X

پکیج هوشمندسازی ساختمان (بخش دوم)

چندین سیستم هوشمند در کنار یکدیگر به همراه یک سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یک خانه معمولی را به یک خانه هوشمند تبدیل می‌کنند. به گونه‌ای که سیستم‌های هوشمند در کنار برقراری ارتباط با یکدیگر به یک سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS که نقطه مرکزی محسوب می‌شود متصل می‌شوند. درواقع سیستم مدیریت ساختمان هوشمند است که امکان کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی تمامی سیستم‌های هوشمند در خانه را برای اعضای خانواده چه از راه دور و چه از راه نزدیک فراهم می‌کند. 


سیستم هوشمند ساختمان یا از طریق شبکه بیسیم یا همان Wi-Fi به یکدیگر و به سیستم مدیریت مرکزی متصل می‌شوند یا از طریق کابل کشی. از این‌رو تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان به شکل یکی از دو روش بیسیم و باسیم پیاده‌سازی می‌شود. همانطور که در مقاله پیشین اشاره کردیم برای اینکه خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنید باید از سیستم‌های هوشمند استفاده کنید که برای پیاده‌سازی هر یک از آن‌ها به تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان نیاز دارید که می‌توانید این تجهیزات را از فروشگاه خانه هوشمند تهیه کنید البته قبل از اینکه تجهیزات هوشمندسازی خانه را تهیه کنید لازم است نیاز خود را از یک خانه هوشمند تعیین کنید و تصمیم بگیرید که دقیقا به چه سیستم‌های هوشمندی در خانه خود نیاز دارید تا براساس آن‌ها تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. 


در بخش اول این مقاله به بررسی برخی از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان شامل: قفل هوشمند و دوربین هوشمند پرداختیم. درواقع قفل هوشمند و دوربین هوشمند از مهم‌ترین تجهیزات هوشمندسازی خانه هستند که نهایت امنیت را برای منزل شما فراهم می‌کنند. چراکه قفل هوشمند و دوربین هوشمند مانند سایر سیستم‌های هوشمند قابل کنترل و برنامه‌ریزی هستند. برای مثال می‌توانید قفل هوشمند را از راه دور با استفاده از اسمارت فون خود ببندید یا اینکه دوربین هوشمند را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که وقتی از خانه خارج شدید تصویربرداری خود را آغاز کند و پس از اینکه وارد منزل شدید تصویربرداری را متوقف کند. در ادامه شما را با برخی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا خواهیم کرد. 

 

پکیج هوشمندسازی ساختمان


تجهیزات هوشمندسازی ساختمان


•    زنگ در هوشمند


در حال حاضر دو نوع زنگ در هوشمند در بازار موجود می‌باشد چراکه این حوزه نیز نوظهور است و تا به آپشنی متداول تبدیل شود کمی طول می‌کشد. نوع اول زنگ در هوشمند قابلیت تصویربرداری ندارد اما نوع دوم آن دارای قابلیت تصویربرداری می‌باشد به گونه‌ای که وقتی کسی زنگ در خانه شما را می‌زند تصویری زنده از جلوی درب خانه شما در هر جای دنیا که باشید بر روی اسمارت فون شما نمایش داده می‌شود. 


•    حسگر هوشمند


می‌توان گفت که حسگرهای هوشمند مهم‌ترین جزو خانه‌های هوشمند هستند چراکه اکثر سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه هوشمند پیاده‌سازی می‌شوند دارای حسگر هوشمند هستند. برای مثال سیستم درب و پنجره هوشمند دارای حسگر هوشمند هستند به گونه‌ای که حسگرهای هوشمند درب و پنجره می‌توانند به دوربین‌های هوشمند بگویند که چه زمانی باید پروسه تصویربرداری را آغاز کنند. حتی سیستم آبیاری هوشمند دارای حسگر رطوبت هوشمند است به گونه‌ای که حسگر هوشمند رطوبت به سیستم آبیاری هوشمند پیام قطع یا وصل جریان آب را ارسال می‌کند. در ادامه شما را با یکی دیگر از کاربردی‌ترین حسگرها یعنی حسگر هوشمند دود آشنا خواهیم کرد. 


•    حسگر هوشمند دود


همانطور که اشاره کردیم یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات هوشمند سازی خانه ، حسگر هوشمند است. یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین حسگرهای هوشمند، حسگر هوشمند دود است. در حال حاضر دو نوع حسگر هوشمند دود با نام‌های Nest  و Kidde در بازار موجود می‌باشند. هر دوی این حسگرهای هوشمند دود پس از اینکه دود را احساس کنند سریعا به اعضای خانواده از طریق اسمارت فون آن‌ها اطلاع خواهند داد. البته حسگر Nest از حسگر Kidde پیشرفته‌تر است چراکه پس از تشخیص دود و اطلاع دادن به اهالی خانه با ترموستات‌ها ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها پیام می‌دهد تا جریان سوخت تجهیزات حرارتی را متوقف کنند. 


•    در هوشمند


خوشبختانه در هوشمند تمامی نگرانی‌های ما را از اینکه آیا در خانه یا در پارکینگ را بستیم یا خیر؟ برطرف می‌کند چرا در هوشمند را نیز مانند سایر سیستم‌ها و تجهیزات خانه هوشمند می‌توانیم چه از راه دور و چه از راه نزدیک کنترل کنیم و با استفاده از اسمارت فون خود در هر زمان و هر جایی که بودیم در خانه یا پارکینگ را باز و بسته کنیم. علاوه‌بر این می‌توانید در هوشمند را به گونه‌ای تنظیم و مدیریت کنید که پس از اینکه به جلوی در می‌رسید به صورت خودکار باز شود و پس از ورود شما به صورت خودکار بسته شود. برای هوشمند سازی منزل خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.


•    ترموستات هوشمند


ترموستات هوشمند نیز مانند سایر تجهیزات و سیستم‌های هوشند از حسگر برخوردار است که حسگرهای این سیستم هوشمند متناسب با گرم یا سرد بودن خانه، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را به کار می‌اندازند. البته لازم است اشاره کنیم که ترموستات هوشمند به طور قابل توجهی موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود چراکه می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که متناسب با دمای محیط خانه از اینکه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بیش از اندازه فعال باقی بمانند جلوگیری کند. 


•    نورپردازی هوشمند


سیستم نورپردازی هوشمند نیز یکی دیگر از مهم‌ترین سیستم‌های هوشمند است که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد. چراکه در این سیستم چراغ‌ها با ترموستات‌های هوشمند ترکیب می‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه این سیستم هوشمند نیز قابل برنامه‌ریزی است به گونه‌ای که می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که هنگام غروب آفتاب فعال شود تا نورهای مورد نیاز برای محیط خانه فعال شوند یا اینکه آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که پس از خارج شدن از خانه یا اتاق‌ها به صورت خودکار خاموش شود. 

 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست