X

قوانین نصب دوربین مدار بسته

به دلیل مزایای بسیار زیادی که نصب دوربین مداربسته دارد جوامع زیادی با اشتیاق بسیار به سمت استفاده از آن حرکت می کند. لازم به ذکر است   سوء استفاده از محتوای ضبط شده دوربین  به عواملی جهت مقابله به آن تبدیل شده است. قوانین نصب دوربین مدار بسته بسیار مهم و حائز اهمیت به حساب می آیند. در واقع قوانین نصب دوربین مداربسته کمک به حفظ امنیت و همچنین نقض حریم شخصی افراد می کند. دوربین های مداربسته برای حراست و حفظ امنیت عمومی مورد استفاده قرار می گیرد لذا منفعت این رویداد از مضرات آن به مراتب بیشتر است.

نصب دوربین مداربسته قانونی است؟

 اولین سوالی که در ذهن هر مخاطبی به وجود می‌آید قانونی بودن نصب دوربین مداربسته است. به طور کلی می‌توان گفت با توجه به اهمیت و نقش بسزای دوربین های مداربسته در امر نظارت و همچنین تامین امنیت و به ویژه پیشگیری از جرائم و تخلفات نصب آن به صورت قانونی انجام می شود. سوالی که به وجود می آید این است که آیا از لحاظ قانونی همه افراد میتوانند اقدام به نصب کردن دوربین مداربسته کنند؟ به طور کلی می‌توان گفت ضبط و نگهداری تصاویر در حالی که خود اقدامی پیشگیرانه از وقوع جرم است می تواند در برخی موارد جرم به حساب بیاید.

 قوانین نصب دوربین مداربسته در مکان عمومی 

نصب دوربین مداربسته در مکان های عمومی و همچنین در محیط هایی که افراد زیادی از آنجا عبور می نمایند مثل فروشگاه ها و مراکز خرید و همچنین بزرگراه ها و مجاز است. در بعضی از اماکن عمومی به دلیل امنیت و حساسیتی که دارند نصب دوربین مداربسته ممنوع اعلام شده است این مراکز و اماکن عمومی مانند محیط های نظامی و سفارتخانه ها هستند.

به طور کلی می‌توان گفت کوچه زیرمجموعه‌ای از محل های عمومی با تردد کمتری می باشد لازم به ذکر است مانند اماکن عمومی احتیاج است در صورت نصب دوربین مداربسته برای ساختمان افراد از نصب دوربین مداربسته اطلاع داشته باشد. به افرادی که در کوچه ساکن هستند لازم است در رابطه با نصب دوربین مداربسته اطلاع رسانی شود. برای استفاده از تابلوهای تصویری در رابطه با دوربین مداربسته لازم است سایرین را از وجود دوربین آگاه نمایید. نکته مهم و حائز اهمیت این است که نباید دوربین نصب شده به ساختمانهای مجاور اشراف داشته باشد.

 قوانین کلی در ارتباط با نصب دوربین مدار بسته

 در قانون استراق سمع و همچنین نظارت بر افراد دیگر ممنوع می باشد. در واقع در برخی از موارد خاص و تنها با حکم قانون می‌تواند این ممنوعیت از بین برود به عنوان مثال استفاده نیروهای امنیتی از دوربین مداربسته برای کشف جرم و پیشگیری از آن جزء همین موارد خاص است.

حفظ آبرو و حیثیت افراد

استفاده از دوربین های مداربسته برخلاف قانون و شرایط محیط های کار و اماکن عمومی ممنوع می باشد همچنین نصب دوربین با شرایط و ضوابط در این مکان ها باید صورت گیرد.

منظور از نصب خلاف قانون در مکان های عمومی چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت نصب دوربین در پارک و خیابان ها با گرفتن مجوز های مربوطه برای افراد امکان پذیر می باشد . فقط در بعضی از مواقع که این تصاویر می تواند امنیت فردی و اجتماعی افراد جامعه را به خطر بیندازد نصب دوربین ممنوع اعلام میشود.

 قوانین نصب دوربین در اماکن خصوصی

 نصب دوربین در اماکن خصوصی از حساسیت بسیار بیشتری برخوردار است. به صورت کلی می توان گفت  دوربین نباید وارد حریم خصوصی افراد نصب شود. در واقع نصب دوربین در حریم خصوصی افراد ممنوع می باشد. محیط های خصوصی مانند محیط های داخلی منازل مسکونی و همچنین اتاق  رختکن و اتاق خواب می باشد. در این محیط ها نصب دوربین مدار بسته تنها با داشتن مجوز رسمی و در زمان مدت محدود امکان پذیر است همچنین لازم است تا در این صورت اطلاع رسانی به افراد ساکن و یا افرادی که در آن محیط ها رفت و آمد می کنند انجام شود.

 قوانین نصب دوربین در آپارتمان

 اگر آپارتمان را به عنوان یک جامعه کوچک ببینیم شامل محیط های خصوصی و عمومی زیادی می شود. در واقع فضای داخلی واحدهای آپارتمان محیط های خصوصی و مشاعات محیط عمومی این جامعه به حساب می آید. نصب دوربین مداربسته در منزل نیز از این قاعده مستثنی نیست و در واقع شما می توانیم قانون نصب دوربین مداربسته در منزل و آپارتمان و همچنین مجتمع های مسکونی را در بخش های مشابه مانند هم بدانید. به طور کلی می‌توان گفت نصب دوربین مداربسته در آپارتمان مجتمع مسکونی و مشاعات ساختمان مانند راه پله و حیاط و پارکینگ به تاییدیه کتبی اعضای ساختمان نیاز دارد.

شرایط نصب دوربین در محیط های کاری و اداری

 به طور کلی می‌توان گفت نصب دوربین مداربسته در محیط های کاری به شکل قانونی و با رعایت ضوابط آن تاثیر بسزایی در عملکرد کارکنان خواهد داشت. حفظ امنیت افراد در محیط کار و همچنین بهبود راندمان کاری و جلوگیری از سوء رفتار از جمله مزیت های نصب دوربین مداربسته در محیط های کاری به حساب می آید. لازم است در زمان نصب دوربین مداربسته در محیط های کاری و اداری به افرادی که در این محل ها مشغول به کار هستند اطلاع رسانی شود.

اعلام فضای تحت پوشش دوربین مداربسته

 به طور کلی می‌توان گفت که کارفرما نمی تواند از طریق نصب دوربین مدار بسته اقدام به دریافت اطلاعات خصوصی از کارکنان خود کند در واقع این کار از نظر قانونی من میشود لذا باید به صورتی عمل نماید تا بتواند اعتماد کارکنان را به خود جلب کند. قبل از نصب دوربین مداربسته لازم است قوانین بر طبق مکانی که قرار است دوربین در آنجا نصب شود را در نظر بگیریم.قوانین نصب دوربین مدار بسته به بسیاری از افراد کمک می کند تا با اطمینان از حفظ حریم خود  از کاربرد های مفید آن نیز بهره مند شوند.

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست