X

سیستم کنترل هوشمند چیست؟

یکی از مباحث نسبتاً جدید و کاربردی در مدیریت ساختمان های اداری و مسکونی، استفاده از تجهیزات هوشمندسازی(ساختمان) است. با هوشمند سازی تجهیزات کنترل تردد و استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می توانید اطلاعات حضور و غیاب کارکنان و همچنین زمان دقیق ورود و خروج آنها را در هر زمان و مکان دریافت و ثبت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات جابجایی هوشمند کارکنان و مزایای استفاده از سیستم کنترل هوشمند، با ما همراه باشید.

 

سیستم کنترل هوشمند

 

می‌توان گفت که یکی از شغل‌هایی که در آینده طرفداران زیادی خواهد شد و می‌تواند برای افرادی که وارد آن شده‌اند، پولساز باشد. هوشمند سازی منازل است. در حال حاضر همه به هوشمند سازی خانه به چشم یک تکنولوژی نوظهور نگاه می‌کنند که تنها برای افراد لاکچری و پولدار کاربرد دارد درصورتی که روز به روز به تعداد طرفداران و افرادی که دوست دارند خانه معمولی خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنند افزوده می‌شود. چراکه زندگی در یک خانه هوشمند نه تنها بسیار لذت‌بخش است و اوج لذت و آرامش را برای شما فراهم می‌کند بلکه در مصرف انرژی به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی می‌کند. البته این موارد تنها بخشی از مزایا و ویژگی‌های خانه هوشمند هستند. بنابراین از همین حالا باید انتظار این را داشته باشید که در آینده‌ای نزدیک در یک ساختمان هوشمند زندگی کنید چراکه در آینده انتخابی به جزو زندگی در یک خانه هوشمند نخواهیم داشت. 

 

 

سیستم کنترل هوشمند

 


شاید با خودتان فکر کنید که هزینه هوشمند سازی خانه بالاست از این‌رو تنها افراد پولدار و لاکچری می‌توانند همچین خانه‌ای داشته باشند. درصورتی که این تصورات تا حدودی اشتباه است. شاید در ابتدا هوشمندسازی خانه کمی جیبتان را خالی کند اما مطمئن باشید که دیگر مجبور نیستید پول زیادی برای قبوض آب، برق و گاز پرداخت کنید چراکه هوشمند سازی ساختمان با کاهش مصرف انرژی، هزینه آب، برق و گاز را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد. بنابراین این تنها افراد پولدار یا لاکچری نیستند که می‌توانند در چنین خانه‌هایی زندگی کنند بلکه شما هم می‌توانید در خانه هوشمند زندگی کنید و مطمئن باشید که بهترین انتخاب برای شماست. از طرفی به این دلیل که هوشمندسازی خانه تکنولوژی تقریبا نو ظهور است، برخی از تجهیزات آن در بازار نیز تازگی دارند از این‌رو شاید احساس کنید که قیمت بالایی دارند اما به مرور زمان که استفاده از تکنولوژی بین مردم همه‌گیر شود و نیاز بازار به تجهیزات هوشمندسازی ساختمان افزایش پیدا کند، قیمت آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. در ادامه شما را با بیشتر با مفهوم ساختمان هوشمند و سیستم تجهیزات هوشمند سازی خانه آشنا خواهیم کرد. بنابراین ادامه این مقاله را دنبال کنید. 

 

 

تاثیر سیستم کنترل هوشمند در اداره و سازمان‌ها

 یکی از چالش هایی که بسیاری از مدیران با آن روبرو هستند، نحوه پیگیری دقیق حضور و غیاب کارمندان و کارکنان اداری است. در گذشته، بسیاری از دفاتر از روش های زمان بری مانند لیست حضور و غیاب یا برگه حضور و غیاب استفاده می کردند. اما استفاده از چنین روش هایی علاوه بر اینکه بسیار پرزحمت و طاقت فرسا است، چندان دقیق نخواهد بود. با روش های قدیمی نمی توان زمان دقیق ورود و خروج کارکنان را به دست آورد. به همین دلیل ممکن است با مشکلاتی در حقوق و دستمزد مواجه شوید که بر اساس ساعات حضور کارکنان در سازمان محاسبه می شود. اما امروزه استفاده از روش های جدید جایگزین روش های قدیمی حضور و غیاب شده است. دستگاه کنترل تردد هوشمند می تواند زمان ورود و خروج کلیه کارکنان و حضور و غیاب آنها را در سیستم به راحتی و به سرعت ثبت کند. این روش به معنای پیشرفت بزرگ در زمینه مدیریت سفارش در ادارات است. سیستم کنترل تردد هوشمند شامل یک دستگاه ثبت زمان کار می باشد که در ورودی ساختمان نصب می شود. هر یک از کارکنان اطلاعات لازم برای ورود یا خروج را وارد کرده و پس از شناسایی، زمان دقیق ورود یا خروج در سامانه ثبت می شود. به طور معمول، سوابق حضور و غیاب همراه با نرم افزار ارائه می شود. ترکیب نرم افزار و دستگاه کنترل حضور و غیاب یک سیستم مدیریت ترافیک هوشمند را تشکیل می دهد. در ادامه به معرفی مزایای استفاده از این سیستم و انواع آن می پردازیم.

 

بیشتر بخوانید :  نرم‌افزار(اپلیکیشن) خانه هوشمند

 

اثر انگشت در سیستم کنترل هوشمند

 

مزیت‌های استفاده از سیستم کنترل هوشمند

مشکلات سیستم های کنترل به وضوح قابل مشاهده است. یک نیاز منطقی یک مرور کلی از سیستم ها و روش های کنترل (انواع روش هاس هوشمندسازی ساختمان) است. این مطالعه سلسله مراتبی از کنترل های کنترل ذهنی را مشاهده می کند و ابزارهای مختلف هوش مصنوعی را به طور نسبی تجزیه و تحلیل می کند. شاید با خود فکر کنید که هزینه یک خانه هوشمند بالاست، بنابراین فقط افراد ثروتمند و مجلل می توانند صاحب چنین خانه ای شوند. اگر این ایده ها تا حدودی اشتباه است. شاید «مهارت» در خانه شما در ابتدا کمی جیبتان را خالی کند، اما مطمئن باشید که دیگر مجبور نخواهید بود پول کلانی برای آب، برق و گاز بپردازید، زیرا هزینه ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. هزینه آب، برق و گاز با کاهش مصرف انرژی. بنابراین نه تنها افراد ثروتمند یا مجلل می توانند در چنین خانه هایی زندگی کنند، بلکه می توانید در یک خانه هوشمند نیز زندگی کنید و مطمئن باشید که این بهترین انتخاب برای شماست. از طرفی با توجه به اینکه فناوری خانه های هوشمند تقریباً جدید است، برخی از تجهیزات آن در بازار جدید هستند، بنابراین ممکن است فکر کنید قیمت بالایی دارند، اما به مرور زمان استفاده از فناوری در بین مردم فراگیر خواهد شد. مردم و بازار به فناوری هوشمند نیاز دارد. در صورت افزایش مصرف قیمت آنها نیز کاهش می یابد.


مکانیزم هوشمندسازی ساختمان و سیستم کنترل هوشمند


برای اینکه بتوانید مکانیزم هوشمندسازی ساختمان و همچنین سیستم کنترل هوشمند را درک کنید و دقیقا متوجه مفهوم و عملکردی که سیستم کنترل هوشمند دارد، بشوید بهتر است به یک شبکه کامپیوتری فکر کنید چراکه مکانیزم خانه هوشمند نیز دقیقا مانند یک شبکه کامپیوتری است. برای راه‌اندازی یک شبکه کامپیوتری LAN یا محلی به یک سیستم قدرتمند که به عنوان سیستم سرور در نظر گرفته می‌شود و چندین سیستم دیگر که به عنوان کلاینت در نظر گرفته می‌شوند نیاز است. به گونه‌ای که تمامی سیستم‌های کلاینت در آن واحد که به یکدیگر متصل می‌شوند به یک سیستم سرور متصل می‌شوند. از این‌رو تمامی سیستم‌های کلاینت از طریق سیستم سرور قابل کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی هستند. درواقع مکانیزم خانه هوشمند نیز به همین شکل است به گونه‌ای که تمامی سیستم‌های هوشمند شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، سیستم محافظت و امنیت هوشمند و ... علاوه‌بر اینکه در آن واحد به یکدیگر متصل می‌شوند به یک سیستم هوشمند مرکزی نیز متصل می‌شوند که به آن سیستم هوشمند مرکزی، سیستم کنترل هوشمند می‌گویند. برای هوشمند سازی منزل خود می توانید از طریق وب سایت دکتر BMS انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

 

 

سیستم کنترل هوشمند

 


سیستم کنترل هوشمند نیز همانند سیستم سرور در شبکه عمل می‌کند به گونه‌ای که امکان کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی تمامی سیستم‌های هوشمند را چه از راه دور و چه از راه نزدیک برای اهالی خانه فراهم می‌کند از این‌رو چه زمانی که در خانه هوشمند خود باشید و چه زمانی که بیرون از خانه هوشمند خود باشید می‌توانید به تک تک سیستم‌های هوشمندی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم برنامه بدهید و آن‌ها را کنترل و مدیریت کنید. هر یک از سیستم‌های هوشمند شامل تجهیزات متعددی هستند که این تجهیزات در کنار یکدیگر زندگی در یک خانه هوشمند را به یک زندگی کاملا رویایی و زیبا تبدیل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در تمامی سیستم‌های هوشمند وجود دارد، حسگرها هستند. جالب است بدانید که این حسگرها هستند که موجب برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند می‌شوند. برای مثال زمانی که شما از خانه هوشمند خارج می‌شوید حسگر درب به دوربین‌های هوشمند پیامی مبنی بر روشن شدن ارسال می‌کند از این‌رو است که وقتی از خانه خارج می‌شوید دوربین‌های هوشمند شروع به فعالیت می‌کنند. 

 

در حال حاضر همه به خانه هوشمند به عنوان فناوری جدیدی نگاه می کنند که فقط برای افراد مجلل و ثروتمند قابل استفاده است، در حالی که روز به روز بر تعداد طرفداران و افرادی که دوست دارند خانه معمولی خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنند، افزوده می شود. زیرا زندگی در خانه هوشمند نه تنها بسیار خوشایند است و حداکثر لذت و آرامش را به شما می دهد، بلکه به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. البته این نکات تنها بخشی از مزایا و ویژگی های یک خانه هوشمند است. بنابراین، ارزش این را دارد که در آینده نزدیک در یک خانه هوشمند زندگی کنیم، زیرا در آینده انتخابی برای زندگی در یک خانه هوشمند نخواهیم داشت.

 

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند