X

نرم افزار خانه هوشمند و انواع آن

با نرم افزار های هوشمند سازی منزل شما میتوانید تمام تجهیزات خانه خود که به سیستم هوشمند ساختمان اتصال دارد از طریق تلفن همراه خود از داخل منزل یا از هر نقطه ای از دنیا که هستید براحتی کنترل کنید و فرمان مورد نظر را به آنها بدهید. گجت ها و دستگاه های متنوع امروزی این دیدگاه را تحقق بخشیده اند و افرادی که می خواهند خانه ای کاملا خودکار و هوشمند داشته باشند، با صرف مبلغ نسبتا کمی می توانند به رویای خود برسند. اما باید در نظر داشت که این دستگاه ها به خودی خود نمی توانند فکر ساکنین را بخوانند و به یک نرم افزار هوشمند نیاز دارند.

نرم افزار خانه هوشمند

 

برنامه خانه هوشمند

اپلیکیشن یا نرم افزار خانه هوشمند یکی از جذاب ترین برنامه هاست و احتمالا در آینده نزدیک شاهد استقبال گسترده آن در سراسر جهان خواهیم بود. البته در حال حاضر در بسیاری از کشورها شاهد هستیم که خانه های هوشمند بسیار محبوب هستند. خانه های هوشمند به گونه ای هستند که با استفاده از تلفن یا تبلت، وسایل و وسایل خانه خود را کنترل خواهید کرد. بعضی ها فکر می کنند خانه هوشمند استفاده از ربات است. البته این تعریف را می توان برای خانه هوشمند نیز در نظر گرفت، اما معنای خانه هوشمند امروزه این است که می توانید ابزار و وسایل خانه خود را با استفاده از اینترنت روی گوشی یا تبلت خود کنترل کنید. شاید چند سال پیش چنین ایده ای یک رویا به حساب می آمد. اما امروزه با استفاده از پلتفرم اینترنتی، به راحتی می توانید با استفاده از دستگاه های هوشمند، تمامی لوازم منزل خود را از راه دور کنترل کنید. در یک خانه هوشمند، لوازم خانگی را می توان از طریق اینترنت و یا حتی از طریق تلفن و پیامک متصل و کنترل کرد.

 

نرم افزار های اندروید خانه های هوشمند

 

کاربرد اپلیکیشن خانه هوشمند

مهمترین کارکرد و کاربرد خانه های هوشمند ارسال یا دریافت اطلاعات مختلف در مورد لوازم خانگی است. به عنوان مثال، اگر برخی از لوازم خانگی مهم مانند رادیاتور یا سیستم اسپلیت و تجهیزات روشنایی را خاموش نکرده اید، می توانید با چند دستور ساده سیستم های گرمایشی، سرمایشی، لامپ ها و ... را کنترل و مدیریت کنید. اما شاید جذاب ترین ویژگی خانه های هوشمند این باشد که می توانید از ابزارهایی که در اختیار دارید برای برنامه ریزی وسایل خانه خود استفاده کنید. یعنی برنامه کاری آنها را تنظیم کنید.

 

انواع نرم افزار هوشمند سازی ساختمان


دوموتیکز (Domoticz) 


استفاده از نرم افزاری که با گجت ها و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان سازگار نیست، بسیار کلافه کننده است. خوشبختانه، نرم افزارهایی مثل دوموتیکز (Domoticz) طیف وسیعی از تجهیزات هوشمند سازی منزل را ساپورت می کنند. از آنجایی که Domoticz از تمامی تجهیزات هوشمند سازی خانه ، از ریموت کنترل ها تا سنسورها و دیتکتورها، پشتیبانی می کند، کاربران معمولا در استفاده از آن به مشکلی برنمی خورند. به علاوه، این نرم افزار قابلیت پشتیبانی از برندهای تازه وارد را نیز دارد و همین ویژگی، آن را از سایرین متفاوت کرده. یکی دیگر از مزایای Domoticz این است که می توان آن را بر روی دستگاه های مختلفی مثل کامپیوتر، گوشی هوشمند و حتی رایانه های تک برد فوق العاده ارزان قیمت رزبری پای (Raspberry Pi) نصب کرد. همچنین توسعه دهندگان دیگری، لیستی از آپشن های اضافی را در این نرم افزار ارائه می دهند. بنابراین، به راحتی می توان دید که دقیقا چه چیزهایی در دسترس هستند و به شخصه از کدام گزینه های می توان بهره برد. 

 

کالائوس  (Calaos) 


در میان ابزارهای موجود در این نرم افزار می توانید یک اپلیکیشن سِرور بیابید که واقعا کارآمد است. به علاوه، از یک صفحه نمایش لمسی رابط کاربری (User Interface) و یک اپلیکیشن وب پشتیبانی می کند تا امکان کنترل کامل محیط فراهم شود. کنترل از راه دور عنصر کلیدی ارتباط میان خانه هوشمند و صاحب خانه است. و این یعنی شما به یک نرم افزار هوشمند موبایل و قابل حرکت نیاز دارید. Calaos یک نرم افزار اصلی، هم برای سیستم عامل اندروید و هم برای iOS دارد. تنها نکته ی نه چندان مهمی که باید دقت کنید این است که بخش زیادی از دستورالعمل نرم افزار، اطلاعات رسمی و اطلاعات مرتبط با پشتیبانی Calaos به زبان فرانسوی است. البته قسمت هایی از آن هم به زبان انگلیسی است.

 

نرم افزار calaos برای اندروید (کنترل هوشمند منازل)

 

اوپن ها   (OpenHAB) 


OpenHAB نام نرم افزاری است که از عبارت Open Home Automation Bus گرفته شده. همانطور که از نامش پیداست، OpenHAB یک نرم افزار متن باز است. نرم افزارهای متن باز برای عموم در دسترس هستند و هر برنامه نویس با در دست داشتن کد منبع نرم افزار، می تواند برخی از کدهای نرم افزار یا برنامه را تغییر داده و کاربری های لازم را ایجاد نماید.
این نرم افزار علاوه بر توسعه دهندگان آن، توسط یک اجتماع پیشرفته پشتیبانی می شود. OpenHAB متعلق به Java است و اگر به دنبال یک نرم افزار هوشمند سازی پایدار با پشتیبانی قوی هستید، با اطمینان می توانید آن را انتخاب نمایید. یکپارچگی این نرم افزار باعث راحت تر شدن کارها می شود.برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان (اینجا) با خبر شوید.

 

کنترل هوشمند منازل با نرم افزار اندروید

 

هوم اسیستنت (Home Assistant) 


 این نرم افزار خاص نیز یک نرم افزار متن باز بوده، کاملا در دسترس می باشد و پیکربندی همه چیز را در کمترین زمان امکان پذیر می کند. پیاده کردن تنظیمات Home Assistant  در دستگاه به لطف تلاش های توسعه دهندگان آن به راحتی آب خوردن است. این نرم افزار به چیزهای زیادی نیاز ندارد اما دستگاهی می خواهد که قادر به خواندن Python 3 باشد. به دلیل متن باز بودن این نرم افزار، بعضی ها تصور می کنند که Home Assistant به محصولات متن باز محدود است. برعکس، هوم اسیستنت هم با محصولات متن باز و هم با برنامه های اختصاصی سازگاری دارد. رزبری پای گزینه ی قابل اعتمادی برای ترکیب با Home Assistant (مانند نرم افزارهای قبلی) است. اگر هم علاقه ای به Raspberry Pi ندارید، تکنولوژی های زیادی مثل فناوری های مرتبط با وضعیت آب و هوا قابلیت اتصال به این نرم افزار هوشمند سازی را دارند. این یعنی به کمک نرم افزار Home Assistant می توانید عناصر زیادی را در ساختمان هوشمند خود کنترل کنید.

 

مطالب کاربری : 

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست