X

هوشمند سازی اتاق خواب

در سال های اخیر، ظرافت به یکی از موضوعات جذاب در زمینه ساخت و ساز و طراحی داخلی تبدیل شده است. این فرآیند در انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی قابل اجرا می باشد. در صورت اجرای هوشمند سازی ساختمان های مسکونی، می توان قسمت های مختلف از جمله اتاق خواب ها را به صورت متفاوتی تجهیز کرد.   امروزه در زمینه ساخت و ساز و طراحی داخلی بسیاری از جویندگان کار طرفدار هوشمند سازی اتاق خواب هستند. اگرچه اجرای این تکنیک هزینه بر است. اما به لطف مزایای مختلف این کار از جمله بهینه سازی انرژی، هزینه ها در مدت زمان کوتاهی جواب می دهد. تمامی ساختمان ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی می توانند از مزایای یک ساختمان هوشمند بهره مند شوند. در ساختمان های مسکونی می توان قسمت های مختلفی مانند آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق کودک، فضای سبز و اتاق نشیمن را بهبود بخشید. امکانات اتاق خواب هوشمند کمتر از آشپزخانه یا اتاق نشیمن شناخته شده است. چنین اتاق خوابی با تجهیزات مختلف ساخته شده است. بنابراین متقاضیان می توانند با توجه به نیاز و بودجه خود از این تجهیزات و مزایای آن بهره مند شوند. مزایای اتاق خواب های هوشمند بسته به تجهیزات مورد استفاده متفاوت است و به شرح زیر است:
●    ذخیره انرژی
●    بهبود رفاه و آسایش ساکنین
●    بهبود کیفیت خواب
●    بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان
بهبود آسایش و رفاه ساکنین
در یک اتاق خواب هوشمند می توانید سیستم های سرمایش، گرمایش، روشنایی و تهویه را با استفاده از کنترل از راه دور یا گوشی هوشمند کنترل کنید. تغییر وضعیت پرده ها یا باز و بسته شدن پنجره ها نیز از راه دور انجام می شود. در نتیجه افراد مجبور به تحرک و نگرانی برای ایجاد کوچکترین تغییرات نیستند. اهمیت این موضوع برای افراد دارای مشکلات حرکتی آشکارتر است. به عنوان مثال، ممکن است به افراد دارای معلولیت، سالمندان یا بیماران اشاره کنیم. علاوه بر کنترل از راه دور می توان سناریوهای مختلفی را برای سیستم های فوق تعریف کرد. سناریوی خواب، ساعات کاری، غیبت از اتاق، آخر هفته ها و غیره. برخی از تجهیزات به صورت تخصصی تری به رفاه و آسایش افرادی که در یک اتاق خواب هوشمند زندگی می کند کمک می کند. میز هوشمند یکی از این موارد است. یک میز هوشمند شبیه یک میز معمولی به نظر می رسد اما ویژگی های بیشتری دارد. این میز قابلیت شارژ انواع گوشی های موبایل را به صورت بی سیم دارد. در نتیجه مردم هیچ نگرانی بابت شارژ تلفن همراه خود نخواهند داشت. چنین محصولاتی بسیار زیاد است و با توجه به پیشرفت علم و فناوری هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
 

بهبود کیفیت خواب

یکی از مهمترین اصول یک اتاق خواب ایده آل ایجاد شرایط برای خواب کافی و آرام است. محصولات هوشمند مرتبط با کیفیت خواب تنوع قابل توجهی دارند. یکی از مهم ترین وسایل تولید شده در این زمینه تخت هوشمند است. این تخت از سنسورهای مختلفی تشکیل شده است. این حسگرها با اندازه گیری ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن به خواب راحت و آرام کمک می کنند. علاوه بر این، ترموستات به کار رفته در لایه های زیرین تخت، دمای تشک را کنترل می کند. در نتیجه کاربر می تواند در صورت تمایل دمای تخت را تغییر دهد. وجود صفحه نمایش از دیگر مزایای تخت خواب هوشمند است. با استفاده از صفحه نمایش و پنل های تعبیه شده می توانید لوازم خانگی مختلفی را از داخل تخت راه اندازی کنید. یکی دیگر از محصولات رایج برای تزیین اتاق خواب بالش مخصوص است. محصولات مختلفی با ویژگی های خاص به نام «بالش هوشمند» تولید و روانه بازار شده است.
 برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییر حالت های مختلف در طول خواب
رایحه ای آرام بخش برای بهبود کیفیت خواب
تضمین بهترین موقعیت ممکن گردن در هنگام خواب به لطف طراحی و ساخت ارگونومیک.
بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان
اتاق خواب هوشمند دارای تجهیزاتی برای تنظیم رطوبت، کیفیت، سرما و گرمای هوا می باشد. این تجهیزات بیشتر مورد نیاز افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت است. زیرا کیفیت و رطوبت هوا برای این افراد بسیار مهم است. با نصب اپلیکیشن مخصوص روی گوشی هوشمند خود می توانید این تجهیزات را از راه دور کنترل کنید.


ذخیره انرژی

بخشی از اتلاف انرژی در بخش خانه مربوط به سیستم های سرمایش، گرمایش و روشنایی اتاق خواب است. با هوشمند سازی این سیستم ها می توان از مصرف بیش از حد برق یا گاز در اتاق خواب جلوگیری کرد. به عنوان مثال، هنگامی که اتاق خالی است، تجهیزات سرمایشی، گرمایشی یا روشنایی مختلف متوقف می شوند یا در حالت آهسته قرار می گیرند. 
تجهیزات اتاق خواب هوشمند
اتاق خواب به عنوان مکانی امن و آرام شناخته می شود که می توانید در آن استراحت کنید و ذهن خود را از نگرانی های روحی و جسمی روزانه خود دور کنید. ایجاد شرایط مناسب برای افزایش ایمنی و راحتی این اتاق به فرد این امکان را می دهد که خواب راحتی داشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل محیط نامناسب خواب، بد می خوابند، که با مشکلاتی مانند بی خوابی و بد خوابی مرتبط است. در چنین شرایطی داشتن یک اتاق با تجهیزات اتاق خواب هوشمند می تواند به فرد کمک کند هنگام خواب احساس راحتی کند. یک اتاق خواب هوشمند تفاوت چندانی با یک اتاق خواب معمولی ندارد، اما امکانات قابل توجهی برای راحتی و سلامتی دارد. استفاده از تجهیزات هوشمند در اتاق خواب باعث بهبود کیفیت خواب و افزایش تمرکز در این محیط می شود. همه مردم می توانند با کمترین قیمت و با توجه به نیاز خود؛ برای هوشمند سازی اتاق خواب خود اقداماتی را انجام دهید.


چرا باید برای هوشمند سازی اتاق خواب اقدام کنیم؟

ممکن است برخی افراد با این سوال مواجه شوند که چرا اتاق خواب را هوشمند کنیم؟ ایجاد اتاق خواب هوشمند شرایط مناسبی را برای آرامش و آسایش انسان فراهم می کند. یک محیط هوشمند می تواند فرصت ها و خدمات زیادی را ارائه دهد. یکی از عواملی که باعث شد بسیاری از افراد اتاق خواب را هوشمند کنند. بهبود کیفیت خواب و افزایش قدرت تمرکز و حافظه است. تحقیقات نشان می دهد که خواب خوب می تواند فواید منحصر به فردی مانند رشد شناختی، پیشگیری از بیماری های جسمی و روانی، افزایش تمرکز و حافظه، کاهش اضطراب و افسردگی و... برای افراد به ارمغان بیاورد. 
  
 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست