X

روشنایی هوشمند چیست

مسلماً لامپ یکی از بزرگترین اختراعات قرن نوزدهم در جهان است که شیوه زندگی ما را متحول کرده و خانه هایمان را بسیار راحت تر روشن می کند. با پرش به قرن بیست و یکم، شاهد تحولی در طراحی و فناوری خواهید بود که در یک نقطه برای لامپ های سنتی غیرممکن به نظر می رسید. با این پیشرفت ها، به نظر می رسید که نمی توان بهبودی در روند پیشرفت لامپ ها ایجاد کرد. این موضوع صادق بود تا زمانی که چراغ های هوشمند به وجود آمدند. این اصطلاح تا حدودی جدید و کمتر شنیده شده بود، اما واقعاً روشنایی هوشمند چیست؟ در ادامه ی این مطلب راجب آن توضیح خواهیم داد.

کلمه «SMART» در فناوری به «فناوری خود نظارتی، تحلیلی و گزارش دهی» اشاره دارد. فناوری هوشمند به وسایل روشنایی خانه شما اجازه می دهد تا دامنه و عملکرد خود را افزایش دهند. در ابتدایی ترین سطح، سیستم های روشنایی هوشمند را می توان از راه دور کنترل کرد، اغلب از طریق برنامه ای که در تلفن هوشمند یا رایانه خود کار می کنید. برای این کار، روشنایی هوشمند به طور کلی به انواع مختلف انتقال بی سیم برای ارسال و دریافت سیگنال ها متکی است. روشنایی هوشمند می تواند از طریق رادیوهای Wi-Fi داخلی به هاب خانه هوشمند شما وصل شود تا مستقیماً به روتر یا اتصال بلوتوث شما متصل شود.

نورپردازی هوشمند روشی پیشرفته برای روشنایی خانه شما است. لامپ‌ های LED هوشمند حاوی نرم‌ افزاری هستند که به یک برنامه، دستیار خانه هوشمند یا سایر اینترنت اشیا متصل می‌ شوند تا بتوانید چراغ‌ های خود را خودکار کنید یا آنها را از راه دور کنترل کنید و نیاز به کلیدهای دیواری سنتی را از بین ببرید.

لامپ های معمولی با روشن و خاموش کردن سوئیچ کار می کنند. گاهی اوقات آنها را به یک سوئیچ دیمر متصل می کنند که به شما امکان می دهد نورها را کم یا روشن کنید. با این حال،  به طور کلی جواب سوال روشنایی هوشمند چیست؟ عملکرد نورپردازی سنتی خانه است.

از سوی دیگر، نورپردازی هوشمند به شما کنترل بسیار بیشتری بر روی چراغ‌ هایتان می‌ دهد. آنها همچنان به برق خانه شما متصل هستند، اما هر لامپ هوشمند و وسایل یکپارچه LED به شما امکان می دهد آن را به صورت بی سیم با تلفن، تبلت یا با دستیار هوشمند خود مانند Google Assistant  یاAmazon Alexa کنترل کنید.

مزایای روشنایی هوشمند

مزایای چراغ‌ های هوشمند فقط به کنترل خودکار یا از راه دور چراغ‌ های شما ختم نمی‌شود - تغییر به روشنایی هوشمند مزایای دیگری نیز دارد که کمتر آشکار است.

به راحتی کم نور می شود

لامپ‌ های سنتی نیاز دارند که از یک سوئیچ برای کنترل چراغ‌ ها استفاده کنید و نه چیز دیگری. اگر می خواهید بتوانید نورهای خود را کم کنید، باید یک کلید دیمر را به دیوار خود وصل کنید. با این حال، چراغ‌ های LED هوشمند را می‌توان از طریق برنامه یا سایر لوازم جانبی هوشمند - از جمله کم‌نور شدن - کنترل کرد.

بهره وری انرژی

لامپ‌های ال‌ ای‌ دی هوشمند که هوشمندسازی روشنایی بکار گرفته می شوتنپ بسیار نورانی هستند و گرمای کمتری نسبت به لامپ‌ های قدیمی تولید می‌ کنند، بنابراین انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

 

قابلیت اتصال

استفاده از سیستم روشنایی هوشمند با سایر دستگاه‌ های متصل مانند دوربین‌ ها، تجهیزات صوتی، ترموستات‌ ها یا دستیارهای خانگی به شما امکان می‌ دهد یک خانه هوشمند کامل بسازید.

ایده : از آنجایی که نورهای شما از طریق یک برنامه کنترل می شوند، می توانید وضعیت آنها را از هر کجا مشاهده کنید. هرگز نپرسید "آیا چراغ را روشن گذاشتم یا نه؟"

اتوماسیون

لامپ های LED هوشمند را می توان به صورت جداگانه یا گروهی پیکربندی کرد. می‌توانید تایمرهایی را تنظیم کنید که به‌طور خودکار همه چراغ‌ ها را در یک زمان مشخص خاموش می‌ کنند تا چراغ‌ هایتان را طوری تنظیم کنید که وقتی در خانه نیستید روشن و خاموش شوند و حضور شما را تقلید کنند.

ایده : چراغ‌ های هوشمند خود را برنامه‌ ریزی کنید تا هر روز عصر در یک زمان خاص، نورهای هوشمند خود را کم کنند تا زمان خواب را علامت دهند یا یک تایمر تنظیم کنید تا نورهای شما پس از یک چرت یک ساعته روشن‌ تر شوند.

روشنایی سفارشی و خاص

صحنه‌های نوری از پیش تعیین‌ شده و سفارشی‌ شده، محیطی را برای هر موقعیتی ایجاد می‌کنند، چه از نور سفید گرم به سرد استفاده کنید یا از چراغ‌های LED رنگی و تنها کاری که باید انجام دهید ضربه زدن روی یک دکمه است. شاید هرگز فکر نکرده باشید که می توانید تجربه نورپردازی خانه خود را بهبود ببخشید - اما با روشنایی هوشمند، می توانید. تنها با لمس یک دکمه، می‌توانید نور خانه‌ تان را خودکار کنید، چراغ‌ هایتان را با برنامه یا صدایتان کنترل کنید، یا برنامه‌ هایی را تنظیم کنید تا به نظر برسد که در خانه هستید، حتی اگر نیستید. با روشنایی هوشمند، هر چیزی ممکن است!

 

انواع چراغ روشنایی هوشمند چیست؟

اگر بخواهیم در مورد این سیستم های روشنایی هوشمند با جزئیات صحبت کنیم باید بگوییم که انواع مختلفی برای آنها وجود دارد که عبارتند از:

لامپ هوشمند. ...

چراغ های هوشمند متصل به HUB. ...

نور حسگر حرکت. ...

سیستم روشنایی هوشمند متصل به Wi-Fi. ...

چراغ های هوشمند متصل به بلوتوث ...

سیستم روشنایی هوشمند متصل ZigBee / Z-Wave. ...

کارکردن چراغ های هوشمند با استفاده از برنامه های موبایل / دستیار صوتی و غیره که هرکدام با کارایی خاص خود برای مکان های متفاوت قابل اجرا هستند.

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست