X

هوشمندسازی ساختمان‌ و فروشگاه‌ها

با وجود اینکه تکنولوژی هوشمندسازی و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان اصطلاحات تازه و نویی هستند که به گوش مردم می‌خورند و حتی خیلی از مردم با خود فکر می‌کنند که خانه هوشمند تنها مخصوص افراد لاکچری است و خرج زیادی دارد، در آینده‌ای نه چندان دور به جزو زندگی در خانه‌های هوشمند و کار در اداره‌ها و دفاتر هوشمند انتخابی نخواهیم داشت. چراکه تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان کمک چشم‌گیری به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌کند از این‌رو مصرف بالای انرژی به حد چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید کاهش مصرف انرژی موجب کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نیز کمک بسزایی به کاهش گرما در کره زمین و کاهش خشکسالی و کمک به بهبود منابع طبیعی می‌کند. با این وجود می‌توان گفت که هوشمند سازی منازل ، انقلابی در صنعت ساختمان است که کاهش مصرف انرژی و نجات زندگی بشر در کره زمین را در بر می‌گیرد. البته هوشمند‌سازی تنها مختص ساختمان‌ها یا منازل مسکونی نیست بلکه می‌توان این تکنولوژی را در هر مکانی اعم از فروشگاه‌ها، بانک‌ها، مراکز خرید و ... پیاده‌سازی کرد. در ادامه شما را با امکانات هوشمند سازی منزل و فروشگاه‌ها آشنا خواهیم کرد بنابراین ادامه این مقاله را از دست ندهید. 


امکانات هوشمندسازی  فروشگاه‌ها

 

هوشمندسازی ساختمان‌ و فروشگاه‌ها
 

 


•    سیستم روشنایی هوشمند


یکی از مهم‌ترین امکانات هوشمند سازی ساختمان و فروشگاه‌ها که کمک بسزایی به صرفه‌جویی در مصرف برق می‌کند، سیستم روشنایی هوشمند است. مهم‌ترین ویژگی که سیستم‌های هوشمند دارند این است که امکان کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی آن‌ها چه از راه دور و چه از راه نزدیک وجود دارد. از این‌رو سیستم روشنایی هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند از ویژگی‌های کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی از راه دور و نزدیک برخوردار است. بنابراین می‌توان این سیستم را به گونه‌ای تنظیم کرد که پس از خارج شدن از خانه یا هر یک از بخش‌های منزل مانند هر یک از اتاق‌ها به صورت خودکار چراغ‌ها خاموش شوند. از این‌رو در مصرف برق به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی خواهد شد. بنابراین شاید در ابتدای هوشمندسازی ساختمان خود مجبور شوید، پول زیادی را هزینه کنید اما مطمئن باشید با کاهش مصرف انرژی در منزل شما از مبالغی زیادی که باید هر بار برای قبوض برق و آب و گاز بپردازید به حد وسیعی کاسته می‌شود. 


•    سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند


یکی دیگر از امکانات بسیار مهم و کاربردی هوشمندسازی ساختمان، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است. این سیستم هوشمند نیز نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد. به گونه‌ای که می‌توان این سیستم هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کرد که تنها در بخش‌هایی از خانه مانند اتاق خواب و اتاق نشیمن که رفت و آمد در آن زیاد است به صورت خودکار به کار بیافتد و پس از خروج افراد از خانه به صورت خودکار خاموش شود. همانطور که اشاره کردیم سیستم‌های هوشمند از راه دور و نزدیک قابل کنترل و برنامه‌ریزی هستند به گونه‌ای که با اسمارت فون خود و از طریق اپلکیشن خانه هوشمند یا Smart Home می‌توانید تمامی سیستم‌های هوشمند موجود در منزل خود را کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی کنید از این‌رو روزهای سرد یا گرم سال که از محل کار خود به منزل می‌آیید می‌توانید در مسیر برگشت به خانه از طریق اسمارت فون خود و اپلیکیشن خانه هوشمند سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند را روشن کنید تا زمانی که به خانه می‌رسید، دمای محیط منزل شما به دمای مدنظر شما رسیده باشد. 


•    سیستم صوتی و تصویری هوشمند


سیستم صوتی و تصویری هوشمند از آن دسته از سیستم‌های هوشمندی است که عاشق آن خواهید شد. به گونه‌ای که می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر روز صبح با آهنگ ملایمی شما را از خواب بیدار کند یا در ساعات مشخصی در روز وقتی که از سر کار باز می‌گردید به صورت خودکار آهنگ موردعلاقه شما را برایتان پخش کند. البته این تنها بخش کوچکی از ویژگی‌ها و مزایای سیستم صوتی و تصویری هوشمند است. 

سیستم محافظت و امنیت هوشمند


و اما مهم‌ترین سیستم هوشمند که در تمامی مکان‌ها به ویژه فروشگاه‌ها، مراکز خرید و بانک‌ها کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم محافظت و امنیت هوشمند است. این سیستم هوشمند از تجهیزات هوشمند فوق‌العاده‌ای شامل: قفل هوشمند و دوربین‌های هوشمند برخوردار است. قفل‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای باز کردن آن‌ها باید پسورد خاصی را وارد کنید. دوربین‌های هوشمند نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از اینکه تمامی افراد از خانه خارج می‌شوند فعال می‌شوند. 

 

 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست