X

برآورد قیمت سیستم هوشمند ساختمان

همه ما قبل از خریدن هر چیزی ابتدا به قیمت آن توجه می‌کنیم. زمانی که به سوپر مارکت می‌رویم، زمانی که به دنبال خرید وسایل منزل هستیم، زمانی که قصد داریم ماشینی بخریم، زمانی که به رستوران می‌رویم و به منو نگاه می‌کنیم و ... به دنبال قیمت هستیم. درواقع اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که قبل از خرید هر چیزی ذهن ما را به خود مشغول می‌کند، قیمت است. به ویژه اگر قرار باشد چیزهای بزرگی مانند یک خانه یا ماشین را خریداری کنیم. گاهی‌اوقات هم به صورت ناخودآگاه ذهن ما به این سمت کشیده می‌شود که " فلان خونه یا ماشین چه قدر گران است " بدون اینکه به امکانات آن نگاهی بیاندازیم و بعدا درمورد گران بودن یا ارزان بودن آن تصمیم بگیریم. درواقع این مسئله درمورد تکنولوژی‌های جدید و هوشمند بیشتر به چشم می‌خورد. به گونه‌ای که اگر به شما بگوییم می‌توانید با استفاده از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان در خانه خود آن را از یک خانه معمولی به یک خانه هوشمند تبدیل کنید اول از همه می‌پرسید که قیمت تجهیزات خانه هوشمند چه قدر است؟ یا اینکه فکر می‌کنید باید هزینه خیلی زیادی را برای داشتن یک خانه هوشمند پرداخت کنید. اما لازم است بدانید که هزینه خانه هوشمند متناسب با امکانات و سیستم‌هایی هوشمندی که درون خانه خود قرار می‌دهید تعیین می‌گردد. ادامه این مقاله را دنبال کنید تا به شما توضیح دهیم که هزینه هوشمند سازی خانه چه قدر است؟ و اینکه چگونه محاسبه می‌شود؟ 


هوشمندسازی ساختمان چیست؟


هوشمندسازی ساختمان تقریبا یک تکنولوژی نوظهور است اما با این وجود روز به روز به تعداد افرادی که تصمیم می‌گیرند خانه معمولی خود را به یک ساختمان هوشمند تبدیل کنند افزوده می‌شود. چراکه همه چیز در خانه هوشمند برخلاف یک خانه معمولی قابل کنترل، برنامه‌ریزی و مدیریت است از این‌رو بخش عظیمی از کارهای روزمره و تکراری مطابق میل ما به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. 


درواقع خانه هوشمند از سیستم‌های هوشمندی شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، پرده برقی هوشمند، آسانسور هوشمند، آیفون تصویری هوشمند، سیستم حفاظت و امنیت هوشمند و ... تشکیل می‌شود که تمامی این سیستم‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و به یک نقطه مرکزی که به آن سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا بی ام اس گفته می‌شود، متصل هستند. درواقع این سیستم مدیریت ساختمان هوشمند است که امکان برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل هر یک از سیستم‌های هوشمند را برای اهالی خانه هوشمند فراهم می‌کند.


هزینه هوشمندسازی ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟


همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئله‌ای که در برآورد هزینه هوشمند‌سازی ساختمان نقش دارد میزان امکانات و سیستم‌های هوشمندی است که قصد دارید در خانه شما مورد استفاده قرار بگیرد. درواقع تعداد امکانات و سیستم‌های هوشمندی که در خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد آن‌ها را در سه سطح مختلف شامل: خانه‌های هوشمند بسیار ساده، خانه‌های هوشمند معمولی و خانه‌های هوشمند پیشرفته دسته‌بندی می‌کند. در ادامه به امکانات و سیستم‌های هوشمند در هر یک از این خانه‌های هوشمند اشاره خواهیم کرد. برای هوشمند سازی منزل خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از قیمت سیستم هوشمند ساختمان با خبر شوید.


امکانات خانه‌های هوشمند بسیار ساده


•     1عدد دستگاه سوئیچ کنترل روشنایی
•    1 عدد دستگاه دیمر
•    پنل کنترل لمسی


امکانات خانه‌های هوشمند معمولی


•    2 عدد دستگاه سوئیچ کنترل روشنایی
•    2  عدد دستگاه دیمر
•    1  عدد دستگاه کنترلر نورهای رنگی
•    1  عدد کنترلر کولر
•    1  عدد پنل کنترل مرکزی LCD کاراکتری
•    2  عدد پنل کنترل لمسی

 

امکانات خانه‌های هوشمند پیشرفته


•    3  عدد دستگاه سوئیچ کنترل روشنایی با کانال های متنوع
•    3  عدد دستگاه دیمر
•    2  عدد دستگاه کنترلر نورهای رنگی
•    1 عدد سوئیچ تاسیسات برای کنترل تجهیزاتی مانند فن و هود آشپزخانه
•    1 عدد فرستنده IR برای کنترل ریموت تلویزیون و سیستم های صوتی
•    1  عدد کنترلر کولر
•    1  عدد پنل کنترل مرکزی رنگی با قابلیت نمایش آب و هوا ، آلبوم دیجیتال و پخش موزیک
•    3  عدد پنل کنترل لمسی
•    مبدل شبکه
•    ریموت کنترل


سایر عوامل تاثیرگذار در برآورد هزینه هوشمندسازی ساختمان


•    قدیمی یا نوساز بودن خانه


یکی دیگر از عواملی که بر روی برآورد هزینه هوشمندسازی ساختمان تاثیر بسزایی دارد این است که آیا ساختمان شما قدیمی است یا نوساز؟ مسلماً هزینه هوشمندسازی یک خانه نوساز از خانه قدیمی کمتر است اما چرا؟ به این دلیل که در خانه‌های قدیمی یک روند سیم‌کشی کهنه وجود دارد از این‌رو برای هوشمندسازی چنین خانه‌هایی باید فرآیند سیم‌کشی را از صفر آغاز کرد از این‌رو هزینه هوشمندسازی کمی بیشتر از خانه‌های نوساز خواهد بود.برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان  و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.


•    متراژ ساختمان


مسلماً متراژ ساختمان نیز عامل دیگری است که در هزینه هوشمندسازی ساختمان نقش بسزایی دارد چراکه یک خانه 70 متری با یک اتاق خواب در مقایسه با یک خانه 200 متری با 3 اتاق خواب به تجهیزات و سرویس‌های هوشمند کمتری نیاز دارد از این‌رو هزینه هوشمندسازی آن خیلی کمتر است درصورتی که هر یک از اتاق خواب‌های خانه 200 متری به تجهیزات و سیستم‌های هوشمند مجزایی نیازمندند از این‌رو با افزایش تعداد سیستم‌های هوشمند در یک خانه با متراژ بالا، هزینه هوشمند‌سازی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

 
•    اعتبار شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوشمندسازی


و اما آخرین و مهم‌ترین عاملی که در برآورد هزینه هوشمندسازی ساختمان نقش دارد، اعتبار شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوشمندسازی ساختمان است. مطمعنا شرکتی که چندین سال در این زمینه سابقه کار دارد و برند شناخته‌ شده‌ای در این حوزه است متناسب با خدمات بهتری که در زمینه هوشمندسازی ساختمان به شما ارائه می‌دهد هزینه بیشتری هم دریافت می‌کند. البته این دلیل نمی‌شود که شما کار هوشمندسازی ساختمان خود را به شرکت تازه تاسیس در این زمینه بسپارید که اعتبار خاصی ندارد یا برند آن شناخته شده نیست چراکه هرچه زمینه فعالیت شرکتی که برای هوشمندسازی مدنظر دارید بیشتر باشد، پروژه هوشمندسازی خانه شما نیز به شکل بهتری انجام خواهد شد. 

 

همه ما حداقل یک بار نام خانه هوشمند ، ساختمان هوشمند یا هوشمند سازی منازل را شنیده‌ایم. اساس و پایه شکل‌گیری ساختمان هوشمند ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. از این‌رو است که روز به روز به میزان محبوبیت آن افزوده می‌شود و مردم بیشتری تصمیم می‌گیرند تا خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنند. البته علاوه‌بر اینکه خانه هوشمند نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد، امنیت بیشتر و رفاه و آسایش بیشتری را در خانه به وجود می‌آورد. 
مهم‌ترین و اولین سوالی که در زمینه هوشمند سازی ساختمان به ذهن مردم می‌رسد این است که قیمت هوشمند سازی خانه چه قدر است؟ گستره هوشمندسازی ساختمان بسیار وسیع است چراکه شامل سیستم‌های هوشمند متعددی است که هر یک از آن‌ها دارای تجهیزات خانه هوشمند بسیار متنوعی هستند از طرفی نیازهای هر یک از مشتریان برای هوشمندسازی منزلشان متفاوت است به گونه‌ای که شاید یکی از مشتریان هوشمندسازی ساختمان تنها به سیستم حفاظت و امنیت هوشمند نیاز داشته باشد اما یکی دیگر از مشتریان هوشمند سازی منازل به تمامی سیستم‌های هوشمند و یک پک کامل از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان نیاز داشته باشد. از این‌رو نمی‌توان به طور خیلی دقیق هزینه هوشمندسازی ساختمان را برآورد کرد چراکه برآورد هزینه هوشمند سازی ساختمان به امکانات و تجهیزات هوشمندسازی متناسب با نیازی که مشتریان هوشمند سازی منزل دارند بستگی دارد. از این‌رو در ادامه این مقاله به بررسی سیستم‌ها و تجهیزات هوشمندی که برآورد هزینه هوشمند سازی خانه به آن‌ها بستگی دارد می‌پردازیم. 

فاکتورهای مهم در برآورد قیمت سیستم هوشمند ساختمان

 

برآورد قیمت سیستم هوشمند ساختمان 


•    امکانات خانه هوشمند


o    سیستم روشنایی هوشمند


یکی از مهم‌ترین سیستم‌های هوشمندی که اکثر مشتریان هوشمندسازی ساختمان درخواست می‌دهند تا این سیستم در منزل آن‌ها پیاده‌سازی شود، سیستم روشنایی هوشمند است چراکه موجب کاهش چشم‌گیر مصرف برق می‌شود. درواقع این سیستم هوشمند با روشن و خاموش کردن لامپ‌ها به صورت خودکار و همچنین تنظیم نور، افزایش و کاهش نور به صورت خودکار در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند. 


o    سیستم حفاظت و امنیت هوشمند


یکی دیگر از مهم‌ترین سیستم‌های هوشمند که اکثر مشتریان هوشمندسازی ساختمان تمایل دارند برای حفظ و افزایش امنیت منزل خود از آن استفاده کنند سیستم حفاظت و امنیت هوشمند است. کاربرد این سیستم هوشمند تنها در ساختمان‌های مسکونی نیست بلکه از این سیستم هوشمند در بانک‌ها و مراکز خرید نیز استفاده می‌کنند. این سیستم هوشمند با استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین‌های هوشمند و قفل‌های هوشمند که هر کدام دارای انواع متعددی از سطح ساده تا پیشرفته هستند، امنیت منزل شما را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد. 


o    سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند


یکی دیگر از سیستم‌های هوشمندی که موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و به همین دلیل متقاضیان زیادی دارد، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است. این سیستم هوشمند جریان سرما یا گرما را به صورت خودکار فعال یا غیرفعال می‌کند به گونه‌ای که اگر منزل را ترک کنید به صورت خودکار جریان سرما یا گرما را قطع می‌کند و علاوه‌بر این دمای منزل شما را تنظیم می‌کند از این‌رو موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود. 


o    سیستم آبیاری هوشمند


سیستم آبیاری هوشمند بیشتر در منازل یا مکان‌هایی کاربرد دارد که یک باغچه یا باغ بزرگ با چندین درخت وجود داشته باشد که آبیاری آن‌ها به شیوه سنتی زمان زیادی از شما تلف کند. در غیر اینصورت سیستم آبیاری هوشمند تنها برای چندین گلدان و یک فضای سبز خیلی کوچک، ولخرجی به حساب می‌آید. از این‌رو استفاده از این سیستم هوشمند به داشتن یک فضای سبز بزرگ بستگی دارد. 


o    سیستم صوتی و تصویری هوشمند


سیستم صوتی و تصویری هوشمند برخلاف سیستم‌های روشنایی، سرمایش و گرمایش و امنیت هوشمند، ضرورت آنچنانی ندارد اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید چنین سیستم هوشمندی نیز در خانه خود داشته باشید. این سیستم هوشمند امکان پخش موزیک در هر یک از بخش‌های خانه به صورت کاملا مجزا و مستقل، قابلیت سناریوپذیری و همگام شدن با سایر سیستم‌های هوشمند مانند سیستم روشنایی هوشمند، پخش آلارم‌ها به صورت خودکار، قابلیت اتصال آرشیو موسیقی به سیستم خانه هوشمند را برای شما فراهم می‌کند. 


o    استخر، سونا و جکوزی هوشمند


همانطور که می‌دانید پیاده‌سازی و استفاده از سیستم هوشمند استخر، سونا و جکوزی تنها مستلزم این است که شما در منزل خود استخر، سونا یا جکوزی داشته باشید. در غیر این صورت کاربری برای شما نخواهد داشت. 


o    درب، پنجره و پرده هوشمند


می‌توان گفت که درب و پنجره هوشمند بخشی از سیستم حفاظت و امنیت هوشمند به حساب می‌آیند که کاملا با تجهیزات این سیستم هوشمند در ارتباط هستند. پرده هوشمند نیز با سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند در ارتباط است و پیام باز یا بسته شدن به صورت خودکار را از این سیستم هوشمند دریافت می‌کند. برای مثال درصورتی که آفتاب در روزهای سرد سال شروع به تابیدن کند سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند با ارسال پیام به پرده هوشمند از آن می‌خواهد که کنار رود تا آفتاب به داخل خانه نیز بتابد و آن را گرم کند تا اینگونه مصرف انرژی گرمایی نیز کاهش پیدا کند. 

 

برآورد قیمت سیستم هوشمند ساختمان 


•    تجهیزات خانه هوشمند


هر یک از سیستم‌های هوشمندی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم از تجهیزات هوشمند متعددی برخوردار هستند اما مهم‌ترین تجهیزات هوشمند که در هر خانه هوشمندی به آن‌ها نیاز است و بر روی برآورد قیمت سیستم هوشمند ساختمان تاثیرگذار هستند شامل موارد زیر می‌باشند: 


o    سیستم کنترل مرکزی


سیستم کنترل مرکزی پایه ثابت تمامی خانه‌های هوشمند است چراکه یک نقطه مرکزی به حساب می‌آید که امکان کنترل و مدیریت تمامی سیستم‌های هوشمند را چه از راه دور و چه از راه نزدیک برای افراد فراهم می‌کند. 


o    خطوط ارتباطی


خطوط ارتباطی تمامی سیستم‌های هوشمند را به یکدیگر و به سیستم کنترل مرکزی متصل می‌کند. خطوط ارتباطی یا به صورت بیسیم هستند تا باسیم. 


o    Access Points


نقاط دسترسی یا Access Point‌ها شامل نمایشگرهای لمسی یا کیبوردهایی هستند که در هر یک از بخش‌های خانه هوشمند برای کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی سیستم‌های هوشمند آن بخش نصب می‌گردند.  

 


 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست