X

با انواع ماژول‌های خانه هوشمند آشنا شوید

کمتر کسی است که حداقل یک بار نام خانه هوشمند یا هوشمندسازی خانه را نشنیده باشد. درواقع تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان به این جهت که موجب کاهش مصرف انرژی، افزایش امنیت و افزایش آسایش و رفاه می‌شود مورد توجه اکثر مردم قرار گرفته است به گونه‌ای که روز به روز به تعداد مردمی که به نوعی خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل می‌کنند افزوده می‌شود. 


یک ساختمان هوشمند از کنار هم قرار گرفتن چندین تجهیزات خانه هوشمند که علاوه‌بر اینکه در آن واحد به یکدیگر متصل هستند و با یکدیگر ارتباط دارند با یک نقطه مرکزی که سیستم مدیریت کنترل نام دارد متصل می‌شوند، تشکیل می‌شود. در کنار ویژگی‌ها و مزایای زیادی که یک خانه هوشمند دارد این امکان را برای اهالی خانه فراهم می‌کند تا آن‌ها هم زمانی که در خانه حضور دارند و هم زمانی که خارج از خانه هستند بتوانند تمامی سیستم‌های هوشمند را مدیریت، کنترل و برنامه‌ریزی کنند. 


سیستم‌های هوشمندی که متناسب با نیازهای مشتریان در یک خانه هوشمند قابل پیاده‌سازی هستند شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم حفاظت و امنیت هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند هستند. هر یک از این سیستم‌های هوشمند برای نصب و پیاده‌سازی به تجهیزات و ماژول هوشمند سازی ساختمان متعددی نیاز دارند که قصد داریم در ادامه این مقاله این ماژول‌های هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم. 

 

ماژول‌های خانه هوشمند


ماژول‌های خانه هوشمند


•    پردازنده مرکزی


می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ماژول‌های خانه هوشمند، پردازنده مرکزی است. چراکه پردازنده مرکزی، هسته مرکزی یک خانه هوشمند به حساب می‌آید. به این دلیل که تمامی سیستم‌های هوشمند علاوه‌بر اینکه با یکدیگر ارتباط دارند به پردازنده مرکزی نیز متصل هستند و با آن در ارتباط هستند. البته لازم است اشاره کنیم که پردازنده مرکزی متناسب با میزان توان پردازشی و قابلیت‌های متعدد برای ارتباط با سیستم‌های هوشمند دارای انواع مختلفی است. پردازنده مرکزی با برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند، امکان کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی هر یک از سیستم‌های هوشمند را از راه دور و از راه نزدیک برای اهالی خانه فراهم می‌کند. 


•    سنسورها


درواقع پس از پردازنده مرکزی، مهم‌ترین ماژول‌های خانه هوشمند، سنسورها هستند. هر یک از سیستم‌های هوشمند دارای یک سنسور هستند. درواقع وظیفه سنسورها انتقال پیام هر یک از سیستم‌های هوشمند به پردازنده مرکزی است. البته این تنها کاربرد سنسورها نیست چراکه آن‌ها علاوه‌بر انتقال پیام سیستم‌های هوشمند به پردازنده مرکزی، پیام‌های هر یک از سیستم‌های هوشمند را بین آن‌ها جابجا می‌کنند. برای مثال پس از اینکه همه افراد از منزل خارج شدند سنسور درب به سنسور دوربین‌های هوشمند پیامی مبنی بر آغاز پروسه تصویربرداری ارسال می‌کند. در ادامه پرکاربردترین سنسورهای خانه هوشمند را به شما معرفی می‌کنیم. برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

 

مطالب پیشنهادی : سنسور دود چیست؟


o    سنسور TIP:


این سنسور دما و حرکت را به طور لحظه‌ای به پردازنده مرکزی منتقل می‌کند.


o    سنسور PIR:


یکی از پرکاربردترین سنسورهای هوشمندسازی خانه، سنسور PIR است که برای تعریف سیستم امنیتی هوشمند، اتوماسیون روشنایی و ... استفاده می‌شود. 


o    سنسور مگنت درب و پنجره:


همانطور که از نام این سنسور پیداست، باز و بسته شدن درب و پنجره را به پردازنده مرکزی اطلاع خواهد داد. 


o    سنسور RF:


این سنسور امکان باز کردن درب ورودی ساختمان یا درب پارکینگ را از طریق تلفن همراه و پنل دیواری برای شما مهیا می‌کند. 

 

ماژول‌های خانه هوشمند


•    پنل دیواری


پنل‌های دیواری دارای انواع مختلفی هستند که در هر یک از بخش‌های خانه هوشمند جهت کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی تجهیزات و سیستم‌های هوشمند نصب می‌گردند. برخی از آن‌ها به شکل کیبورد هستند و برخی دیگر به صورت یک نمایشگر لمسی. 


•    شیرهای برقی


شیرهای برقی یکی دیگر از پرکاربردترین تجهیزات و ماژول‌های خانه هوشمند هستند که برای کنترل آب و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است گاهی‌اوقات که به مسافرت می‌روید به یاد آورید که فراموش کرده‌اید شیرهای آب و گاز را ببندید از این‌رو می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار خانه هوشمند از راه دور شیرهای برقی هوشمند را بندید و دیگر هیچ نگرانی از این لحاظ نداشته باشید. 


•    دستیار صوتی


با استفاده از این ماژول هوشمند می‌توانید با تک تک سیستم‌های هوشمندی که در منزل شما پیاده‌سازی شده است صحبت کنید و از این طریق، انجام کارهای مختلف را به آن‌ها محول کنید. 


•    رله‌های هوشمند


یکی دیگر از پرکاربردترین ماژول‌های هوشمندسازی ساختمان، رله‌های هوشمند هستند چراکه وظیفه آن‌ها در خانه هوشمند قطع و وصل کردن کردن برق در تجهیزات برقی است. از این‌رو می‌توان از آن برای قطع و وصل کردن سیستم روشنایی هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، شیرهای برقی، پرده‌های برقی و ... استفاده کرد. 


 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست