X

تفاوت هتل هوشمند و سنتی

پیشرفت تکنولوژی باعث شده هتلداران علاقمند به داشتن هتل هوشمند و استفاده از این فناوری در هتل خود باشند. این سیستم نیازهای صاحبان هتل و مهمانان را برآورده می کند. در اصل، یک هتل هوشمند هتلی است که در آن همه دستگاه ها می توانند با استفاده از یک سیستم هوشمند ارتباط برقرار کنند و می توانند داده ها را ارسال یا دریافت کنند. به عبارت بسیار ساده، هتل هوشمند سیستمی است که از طریق سیستم کنترل و کنترل از راه دور، رضایت مشتری را به همراه داشته و به مهمانان احساس آرامش، آسایش و امنیت می دهد. این هدف با جایگزینی هوشمندانه چک‌این هتل، باز کردن درها با کلید، روشنایی اتاق تعویض، رزرو غذا و غیره به دست می‌آید. این به مهمانان اجازه می‌دهد تا با لمس یک دکمه روی تلفن هوشمند خود از یک نقطه چند کار را انجام دهند. علاوه بر این، هر یک از کارکنان و مهمانان با سرور هتل ارتباط برقرار می کنند و از این طریق می توانند به اتاق خود دسترسی داشته باشند و حتی مدیر هتل نیز می تواند سیستم های هوشمند را کنترل کند. تفاوت هتل هوشمند و سنتی بسیار زیاد است و انتخاب به عهده خود متقاضیان میباشد.

 

طبقه بندی اتوماسیون هتل های هوشمند

  • اتاق هایی برای زندگی
  • سیستم مدیریت مرکزی مهمان
  • مکان های عمومی
  • توقفگاه خودرو
  • خدمات ویژه
  • موتورخانه و اتاق های مکانیک

قفل هوشمند درب اتاق هتل

برای قفل کردن درهای هتل های هوشمند، برخلاف سیستم های قدیمی، نیازی به تماس مستقیم کلید با قفل درب نیست. مهمانان فقط باید کارت را به قفل در ارائه دهند تا در ساعتی که هتل برایشان تعیین کرده باز شود. در این حالت زمان ورود مهمان از طریق شبکه به پذیرایی منتقل می شود تا زمان ورود و خروج مهمان در سیستم ثبت شود. علاوه بر ورود و خروج مهمانان به اتاق، می توان افراد را تحت نظارت قرارداد که شامل خدمتکار، تکنسین هتل و ... می شود. وقتی درب ورودی اتاق مهمان باز باقی مانده است اشکال به وجود می آید .برای رفع این مشکل سنسوری در درب اتاق ها تعبیه شده که باز یا بسته بودن در را مشخص می کند. بدین ترتیب هنگام خروج از اتاق در همان لحظه به میز پذیرش اطلاع داده می شود تا اقدامات لازم را انجام دهند.

در صورت باز کردن یا قفل کردن درب اتاق مهمان در میز جلو  لابی قادر خواهد بود در صورت لزوم در صورت بروز حادثه، گم شدن قفل در توسط میهمان و غیره، اتاق یا تمامی درهای اتاق ها را به صورت همزمان باز یا قفل کند. حتی اگر هیچ یک از کارت ها توانایی باز کردن در را نداشته باشند.

حسگر حضور در ورودی اتاق

وقتی مهمان می خواهد به اتاق رزرو شده خود برود، باید از راهرو عبور کند تا به مقصد برسد. در این حالت به سنسور نور راهرو اطلاع داده می شود که هنگام ورود مهمان به راهرو روشن شود تا مهمان کارت خود را به قفل درب نگه دارد تا باز شود. سنسور حضور نیز ورودی یک مهمان را به داخل اتاق ثبت می کند.

کارتخوان داخل اتاق

این کارت برای درب هر اتاق است، بنابراین برای هر اتاق فقط یک کارت ویژه وجود دارد. یعنی هر کارت فقط برای قفل و باز کردن در یک اتاق است و با آن کارت نمی توانید اتاق های دیگر را باز کنید.

 سیستم کنترل فن کویل

یکی از مشکلات هتل ها خروج مهمان از اتاق است. زیرا در این زمان فن کویل به دلیل قطع برق خاموش می شود. این سیستم به جای خاموش کردن فن کویل به حالت آماده به کار می رود. به این ترتیب وقتی مسافر وارد اتاق می شود با شرایط دمایی مناسب تری مواجه می شود و یا با قرار دادن سنسور RFID در لابی هتل حضور مهمان را تشخیص داده و قبل از رسیدن به او فن کویل را روشن می کند.

 

کلیدهای هوشمند با قابلیت اسکریپت نویسی

با قرار دادن کلیدهای هوشمند در داخل اتاق ها می توان تمامی قسمت های مختلف سیستم های روشنایی، برق و تهویه مطبوع را کنترل کرد. این کلیدها به خوبی کار می کنند. علاوه بر این، اسکریپت های از پیش تعریف شده را می توان نصب کرد. به عنوان مثال، وقتی کلید اسکریپت خواب را فشار می دهید، چراغ اتاق نشیمن خاموش می شود و در اتاق خواب همه چراغ ها به جز آباژور خاموش می شوند. یا مثلاً سناریوی تماشای تلویزیون باعث خاموش شدن برخی چراغ ها و روشن شدن برخی دیگر می شود.

پنل کنترل هدبرد

 کنترل پنل سر تخت را می توان روی میز کنار تخت یا روی دیوار کنار تخت نصب کرد. این پنل دارای عملکردهای مختلفی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • تمام خطوط روشنایی اتاق را روشن و خاموش کنید
  • روشن و خاموش کردن و راه اندازی سیستم HVAC
  • باز و بسته شدن پرده در صورت نصب پرده برقی
  • کانال های تلویزیون را روشن و خاموش کنید
  • درخواست غذا (در این صورت درخواست به میز پذیرش ارسال می شود)
  • درخواست چتر (در این صورت درخواست به پذیرش ارسال می شود)

تلویزیون اینترنتی در اتاق هتل هوشمند

 اصل کار این سیستم به این صورت است که کلیه دیش های ماهواره، دی وی دی پلیر، کامپیوتر و ... به واحد مرکزی متصل می شود که سرور اصلی سیستم به عنوان منابع اطلاعاتی و پخش تصاویر محسوب می شود. در سمت گیرنده می توان از دستگاه های مختلفی برای مشاهده تصاویر استفاده کرد. به عنوان مثال، رایانه های متصل به شبکه می توانند تصویر تلویزیون را به طور کامل مشاهده کنند. مبدل برای اتصال تلویزیون های آنالوگ معمولی به این سیستم استفاده می شود. این مبدل از یک طرف به شبکه کامپیوتری و از طرف دیگر به تلویزیون متصل است. این بدان معناست که فرد در مقابل یک تلویزیون معمولی می نشیند و می تواند از کنترل از راه دور برای ارسال اطلاعات به سرور مرکزی استفاده کند. این اطلاعات ممکن است شامل سفارش یک وعده غذایی یا خدمات ویژه باشد.

از جمله ویژگی های سیستم IPTV می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 پخش کانال های تلویزیونی با کنترل زمان (Time Shifting Live TV)

VOD فیلم (ویدیو در صورت تقاضا)

Music on Demand MOD (موسیقی بر حسب تقاضا)

اینترنت روی تلویزیون

چند زبانه (رابط کاربری چند زبانه)

خروج سریع امکان بررسی سریع از تلویزیون برای مهمانان

پیام خوش امد گویی

اطلاعات هتل

ارتباط با پذیرش (پیام دریافتی)

زنگ بیدار شدن

سیستم مدیریت مرکزی مهمان

یکی از مهمترین کاربردها در بحث اتوماسیون هتل، سیستم مدیریت متمرکز برای مهمانان و کارکنان هتل است. در این روش کلیه اطلاعات مربوط به وضعیت اتاق ها و مسافران به صورت آنلاین با سایر نرم افزارهای هتل مانند حسابداری، خانه داری و غیره ترکیب می شود به عنوان مثال یک سیستم اتوماسیون اتاق و اتصال آن به شبکه اصلی BMS ساختمان به شرح زیر می باشد.

 

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست