الزاماتی وجود دارد؟

تنظیمات مختلفی جهت سیستم های سرمایش و گرمایش هوشمند وجود دارد. به همین دلیل قبل از خرید ترموستات هوشمند از جهت سازگاری آن با سیستم، اطمینان حاصل کنید. بنابراین باید یک ترموستات هوشمند سازگار با سیستم خود خریداری کنید و برنامه های لازم و مورد نظر خود را به آن بدهید. یکی دیگر از الزامات هوشمند سازی مذکور، خرید سیم معمولی یا C-Wire است. در برخی از سیستم ها وجود سیم معمولی برای سیم کشی ترموستات لازم است. 
البته خرید ترموستات هوشمند دارای کیت آداپتور نیاز شما را از سیم معمولی برطرف می کند. 

معایب هوشمند سازی گرمایش و سرمایش

  • سیستم هوشمند سرمایشی و گرمایشی دارای مزایای متعددی است ولی معایب آن اندک است که در این بخش به آنها می پردازیم.
  • هزینه های سیستم هوشمند گرمایشی و سرمایشی از سیستم های معمولی بالاتر است.
  • جهت اتوماسیون تغییراتی در دکوراسیون داخلی ساختمان به وجود می آید.
  • جهت اجرای پروژه هوشمند سازی زمان طولانی تری نسبت به سیستم های معمولی نیاز است. 
  • اگر هوشمند سازی به روش ترکیبی صورت نگیرد؛ کمبود هوای تازه در مکان های پرجمعیت به وجود می آید.

بسیاری از ساختمان های امروزی دارای سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند هستند. وجود این سیستم امکان تنظیم و کنترل از راه دور دمای ساختمان را برای کاربران فراهم می کند. مزایای فراوانی برای هوشمند سازی سرمایش و گرمایش وجود دارد از قبیل: صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در هزینه ها، ایجاد دمای مطلوب برای سراسر شبانه روز، فراهم کردن دمای متفاوت برای اتاق های مختلف در صورت نیاز، افزایش سطح رفاه و آسایش کاربران. 
البته سیستم مذکور نسبت به سیستم معمولی معایبی نیز دارد مانند: صرف هزینه ها و زمان بیشتر برای اجرا و لزوم تغییر دکوراسیون جهت اجرا.

پکیج هوشمند سازی خانه

پکیج هوشمند سازی خانه شامل بسیاری از مواردی می‌باشد که ممکن در هر خانه بسته به میزان فضا و هزینه می‌توانید هر کدام از این پکیج‌هار ا انتخاب کنید که هر یک از اینها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند که شامل:
•    تأمین ایمنی و امنیت بیشتر لوازم منزل در جهت ورود هرگونه موجود زنده
•    بهینه سازی مصرف انرژی و زمان
•    کنترلی شدن تجهیزات و لوکس کردن قابلیت‌های خانه
•    روشنایی و نورپردازی (سوییچ، دیمر)
•    سرمایش و گرمایش (اسپیلیت، فن کوئل، برخی شومینه‌های هوشمند و گرمایش از کف)
•    پرده‌های برقی و جک‌های برقی (درب‌های پارکینگ، درب‌های ورود و خروج، سایبان‌ها، سقف‌های متحرک(
•    امنیت )دوربین٬ دزدگیر٬ سنسورهای دما و نور و حرکتی(
•    تلویزیون
•    سینمای خانگی )کانال های تلویزیونی، کانال های ماهواره ای، دی وی دی پلیرها، پخش فیلم از هارد تحت شبکه(
•    کنترل و پخش موسیقی ( پخش موسیقی از موبایل، پخش موسیقی از هارد تحت شبکه، دسته بندی ، پخش همزمان موسیقی‌های متفاوت در چندین اتاق، رادیوهای اینترنتی و سرویس‌های پخش موسیقی رایگان)
•    آبیاری باغچه
•    کنترل استخر و جکوزی

هوشمند سازی ساختمان

کیت هوشمند سازی ساختمان

کیت هوشمند سازی ساختمان بیشتر برای تجهیزات بیسیم استفاده می‌شود. کیت خانه هوشمند معمولا یک پکیج کامل از هوشمند سازی می‌باشد که بتوان به وسیله آن کیت حداقل هوشمند سازی را انجام داد. معمولا کیت‌های امنیتی خانه هوشمند شامل سنسور درب و پنجره، دوربین‌های نظارتی، سنسور حضور شخص و یک کنترلر مرکزی و یک ریموت کنترل می‌باشد. شما در کیت‌های خانه هوشمند معمولا هاب یا کنترلر مرکزی را مشاهده می‌کنید.

هوشمند سازی ساختمان بیسیم

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و برقرای ارتباط بصورت بیسیم، تقاضای افراد برای هوشمند سازی هر نوع وسایل در اطراف خود موافقند. در روش بی‌سیم نیازی به کابل کشی مجزا برای کنترل ادوات مختلف نمی‌باشد و سیگنال‌های تولید شده توسط وسایل کنترل کننده، با کمک سیگنال‌هایRF، منتقل شده و در مقصد، دستگاه مورد نظر را کنترل می‌نماید. مشهورترین پروتکل‌های این دسته از تکنولوژی Z-Wave و ZigBee می‌باشد. این روش غالبا قابلیت استفاده در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان را ندارد.

تعریف هوشمند سازی

به صورت کلی و صرف نظر از تمامی تعاریفی که در سایت‌ها و کتاب‌های مختلف در مورد هوشمند سازی خوانده ایم باید در ساده ترین کلام بگوییم تعریف هوشمند سازی یعنی استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای فناوری و اطلاعات به منظور مدیریت، ادراه صحیح امور، ساده سازی فعالیت‌ها، ارتقا سبک زندگی، حرفه ای تر شدن کارها و فعالیت‌ها، سرعت بخشیدن به امور، انجام کار صحیح‌، کاهش مصرف انرژی و بصورت کلی استفاده حداکثری از کیفیت و سرویس هایی که می‌توان از فناوری اطلاعات در راستای شاخص‌ها و فاکتورهای زندگی از آن بهره گرفت.

تجهیزات هوشمند سازی خانه

تجهیزات هوشمند سازی خانه بر اساس نوع خانه و محیط آن قابل اندازی گیری است. اما بطور معمول تجهیزات هوشمند سازی خانه شامل موارد زیر است:
•    قابلیت کنترل سیستم روشنایی به طور مجزا برای هر ناحیه
•    قابلیت کنترل سیستم روشنایی بر اساس سناریو مختلف
•    قابلیت کنترل سیستم روشنایی بر اساس حسگر
•    تنظیم هوشمند میزان روشنایی
•    قابلیت کنترل و فرمان با تلف همراه خارج از منزل
•    قابلیت تنظیم شدت نور
•    سیستم نورپردازی پیشرفته

هوشمند سازی ساختمان

نحوه هوشمند سازی خانه 

1.    طراحی
2.    دریافت خواسته های کارفرما از هوشمند سازی خانه
3.     انتخاب برند توسط کارفرما
4.    بعد از انتخاب برند بحث برآورد هزینه هوشمند سازی مطرح می شود
5.    در این مرحله تهیه نقشه فنی برای ارائه به برقکار ساختمان برای کابل کشی هوشمند توسط گروه فنی هوشمند سازی ساختمان انجام می شود
6.    تهیه نقشه تابلو هوشمند واحد برای استقرار تجهیزات هوشمند سازی ، توسط گروه فنی هوشمند سازی ساختمان که این نقشه می بایست در اختیار تابلو ساز قرار بگیرد
7.     جایگذاری پنل های هوشمند بر روی دیوار بر اساس نقشه اولیه تهیه شده
8.    برنامه نویسی ، از مهم ترین و اصلی ترین مرحله های هوشمند سازی می باشد که می بایست توسط مهندسین هوشمند سازی ساختمان انجام شود 
یک خانه هوشمند مجموعه‌ای از اتصالات است که ارتباطات وسایل الکترونیکی شما را با یکدیگر برقرار کرده؛ و از طریق یک سیستم کنترل مرکزی ممکن می‌کند. این سیستم کنترل‌گر امکانات زیادی از جمله کنترل دمای محیط، میزان نور، قفل‌های درب و پنجره‌ها، تنظیمات انواع وسائل الکترونیکی، نظارت از طریق دوربین‌ها و سنسورهای مختلف برای امنیت بیشتر و... را در اختیار شما قرار می‌دهد. گروه پیشرفته و حرفه‌ای دکتر BMS با کادری مجرب به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را برای هوشمند سازی خانه خود انجام دهید. 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست