X

طرز کار دزدگیر چشمی

در بسیاری از سیستم های دزدگیر برای تشخیص ورودی های غیر مجاز از سنسور ها و انواع چشمی های دزدی استفاده می کنند. سوالی که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که دزدگیر چشمی چیست و چه کاربردی دارد. نحوه عملکرد آن چگونه است؟ به طور کلی چشم های دزدگیر اماکن و همچنین سنسور های الکترونیک ساختار و عملکرد های مختلف و گوناگونی دارند.عملکرد این چشم ها به این صورت است که با تشخیص هرگونه ورود غیر مجاز فعال می‌شوند و اعلام خطر و آژیر سیستم به صدا درمی آید.

چشمی دزدگیر یا سنسور در واقع مکمل پنل مرکزی دزدگیر به حساب می آیند که انواع را از ماهی دریافت می نمایند. هرگونه اختلال یا مشکلی در امواج دریافتی نشان از یک  ورود غیر مجاز می باشد که با آلارم اطلاع‌رسانی می‌شود.

 یکی از مسائل مهم و همچنین بسیار حائز اهمیت از سوی کاربران در مورد چشمی دزدگیر مطرح می شود حساسیت بالا و همچنین تکرار آژیر خطا است. این موضوع سبب نارضایتی بسیاری از کاربران در ارتباط با نحوه عملکرد چشمی دزدگیر است. برای کم کردن این دغدغه راهکار هایی مانند تنظیم حساسیت وجود دارد.

 همانگونه که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم چشمی دزدگیر دارای انواع گوناگونی است که شامل چشمی مادون قرمز و همچنین چشمی پرتوهای های مایکروویو و چشمی فراصوتی میشود. در ادامه مطلب با نحوه عملکرد  بعضی از این چشمی ها آشنا خواهیم شد.

عملکرد چشمی دزدگیر مادون قرمز

 چشمی دزدگیر که  به اختصارpir  نیز شناخته می شود یکی از رایج ترین و مرسوم ترین مدل ها به حساب می آید که برای محیط های کوچک بسیار مناسب می باشد این مدل از چشم ها بر روی دیوار و یا سقف نصب می گردند. به  طور کلی می‌توان گفت عملکرد این چشمی ها حرارتی بوده و حضور انسان را از دمای بدن آن تشخیص میدهند.

عملکرد چشمی دزدگیر فراصوت

 نام دیگر این چشمی ها اولتراسوند میباشد. در حقیقت این چشمها به ایجاد کوچکترین و همچنین ضعیف ترین صداها که برای ورود به مکان مورد نظر به وجود می آید بسیار حساس بوده و  اعلام خطر می‌کنند. عملکرد چشمی دزدگیر فراصوت از طریق انتشار امواج و همچنین دریافت بازتاب و آنها از اجسام به وجود می آید. به طور کلی می توان گفت اگر افراد غیر مجاز تلاش کنند حتی برای ورود  با کلید یا هر چیز دیگری استفاده کنند چشمی  فرا صوت  بلافاصله به این واکنش عملکرد نشان خواهد داد.

عملکرد چشمی دزدگیر مایکروویو

 به طور کلی می‌توان گفت عملکرد این چشمی دزدگیر اماکن نیز انتشار امواج مایکروویو و همچنین در یافت بازتاب آنها  از اجسام صورت می گیرد. چنانچه کوچکترین تغییری در پرتو های دریافتی این چشمی به وجود بیاید بلافاصله آژیر به  صدا  در خواهد آمد. برای محیط های وسییع میتوان از این نوع چشمی استفاده کرد چرا که پالس های ارسالی آن می‌توانند شعاع بسیار بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

مرکز چشمی دزدگیر وزنی

چشمی های دزدگیر به عنوان یکی از  دزدگیر های حساس به وزن شناخته می شوند. دزدگیر ها در صورت وجود هر حرکتی چشمی دزدگیر حساس به وزن آن حرکت را تجزیه و تحلیل کرده و دزدگیر را فعال می‌کند .این حرکت می‌تواند از طرف انسان و همچنین از سوی حیوانات خانگی و حیوانات  مزاحم صورت گیرد.

به طور کلی می‌توان گفت این چشم ها خود انواع گوناگونی را دارا می باشند که بر اساس حساسیت به وزن طبقه بندی می شوند. حساسیت بعضی از آنها روی ۱۵ کیلوگرم و بعضی دیگر از این چشمی ها تا ۳۰ کیلوگرم است که هر یک مناسب مکان های مخصوص به خود هستند. نحوه عملکرد چشمی دزدگیر وزنی با بررسی حرکت و وزن است.

عملکرد چشمی دزدگیر خطی

در حقیقت فضای قابل تشخیص این نوع از چشمی ها یک فضای  باریک  را شامل می باشد. هرگونه حرکت در این باریکه صورت بگیرد به وسیله دستگاه مرکزی اعلام می گردد. در حقیقت مکان های نصب شده در مورد این چشمی حساسیت و اهمیت بسیار بالایی را دارند.

بهبود عملکرد و کنترل آژیر خطر در چشمی دزدگیر

 همانگونه که در قسمت های بالا نیز به آن اشاره شد وجود حساسیت بالا و همچنین تعداد آژیرهای خطا یکی از اصلی ترین دغدغه های کاربران در چشمهای دزدگیر به حساب می‌آید که در صورتی که این مشکل رفع نشود امکان دارد آن را از به کار بردن چشمی دزدگیر  منصرف کند.

 راهکارهایی برای بهبود عملکرد چشمی دزدگیر اماکن وجود دارد که با بهره گیری از آن ها می توان این مشکل را برطرف کرد یکی از این روش ها بهره گیری از ترکیب چشمی های دزدگیر است.

 به عنوان مثال در کاربرد چشمی دزدگیر مایکروویو پیشنهاد می شود که از آن به عنوان  چشمی دزدگیر مادون قرمز به صورت ترکیبی بهره ببرید که تا حد امکان آلارم های  خطا کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از راهکارهای موجود تعدیل حساسیت می باشد به عنوان مثال در خصوص دزدگیر فراصوت امکان تعدیل حساسیت با حضور حیوانات خانگی وجود خواهد داشت.

آیا چشمی دزدگیر نوری و مادون قرمز به نور خورشید حساس است؟

به طور کلی می توان گفت پاسخ این سوال به طور قطع منفی است. اگر قرار باشد  نور خورشید در طول روز مدام بر تمامی نقاط درمحیط می تابد انعکاس پیدا کند و سبب حساسیت چشمی دزدگیر شود صدای آژیر باید تبدیل به موزیک متن زندگی ما شود. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که  دراین صورت اساساً  نصب چشمی دزدگیر منسوخ میشود. در واقع عملکرد چشمی دزدگیر نوری و مادون قرمز در تشخیص حرکات است  که موجب تغییر در پرتوهای  نوری می شود.در حقیقت در چشمی دزدگیر های نوری و مادون قرمز به هیچ‌عنوان نور خورشید حساسیت ایجاد نمی کند. چرا که اگر چنین باشد به طور کلی نصب چشمی دزدگیر غیر ضروری می شود.

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست