X

صفر تا صد سیستم مدیریت ساختمان هوشمند

همانطور که می‌دانید صرفه‌جویی در مصرف انرژی از اهمیت بسزایی برخوردار است خوشبختانه مهندسان توانسته‌اند با استفاده از روش هوشمند سازی ساختمان ، امکاناتی را فراهم کنند که هم نقش بسزایی در صرفه‌جویی انرژی داشته باشد و هم اینکه رفاه و آسایش بیشتری را برای مردم تداعی کند. این امکانات سیستم‌های هوشمندی هستند که یک خانه معمولی را به یک خانه هوشمند با دنیای از تکنولوژی‌های خارق‌العاده تبدیل می‌کنند. برخی از سیستم‌های هوشمند شامل: برق هوشمند ساختمان ، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، آسانسور هوشمند، آیفون تصویری هوشمند، پرده برقی هوشمند، سیستم حفاظت و امنیت هوشمند و ... هستند. اما تمامی این سیستم‌ها و ماژول هوشمند سازی ساختمان توسط سیستم مدیریت ساختمان هوشمند پایش و هدایت می‌شوند. ادامه این مقاله را دنبال کنید تا علاوه‌بر آشنایی بیشتر شما با یک ساختمان هوشمند، شما را با سیستم مدیریت ساختمان هوشمند نیز آشنا کنیم. 

با پیشرفت فناوری و گسترش اینترنت در همه زوایای زندگی انسان، اقدامات نوینی نیز در عرصه صنعت ساختمان سازی به وقوع پیوست. یکی از این اقدامات جذاب و امروزی هوشمند سازی ساختمان ها و منازل مسکونی است. هوشمند سازی ساختمان bms و اتوماسیون ساختمانی دو شکل از هوشمند کردن بناها است. با مجهز شدن بنا یا آپارتمان، کلیه سیستم ها و تجهیزات برقی تحت کنترل از راه دور کاربران در می آیند. 
با تکنولوژی هوشمند سازی منزل نیاز حضور اشخاص جهت تنظیم و کنترل تجهیزات از بین می رود و مدیریت آن آسان تر و مطلوب تر می شود. موضوع مطلب امروز ما در مورد هوشمند سازی ساختمان ها و به خصوص شکل bms است. 


ساختمان هوشمند چیست؟


همانطور که اشاره کردیم تفاوت یک خانه معمولی با یک خانه هوشمند، استفاده از سیستم‌ها و ماژول‌های هوشمند در یک خانه هوشمند است. تمامی سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند و علاوه‌بر این به یک نقطه مرکزی متصل هستند که امکان کنترل و مدیریت آن‌ها از آن نقطه وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی ماژول‌هایی که در خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند این است که از راه دور نیز با استفاده از اپلیکیشن Smart Home یا خانه هوشمند قابل مدیریت و کنترل هستند. بنابراین چه شما در خانه حضور داشته باشید و چه کیلومترها دور از منزل خود باشید امکان کنترل و مدیریت تمامی سیستم‌های هوشمندی که در خانه هوشمند شما به کار برده شده است وجود دارد. در ادامه با سیستم متمرکزی که تمامی سیستم هوشمند ساختمان را هدایت می‌کند بیشتر آشنا خواهید شد. 

 

سیستم مدیریت ساختمان هوشمند

 

هوشمند سازی ساختمان bms به چه معناست؟

سیستم مدیریت ساختمان یا Building Management System یک نوع سیستمی است که برای مدیریت امور فنی ساختمان مانند تهویه، روشنایی، سیستم اعلام حریق و سیستم امنیتی استفاده میشود. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان و هوشمند سازی منزل امکان کنترل و نظارت بر رفت و آمدها، مسائل فنی، امنیتی و میزان مصرف انرژی (آب، برق و گاز) در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری را فراهم می کند. علاوه بر کنترل فضای داخلی ساختمان، سیستم های BMS گاهی به کمک کنترل درب ورود و خروج ساختمان یا سیستم های امنیتی دیگر مانند دوربین مدار بسته و سنسور حرکتی بر محیط بیرون خانه هم نظارت می کند. برای مجهز کردن ساختمان به سیستم مدیریت، در قسمت های فنی نام برده شده در بالا سنسورهایی تعبیه می شود و از این طریق، اتوماسیون سیستم های هوشمند ساختمان مهیا خواهد شد. پس از آن، اهالی یا مدیر ساختمان می توانند در بستر اینترنت و با استفاده از گوشی همراه هوشمند یا تبلت، تمامی اتفاقات ساختمان را ۲۴ ساعته و بدون کمترین زحمتی زیر نظر داشته باشند.

هوشمند سازی ساختمان در واقع کنترل تجهیزات و سیستم های مختلف اعم از روشنایی، دوربین های مداربسته و امنیتی و گرمایشی و سرمایشی توسط کاربر و بدون حضور فیزیکی او امکان پذیر می کند. در هوشمند سازی ساختمان bms درب ها و پنجره های برقی را می توان از راه دور و تنها با یک موبایل باز و بسته کرد. با استفاده از سیستم امنیتی فضای داخل و خارج بنا را تحت کنترل و بررسی قرار داد. خاموش کردن یا تنظیم وسایل الکتریکی یا سیستم روشنایی از راه دور و حتی در سفر امکان پذیر است. 
هوشمند سازی منزل نیز مانند ساختمان های دیگر امکان پذیر است. با مجهز کردن خانه خود به فناوری هوشمند سازی مکانی با امنیت بالا، راحت و مقرون به صرفه خواهید داشت. هوشمند سازی منازل مسکونی به جهت اینکه از فعال ماندن بی مورد وسایل و تجهیزات الکتریکی جلوگیری می کند هزینه های انرژی مصرفی پایین می آید. با نصب دوربین های مداربسته هوشمند و ضبط فیلم و عکس امنیت خانه افزایش می یابد. پنجره ها و درب ها حتی پرده ها بدون نیاز به حرکت یا حضور کاربر به حرکت در می آیند. 

 

Image

 

انواع هوشمند سازی ساختمان ها و منازل مسکونی

هوشمند کردن ساختمان ها به دو شکل bms و اتوماسیون ساختمان یا BAS صورت می گیرد. در هوشمند سازی ساختمان bms تمام تجهیزات و امکانات ساختمان هوشمند می شوند. به عبارت دیگر تمام سیستم ها مانند امنیتی، حرارتی و برودتی، روشنایی، صوتی و تصویری تحت کنترل کاربر و با کمک نرم افزارهای تحت وب مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ در می آیند. در هوشمند کردن اتوماسیون BAS برخی از سیستم ها یا لوازم الکتریکی و تجهیزات هوشمند می شوند. 

البته هوشمند سازی ساختمان bms اغلب برای مجتمع های تجاری، اداری یا شرکت ها اجرا می شود؛ زیرا در هوشمند سازی منازل مسکونی به دلیل تنوع سلایق و نظرات ساکنین امکان اجرای bms وجود ندارد. هوشمند کردن تجهیزات ساختمانی از جهت دیگری نیز به دو نوع تقسیم بندی می شود که این دو نوع عبارتند از: تحت وایر یا وایرلس. در تحت وایر از سیم کشی های متعددی استفاده می شود ولی در وایرلس کابل کشی های ساختمان به حداقل می رسد. 

آشنایی با بخش های مختلف هوشمند سازی ساختمان bms

هرسیستمی دارای بخش های مختلفی است و هوشمند سازی هم از این قاعده جدا نیست. در سیستم هوشمند کردن ساختمان به بخش های بهینه سازی، نمایش دهنده و کنترلی تقسیم می شوند که هر بخش وظیفه خاصی در اجرای سیستم مذکور دارد. 

 

سیستم مدیریت ساختمان هوشمند چیست؟


نام دیگر سیستم مدیریت ساختمان هوشمند، BMS (Building Management System) است. البته به آن سیستم اتوماسیون ساختمان نیز گفته می‌شود. درواقع تمامی سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند اعم از سیستم روشنایی هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و سایر سیستم‌های هوشمندی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم توسط یک سیستم مرکزی مدیریت و کنترل می‌شوند که به آن سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS گفته می‌شود. 
تمامی سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای یک بخش سخت‌افزاری و یک بخش نرم‌افزاری هستند که تنظیمات اهالی خانه در بخش نرم‌افزاری آن‌ها ذخیره شده و خروجی تنظیمات توسط بخش سخت‌افزاری اجرا می‌گردد. برای مثال یک سیستم برق هوشمند ساختمان را در نظر بگیرید. شما وارد تنظیمات سیستم روشنایی هوشمند منزل خود می‌شوید و آن را به گونه‌ای تنظیم می‌کنید که وقتی داخل اتاق نشیمن شدید به صورت اتوماتیک روشن شود و زمانی که اتاق را ترک کردید به صورت اتوماتیک خاموش شود. تا از این طریق در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. تمامی تنظیماتی که شما در سیستم روشنایی هوشمند منزل خود ثبت می‌کنید در بخش نرم‌افزاری آن ذخیره می‌شود و سپس توسط بخش سخت‌افزاری یعنی لامپ‌ها اجرا می‌گردد. بنابراین هر یک از سیستم‌های هوشمند خانه هوشمند دارای یک بخش سخت‌افزاری و یک بخش نرم‌افزاری هستند از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که سیستم مدیریت ساختمان هوشمند که تمامی سیستم‌های هوشمند را کنترل و مدیریت می‌کند نیز دارای دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. 


بخش نرم‌افزاری سیستم‌های هوشمند به صورت اختصاصی طراحی می‌گردند یعنی بخش نرم‌افزاری سیستم روشنایی هوشمند به صورت منحصربه‌فرد متناسب با عملکرد این سیستم برای آن نوشته می‌شود و بخش نرم‌افزاری هر یک از سیستم‌های هوشمند دیگر نیز هر کدام به صورت جداگانه بر روی آن‌ها نوشته می‌شود. بخش سخت‌افزاری هر یک سیستم‌های هوشمند نیز به صورت اختصاصی توسط میکروکنترلرها پیاده‌سازی می‌شوند. پس از اینکه بخش نرم‌افزاری و بخش سخت‌افزاری هر یک از سیستم‌های هوشمند به صورت اختصاصی پیاده‌سازی شد با استفاده از پروتکل‌ بین این دو بخش ارتباط برقرار می‌شود. پروتکل‌ها شامل: DeviceNet، SOAP، XML، BACnet، LonWorks، MODBUS، usp، lan، rs232 و ... هستند که برای ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم‌های هوشمند از یکی از این پروتکل‌ها استفاده می‌شود. 

 

سیستم مدیریت ساختمان هوشمند

 


برای ساخت یک خانه هوشمند ابتدا باید سیستم مدیریت ساختمان هوشمند را طراحی و پیاده‌سازی کرد و سپس انواع سیستم‌‌های هوشمند را بر روی این سیستم پیاده‌سازی کرد تا از طریق این سیستم بتوان کل خانه هوشمند و تمامی تجهیزات آن را کنترل و مدیریت کرد. برای درک بهتر عملکرد سیستم مدیریت ساختمان هوشمند تنها کافیست که یک شبکه کامپیوتری را درنظر بگیرید. درواقع در یک شبکه کامپیوتری، علاوه‌بر اینکه کامپیوترها با یکدیگر ارتباط دارند از طریق یک نقطه مرکزی یعنی سرور کنترل و مدیریت می‌شوند. درواقع سیستم‌های هوشمند حکم کامپیوترهای کلاینت در شبکه را دارند و سیستم مدیریت ساختمان هوشمند نیز حکم کامپیوتر سرور را دارد که از طریق آن می‌توان تمامی سیستم‌های هوشمند در خانه را مدیریت و کنترل کرد. 
همانطور که اشاره کردیم ابتدا باید سیستم مدیریت ساختمان هوشمند پیاده‌سازی شود و سپس سیستم‌های هوشمند بر روی آن پیاده‌سازی شوند، برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند به اجزای اصلی شامل: کنترل‌کننده مرکزی، کنترل‌کننده محلی، کنترل‌کننده اینترنتی و حسگرها یا همان سنسورها نیاز داریم. 

 

فواید هوشمند سازی ساختمان bms

هوشمند سازی ساختمان ها مزیت ها و فواید زیادی که در این بخش به برخی از آنها می پردازیم.

  • سیستم مدیریت ساختمان را می توان به صورت سفارشی درآورد تا نیازهای مختص هر ساختمان را تامین کند. اگر خریداران و مستاجرین بدانند که ساختمان شما طوری نظارت و کنترل می شود که حداکثر میزان امنیت در آن برقرار است، ساده از کنار آن نمی گذرند. سیستم هوشمند مدیریت ساختمان شما به تکنولوژی های تشخیص ورود و خروج افراد، اسکن های بیومتریک، دوربین امنیتی و نظارت تصویری، دیتکتور نشت گاز و سایر موارد امنیتی مجهز خواهد بود.
  • عملکرد اتوماتیک BMS باعث جلوگیری از هدررفت انرژی و کاهش مصرف آن می شود. به علاوه، عملکرد این سیستم بهینه سازی شده است و دیگر لازم نیست وقت و هزینه زیادی را برای تشخیص و تعمیر معایب فنی ساختمان صرف کنید. با نصب BMS سالیانه حدود ۱۵ درصد در هزینه های عملیاتی تجهیزات فنی ساختمان صرفه جویی می شود زیرا فناوری های جدید به افزایش طول عمر سیستم ها و تجهیزات کمک می کنند. مثلا موتورخانه های هوشمند تحول بزرگی را در نگهداری و استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی ایجاد کرده اند. همه این ها یعنی صرفه جویی بیشتر و دردسر کمتر.
  • BMS یک سیستم سازگار با تغییرات است و تجهیزات جدید را می توان با توجه به نیازهای ساختمان با آن ادغام کرد. به عبارت دیگر، تکنولوژی و فناوری های جدید را می توان به زیرساخت موجود اضافه کرد و از طریق همان پلتفرم ها (گوشی هوشمند، لپ تاپ، تبلیت و یا کامپیوتر) آن ها را کنترل نمود.
  • افزایش ارزش پولی ساختمان یکی دیگر از مزیت های BMS است.
    اجزای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان به صورت خودکار و در هماهنگی با یکدیگر عمل می کنند و می توان ساعت و مدت زمان عملکرد آن ها را تعیین کرد. همه ی این ها باعث راحت تر شدن مدیریت ساختمان می شوند.
  • یکی از بزرگترین مزیت های BMS نسبت به مدیریت سنتی ساختمان آنالیز خودکار میزان مصرف انرژی در ساختمان است. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان گزارش میزان مصرف انرژی را به صورت هفتگی یا ماهیانه به ساکنین یا مدیر ساختمان می دهد. مدیر ساختمان با استفاده از این قابلیت حتی می تواند میزان مصرف در ماه را با ماه قبلی مقایسه نموده و در صورت افزایش چشمگیر مصرف، راهکارهایی مثل استفاده از سیستم روشنایی هوشمند را به کار بگیرد.
  • با به کنترل در آمدن سیستم ها و تجهیزات توسط کاربر، مدیریت و تنظیم آنها آسان تر شده و از هدر رفتن انرژی مصرفی جلوگیری می شود.
  • کنترل پذیری سیستم ها افزایش می یابد.
  • هزینه های لوازم برقی و تجهیزات الکتریکی کم می شود.
  • با نصب سنسورهای امنیتی پیشرفته و دوربین های مداربسته امنیت ساختمان به طور چشمگیری بالا می رود. 
  • هوشمند سازی ساختمان bms فعالیت های فیزیکی افراد کاهش می یابد؛ چرا که با فشار یک دکمه درب ها، پرده ها، پنجره ها حرکت می کنند و وسایل صوتی و تصویری و برودتی و حرارتی فعال و غیرفعال می شوند. 
  • در هوشمند کردن bms امکان اجرای چندین عملیات به صورت همزمان وجود دارد و به این ترتیب در زمان نیز صرفه جویی می شود. 
  • راحتی و آسایش کاربران افزایش می یابد.
  • رطوبت، دما و نور مطلوب برای کاربران فراهم می شود. 


پیاده‌سازی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند چه مزایایی دارد؟


•    ایجاد سطح بالای رفاه و آسایش برای اعضای خانواده در خانه 
•    صرفه‌جویی در مصرف انرژی
•    استفاده بهینه از تمامی تجهیزات و امکانات و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها
•    امکان مدیریت و کنترل تمامی لوازم الکتریکی و سیستم‌های هوشمند هم از راه نزدیک و از راه دور
•    امکان مانیتورینگ و کنترل تمامی بخش‌های خانه 
•    دریافت گزارش‌های آماری از عملکرد هر یک از سیستم‌های هوشمند جهت کاهش مصرف انرژی

 

اجرای هوشمند سازی bms در ساختمان ها

جهت هوشمند کردن مکان مورد نظر باید به کارشناسان و متخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند مراجعه کرد. شرکت ها و موسساتی جهت اجرای هوشمند سازی منازل و سایر ساختمان ها کارشناسان خود را به محل اعزام می کنند و با بررسی کامل مشاوره های لازم را ارائه می دهند. بعد از بررسی ها لازم نوبت به طراحی و خرید تجهیزات و ابزارآلات می رسد که توسط متخصصین انجام می شود. مرحله بعدی مرحله برنامه ریزی مهندسان است که درآخر هم اجرای برنامه ها انجام می شود. 
اجرای هوشمند سازی یکی از فعالیت های مفید و نیاز امروزی بسیاری از ساختمان ها و بناها است. در این اقدام تجهیزات ساختمان از قابلیت کنترل راه دور توسط کاربر برخوردار می شوند. ساکنین خانه های هوشمند از امنیت بالا و آسایش و رفاه بیشتری برخوردار می شوند. هوشمند سازی ادارات و شرکت ها و همچنین مجتمع های تجاری نیز صورت می گیرد. اگر هوشمند سازی به صورت یکپارچه و تمام تجهیزات را در برگیرد به آن هوشمند سازی BMS گفته می شود. 

 

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم هوشمند برق ساختمان شامل کلید و پریز و لامپ هوشمند است. زمانی که هر جزئی از این سیستم در ساختمان نصب شود، حضور یا عدم حضور ساکنین تشخیص داده شده و چراغ ها به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می شوند. لامپ هوشمند از نوع LED است و مصرف بسیار کمی دارد.


سیستم ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند جدیدترین نسل ترموستات است که تفاوت های عمده ای با ترموستات های قبلی دارد. این ترموستات از این جهت هوشمند نامیده می شود که می تواند عادت سرمایی یا گرمایی بودن ساکنین را یاد بگیرد و دمای ساختمان را با توجه به آن و همچنین میزان دمای داخل و خارج تنظیم کند. به علاوه، می توان آن را طوری برنامه ریزی کرد که تنها در ساعات هایی از شبانه روز سیستم گرمایشی یا سرمایشی را روشن کند.


سیستم امنیتی هوشمند 

سیستم امنیتی هوشمند جمعی از ابزار یا روش هایی است که با یکدیگر در ارتباط اند و به وسیله ی آن ها می توان از اموال و اعضای ساختمان محافظت کرد. تیم هوشمند سازی اویو تجهیزاتی مثل سنسور درب و پنجره، سنسور حرکتی، دوربین امنیتی ، دیتکتور نشت گاز و آب و قفل درب خانه هوشمند را به عنوان آیتم های اصلی برای افزایش امنیت ساختمان ارائه می دهد. اما محصولات امنیتی این شرکت به این موارد ختم نمی شود و تقریبا همه ی تجهیزات غیر هوشمند ساختمان را می توان هوشمند سازی کرد.


سیستم های اعلام حریق و آسانسورها هم می توانند در دامنه ی کنترل BMS قرار بگیرند. در این صورت، اگر آتش سوزی و حریق در ساختمان تشخیص داده شود، پانل اعلام حریق می تواند به تنهایی سیستم تهویه را برای جلوگیری از انتشار دود خاموش کند و آسانسورها را به طبقه ی همکف فرستاده و در آنجا نگه دارد تا کسی از آن ها استفاده نکند.برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست