X

نصب سنسور حرکتی لامپ

سنسور حرکت یک وسیله کنترل نور برای مکان هایی مانند راه پله ها، پارکینگ ها، اتاق های تمرین و مکان هایی است که نیاز به روشنایی دائمی ندارند. از آنجایی که این دستگاه عمدتاً در راه پله ها استفاده می شود، به آن چشمی پله یا چشمی نیز می گویند. این دستگاه با تشخیص حرکت انسان لامپ ها را روشن می کند و پس از مدتی قابل تنظیم لامپ ها را خاموش می کند. این سنسورها در سه نوع 140 درجه، 180 درجه و 360 درجه در بازار موجود هستند. نوع 140 درجه به صورت توکار استفاده می شود و در جعبه کلید نصب می شود. نوع 180 درجه برای نصب دیواری و نوع 360 درجه برای نصب سقف می باشد. در داخل این سنسورها معمولا 2 یا 3 ولوم وجود دارد که با چرخاندن آنها می توانید میزان حساسیت، میزان زمان و میزان نور را بسته به نیاز خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، چرخش حجم نور به سمت علامت منفی (یا شکل ماه) باعث می شود لامپ ها فقط در شب روشن شوند. و اگر شخصی این سنسورها را در طول روز خاموش کند، لامپ ها روشن نمی شوند. یا با چرخاندن صدای زمان به سمت علامت مثبت، لامپ ها برای مدت طولانی تری پس از فعال شدن سنسورها روشن می مانند. یا تنظیم ولوم حساسیت روی سمت منفی از تحریک چشم حیوانات کوچک مانند گربه در فرود جلوگیری می کند و لامپ ها را روشن نمیکند.

اگر به دنبال مدارهای پیشرفته حسگر حرکتی هستید، بهتر است نصب سنسور حرکتی لامپ را یاد بگیرید. سنسور حرکتی لامپ وسیله ای است که برای شروع به کار نیاز به فاز و صفر (سیم قهوه ای و آبی) دارد. وقتی شروع به کار کرد، اگر توسط شخص یا موجود زنده ای تحریک شود، بخشی از سیم فازی را که از طریق سیم قرمز به او داده بودیم، به ما می دهد. برد موثر سنسور های سقفی 360 درجه حدود 5 متر است و بهترین عملکرد این سنسورها زمانی حاصل می شود که در ارتفاع 2.5 تا 3.2 متری نصب شوند. از آنجایی که لامپ های کم توان چندین دقیقه طول می کشد تا به حداکثر نوردهی خود برسند، بهتر است برای مکان هایی که از این نوع سنسور استفاده می شود از لامپ های LED استفاده کنید. اگر سنسور را در روز نصب می کنید و قصد تست آن را دارید، ولوم LUX را روی علامت خورشید قرار دهید، در غیر این صورت سنسور کار نمی کند. پس از نصب، این سنسورها حدود یک دقیقه طول می کشد تا گرم شوند و شروع به کار کنند. بنابراین تعجب نکنید اگر به تازگی یک سنسور نصب کرده اید و حرکات غیرعادی را می بینید.اگر سنسور را در مکانی گرم مانند موتورخانه نصب کنید، حساسیت سنسور بسیار کاهش می یابد. برای این مکان ها استفاده از سنسورهای مایکروویو انتخاب مناسب تری است.

توجه: اگر سنسور به طور دائم روشن است و لامپ ها را خاموش نمی کند. این موارد را بررسی کنید:

1- ابتدا با تنظیمات صدا بازی کنید. 2- برق ورودی را یکبار به سنسور قطع و وصل کنید. 3- مطمئن شوید که بار اضافی را از حداکثر توان ورودی سنسور وارد نکنید. حداکثر 7 یا 8 لامپ LED 15W برای هر حسگر حرکت مجاز است.

نصب کنتاکتور در مدار سنسور حرکت

حال سوال این است که اگر تعداد لامپ ها از یک عدد بیشتر باشد راه حل چیست. احتمالا برای شما اتفاق افتاده است که تعداد زیادی لامپ و هالوژن داخلی را به سنسور حرکت وصل کرده اید و یک هفته بعد میبینید که سنسور شما یا کار نمی کند یا خراب است. اینجاست که باید از کنتاکتور در مدار سنسور حرکت استفاده کنید.

 

آموزش نصب اپتیک در فضای باز

بسیاری از کاربران می پرسند که وقتی سنسور را در هوای آزاد یا زمین نصب می کنیم، زمانی که هوا نامساعد است و برگ درختان یا اشیا می لرزد، این سنسورها به طور خودکار فعال شده و چراغ روشن می شود. یا گاهی اصلا نمی خواهیم سنسور کار کند، راه حل چیست؟

یک سوئیچ پل در مسیر سیم فاز ورودی به سنسور قرار داده شده است که از طریق آن می توانید در هنگام سنسور برق را قطع کنید. سنسور های برقی یک مدار منطقی دارند که به حرکت، صدا یا هر دو واکنش نشان می دهد و نور را برای مدت زمان مشخصی که ما تنظیم می کنیم روشن می کند. که انواع مختلفی دارند اما به طور کلی به دو دسته پاسخ حرکتی و پاسخ صوتی تقسیم می شوند که عمدتا از نوع پاسخ حرکتی استفاده می کنند.

سنسور های حساس به حرکت به سه دسته تقسیم می شوند:

1- چشمی های توکار: که در جعبه های کلید استفاده می شود و این نوع چشمی ها به دلیل کارایی کم و کندی فعال شدن دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

2- چشمی 180 درجه: که روی دیوارها استفاده می شود و بیشتر آنها جلوی درب ورودی استفاده می شود.

3- چشمی 360 درجه: که در راه پله و پارکینگ استفاده می شود که بهترین انتخاب است.

مراحل نصب سنسور حرکتی لامپ

برای بستن این سنسورها ابتدا برق را خاموش کرده و سپس چراغ را روشن کنید. سنسورها سه سیم آبی (صفر)، سیاه یا قهوه ای (فاز)، قرمز (فاز معکوس) دارند. برای نصب ابتدا فاز اصلی را که از لامپ باز کردید به سیم مشکی یا قهوه ای (این رنگ برای چشم های مختلف فرق می کند و روی آن نوشته شده) وصل کنید و از صفر اصلی یک شاخه بردارید و به سیم آبی وصل کنید. و نول اصلی را به لامپ وصل کنید و در انتها سیم قرمز را به لامپ که یک سیم فاز معکوس است وصل کنید و وقتی چشم تحریک شد این سیم برق لامپ را تامین می کند و در انتها چشمی را روی پایه می گذارید و برق را روشن می کنید.

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست