X

کیت هوشمندسازی خانه (بخش اول)

شاید اگر چندین سال قبل بود و اصطلاح هوشمندسازی ساختمان یا خانه هوشمند را می‌شندید، به نظرتان اصطلاحی غریبه و نامفهوم می‌آمد اما اکنون اکثر مردم با خانه هوشمند آشنایی دارند و با توجه به اینکه هوشمندسازی ساختمان، تکنولوژی نوپا به حساب می‌آید در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که روز به روز مردم بیشتری به سوی ساخت خانه هوشمند خود حرکت می‌کنند و سعی دارند خانه معمولی خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنند. برای هوشمند سازی منزل به یک کیت هوشمندسازی خانه احتیاج دارید. برای اینکه بیشتر با ماژول هوشمند سازی ساختمان و امکانات خانه هوشمند آشنا شوید ادامه این مقاله را دنبال کنید. 


هوشمندسازی خانه چیست؟


چندین سیستم های هوشمند ساختمان در کنار یکدیگر مانند سیستم روشنایی هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و ... یک خانه معمولی را به یک خانه هوشمند تبدیل می‌کنند البته تمامی این سیستم‌های هوشمند در کنار اینکه با یکدیگر در ارتباط هستند به یک نقطه مرکزی به نام سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS نیز متصل هستند و از این نقطه مرکزی کنترل و مدیریت می‌شوند. درواقع این سیستم مدیریت ساختمان هوشمند است که امکان کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی تمامی سیستم‌های هوشمند در خانه را برای اهالی خانواده فراهم می‌کند. به گونه‌ای که اهالی خانه چه از راه دور و چه از راه نزدیک با استفاده از اسمارت فون خود می‌توانند هر یک از سیستم هوشمند ساختمان را مدیریت، برنامه‌ریزی و کنترل کنند. 


مکانیزم خانه هوشمند به چه شکل است؟


مکانیزم ساختمان هوشمند مانند یک شبکه کامپیوتری است که یک سیستم قدرتمند به عنوان سرور در نظر گرفته می‌شود و سایر سیستم‌ها به عنوان کلاینت در نظر گرفته می‌شوند. از این‌رو سیستم‌های کلاینت از طریق سیستم سرور قابل کنترل  مدیریت هستند. درواقع سیستم‌های هوشمند در یک خانه هوشمند حکم سیستم‌های کلاینت در شبکه را دارند و سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا نقطه مرکزی حکم سیستم سرور در شبکه را دارد که کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی سیستم‌های هوشمند را برای اهالی خانه فراهم می‌کند. 

 

 


خانه هوشمند به چند روش قابل پیاده‌سازی است؟


سیستم‌های هوشمند یا از طریق شبکه Wi-Fi به یکدیگر و به سیستم مرکزی هوشمند متصل می‌شوند یا از طریق کابل. از این‌رو می‌توان گفت که خانه هوشمند به دو روش بیسیم و باسیم پیاده‌سازی و راه‌اندازی می‌شود. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند و در شرایط منحصربه‌فردی مناسب هستند برای مثال پیاده‌سازی خانه هوشمند به روش بیسیم یا همان Wi-Fi نیازی به تعویض سیم‌کشی و تابلو برق سنتی ندارد از این‌رو می‌توان در کنار حفظ سیم‌کشی و تابلو برق سنتی ساختمان آن را اجرایی کرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در خانه‌هایی که چندین سال ساخت هستند و تعویض سیم‌کشی و تابلو برق سنتی آن‌ها تخریب و هزینه‌های زیادی در پی دارد، خانه هوشمند به صورت بیسیم یعنی با استفاده از شبکه Wi-Fi پیاده‌سازی شود. البته لازم است اشاره کنیم که در خانه هوشمند از نوع بیسیم امکان قطع ارتباط مودم با سیستم‌های هوشمند وجود دارد از این‌رو در کنترل این سیستم‌ها خللی ایجاد می‌شود. اما برخلاف خانه هوشمند بیسیم، در خانه هوشمند با سیم که از طریق کابل‌کشی ارتباطی بین سیستم‌های هوشمند برقرار می‌شود، هیچ‌گونه قطعی در ارتباط وجود ندارد. اما در این روش باید سیم‌کشی و تابلو برق سنتی ساختمان تعویض گردد. از این‌رو پیشنهاد می‌شود در ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند از این روش استفاده گردد تا در آینده نیازی به تعویض سیم‌کشی و تابلو برق نباشد. 


کیت هوشمندسازی خانه چیست؟


جدا از مفهوم هوشمند‌سازی ساختمان، مکانیزم هوشمندسازی ساختمان و انواع خانه‌های هوشمند که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، لازم است بدانید که برای پیاده‌سازی و اجرای هر یک از سیستم‌های هوشمندی که قصد دارید در منزل خود استفاده کنید به تجهیزات مختلفی نیاز پیدا می‌کنید که به آن‌ها تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان گفته می‌شود و به همه این تجهیزات در کنار یکدیگر پکیج هوشمندسازی خانه یا کیت هوشمندسازی خانه گفته می‌شود. 
برای مثال تمامی سیستم‌های هوشمندی که در یک خانه فول هوشمند پیاده‌سازی می‌شوند شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم حفاظت و امنیت هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، آیفون تصویری هوشمند، پرده برقی هوشمند، آسانسور هوشمند و ... هستند که برای پیاده‌سازی هر یک از این سیستم‌های هوشمند به تجهیزاتی نیاز است. برای مثال برای پیاده‌سازی سیستم حفاظت و امنیت هوشمند به تجهیزاتی مانند قفل هوشمند، دوربین‌ هوشمند و ... نیاز است به تمامی این تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در یک پکیج، کیت هوشمندسازی خانه گفته می‌شود. 


کیت هوشمندسازی خانه شامل چه تجهیزاتی است؟


قبل از اینکه بدانید کیت هوشمندسازی خانه شامل چه تجهیزاتی است باید تصمیم بگیرید که خانه شما به چه سیستم‌های هوشمندی نیاز دارد و قرار است از چه سیستم‌های هوشمندی در منزل خود استفاده کنید؟ چراکه کیت هوشمندسازی خانه متناسب با هر یک از سیستم‌های هوشمند متفاوت است. برای مثال اگر به سیستم حفاظت و امنیت هوشمند نیاز دارید و قرار است که این سیستم هوشمند را در منزل خود پیاده‌سازی کنید به کیت هوشمندسازی سیستم حفاظت و امنیت هوشمند که شامل قفل هوشمند، دوربین هوشمند، حسگر و ... است نیاز دارید. در ادامه به یکی از مهم‌ترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان که در هر کیت هوشمندسازی ساختمانی موجود است اشاره خواهیم کرد. 


•    حسگر هوشمند


می‌توان گفت که حسگرها پایه ثابت تمامی سیستم‌های هوشمند هستند چراکه هر یک از سیستم‌های هوشمند شامل سیستم روشنایی هوشمند تا سیستم حفاظت و امنیت هوشمند و سیستم آبیاری هوشمند دارای حسگر هوشمند هستند. علاوه‌بر این می‌توان گفت که حسگرهای هوشمند قلب یک خانه هوشمند را تشکیل می‌دهند چراکه امکان برقراری ارتباط بین تمامی سیستم‌های هوشمند را دارند برای مثال حسگر هوشمند پنجره می‌تواند پیامی به دوربین هوشمند ارسال کند تا دوربین هوشمند، تصویربرداری را آغاز کند. 

در بخش اول این مقاله به مفهوم هوشمندسازی ساختمان، مکانیزم هوشمندسازی ساختمان، انواع خانه‌های هوشمند و کیت هوشمندسازی ساختمان اشاره کردیم. همانطور که در بخش اول این مقاله اشاره کردیم برقراری ارتباط بین چندین سیستم‌ هوشمند با یکدیگر با استفاده از شبکه Wi-Fi یا با استفاده از کابل‌کشی (تعویض سیم‌کشی و تابلو برق سنتی)، یک خانه معمولی را به یک خانه هوشمند تبدیل می‌کند البته تمامی سیستم‌های هوشمند در یک خانه هوشمند در کنار ارتباط با یکدیگر به یک سیستم هوشمند مرکزی نیز متصل هستند از این‌رو است که امکان کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی هر یک از سیستم‌های هوشمند چه از راه نزدیک و چه از راه دور برای اهالی خانه هوشمند وجود دارد. 


همانطور که اشاره کردیم برای پیاده‌سازی و اجرای هر یک از سیستم‌های هوشمند شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم حفاظت و امنیت هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، آیفون تصویری هوشمند، آسانسور هوشمند و ... به تجهیزات منحصربه‌فردی نیاز است. برای مثال اگر شما در خانه خود به سیستم حفاظت و امنیت هوشمند نیاز داشته باشید برای پیاده‌سازی آن به تجهیزاتی شامل: قفل هوشمند، حسگر هوشمند، دوربین هوشمند و ... نیاز دارید که تمامی این تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در یک پکیج قرار می‌گیرند که به آن کیت هوشمندسازی خانه گفته می‌شود. همانطور که در بخش اول این مقاله اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان که قلب خانه هوشمند را تشکیل می‌دهد، حسگر هوشمند است. درواقع حسگر هوشمند پایه ثابت تمامی سیستم‌های هوشمند است چراکه هر یک از سیستم‌های هوشمند شامل سیستم روشنایی هوشمند تا سیستم حفاظت و امنیت هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و ... در بین تمامی تجهیزات هوشمندی که دارند شامل حسگر هوشمند هستند. از این جهت حسگرهای هوشمند را قلب خانه هوشمند می‌نامیم که نه تنها نقش منحصربه‌فرد خود را متناسب با سیستم هوشمندی که در آن قرار گرفته‌اند انجام می‌دهند بلکه امکان برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند را نیز برعهده دارند. برای مثال حسگر هوشمند پنجره برقی هوشمند به دوربین هوشمند پیامی را ارسال کند که دوربین هوشمند براساس آن پیام تصویربرداری را به صورت خودکار آغاز می‌کند. 
در ادامه شما را با برخی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات کیت هوشمند‌سازی خانه آشنا خواهیم کرد. 

 

کیت هوشمندسازی خانه


کیت هوشمندسازی خانه شامل چه تجهیزاتی است؟


•    آب‌پاش هوشمند


آب‌پاش هوشمند یکی از پرکاربردترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان است که در سیستم آبیاری هوشمند به کار برده می‌شود. درواقع مکانیزم سیستم آبیاری هوشمند، آبیاری خودکار گل و گیاهان و باغچه براساس زمان‌بندی و برنامه‌ای است که شما به آن می‌دهید. برای مثال اگر این سیستم هوشمند را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده باشید که هر دو روز یکبار گل و گیاهان شما را در تایم مشخصی آبیاری کند، با خیال راحت می‌توانید به بقیه کارهای روزمره خود برسید بدون اینکه نگران آبیاری گل و گیاهان خود باشید. این سیستم بیشترین کاربرد را زمانی دارد که شما در مسافرت هستید و چندین روز پیاپی به خانه برنمی‌گردید. از این‌رو دیگر نگران خشک شدن گل و گیاه‌ها نخواهید بود. اما کاربرد حسگر آبپاش هوشمند در این سیستم این است که به سیستم آبیاری هوشمند پیامی ارسال می‌کند که دقیقا چه زمانی آبیاری را آغاز کند و چه زمانی آبیاری را قطع کند از این‌رو در مصرف آب به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی می‌شود. 


•    قفل هوشمند


همانطور که اشاره کردیم، قفل هوشمند یکی از تجهیزات لازم برای پیاده‌سازی سیستم حفاظت و امنیت هوشمند است. قفل هوشمند از طریق بلوتوث به اسمارت فون اهالی خانه متصل می‌شود از این‌رو از طریق اسمارت فون آن‌ها به راحتی اهالی خانه را شناسایی کرده و در را باز می‌کند. علاوه‌بر این اهالی خانه می‌توانند تا زمانی که در خانه هستند از طریق اسمارت فون خود این قفل هوشمند را کنترل کنند و زمانی که خانه را ترک می‌کنند از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند آن را کنترل کنند. درصورتی که در منزل هوشمند شما افرادی مانند پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کنند که اسمارت فون ندارند می‌توانید کلیدهای مخصوصی برای باز کردن قفل هوشمند به جای استفاده از اسمارت فون قرار دهید. 


•    دوربین هوشمند


یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای پیاده‌سازی سیستم حفاظت و امنیت هوشمند در خانه خود به آن نیاز پیدا می‌کنید، دوربین هوشمند است. دوربین‌های هوشمند نیز مانند سایر تجهیزات خانه هوشمند قابل کنترل، برنامه‌ریزی و مدیریت هستند. به گونه‌ای که می‌توانید آن‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پس از خروج شما از منزل پروسه تصویربرداری را آغاز کنند و زمانی که شما به خانه برمی‌گردید تصویربرداری را متوقف کنند. البته لازم است اشاره کنیم که دوربین‌های هوشمند موجود در بازار دارای انواع متعددی هستند که برخی از آن‌ها خیلی پیشرفته‌تر هستند برای مثال برخی از دوربین‌های هوشمند، امکان تشخیص چهره را نیز دارند به گونه‌ای که پس از تشخیص چهره یک فرد بیگانه سریعاً از طریق اسمارت فون به شما اطلاع خواهند داد. 


•    حسگر هوشمند دود


حسگر هوشمند دود یکی از مهم‌ترین حسگرهای هوشمندی است که امروزه در اکثر خانه‌ها مشاهده می‌کنید. در حال حاضر دو نوع حسگر هوشمند دود در بازار وجود دارند که شامل: حسگر هوشمند دود Nest و حسگر هوشمند دود Kidde هستند. هر دوی این حسگرهای هوشمند درصورت تشخیص دود سریعاً به صاحبخانه اطلاع خواهند داد. اما با یکدیگر تفاوت‌های جزئی دارد چراکه حسگر هوشمند دود Nest از حسگر هوشمند دود Kidde پیشرفته‌تر است به گونه‌ای که حسگر هوشمند دود Nest پس از تشخیص دود و اطلاع‌رسانی به صاحبخانه سریعاً با ترموستات‌های هوشمند ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها پیامی را مبنی بر قطع جریان سوخت تجهیزات حرارتی ارسال می‌کند تا ترموستات جریان سوخت تجهیزات حرارتی را قطع کند. 

 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست