X

کاربرد اینترنت اشیا

اینترنت اشیا سیستمی از کامپیوترها و ابزارهای پردازشی به هم پیوسته مانند ماشین‌ها، ابزارها و دستگاه‌های دیجیتال و مکانیکی با همراهی حیوانات و انسان‌ها است که هر کدام دارای شناسه منحصربه‌فرد بوده و قابلیت انتقال اطلاعات در شبکه را بدون مستقیم دارند.به عبارت ساده، اینترنت اشیا به میلیاردها دستگاهی اطلاق می شود که می توانند به اینترنت متصل شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا داده ها و اطلاعات را جمع آوری، پردازش و به اشتراک بگذارند. یک شی در اصطلاح "اینترنت اشیا" می تواند یک بیمار قلبی مجهز به ضربان ساز، یک حیوان در مزرعه با یک بیوچیپ، یک ماشین با سنسورهای داخلی برای هشدار به راننده در صورت خطر یا هر شخصی باشد. (IP) به آن اختصاص داده شده و قادر به انتقال داده ها از طریق شبکه است. اکنون به لطف صرفه‌جویی در پردازنده‌های کوچک و گسترش شبکه‌های بی‌سیم، همه چیز از کوچک‌ترین اشیاء گرفته تا بزرگترین و پیچیده‌ترین ماشین‌ها، روبات‌ها و حتی هواپیماها را می‌توان در اینترنت اشیا گنجاند. که همه این ها کاربرد اینترنت اشیا میباشد. اینترنت اشیا از طریق تلاقی فناوری های ارتباطی بی سیم، تجهیزات MEMS، سیستم های خدمات یکپارچه و اینترنت تکامل یافته و توسعه یافته است. این همگرایی منجر به پر کردن شکاف بین فناوری عملیاتی و فناوری اطلاعات شده است و بنابراین امکان تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌های ماشین بدون ساختار برای نتایج بهینه فراهم می‌شود.

 

اینترنت اشیا با ارتباط ماشین به ماشین (M2M) شکل گرفت، یعنی ارتباط دستگاه هایی که از طریق شبکه بدون دخالت انسان با یکدیگر کار می کنند. اکنون مفهوم M2M به ارتباط و اتصال یک دستگاه به یک شبکه ابری برای جمع آوری داده ها و سازماندهی فرآیندهای مدیریتی اشاره دارد. در سطح پیشرفته‌تر، اینترنت اشیا یک شبکه حسگر متشکل از میلیاردها دستگاه هوشمند است که داده‌ها را با اتصال افراد، سیستم‌ها و برنامه‌ها جمع‌آوری و به اشتراک می‌گذارد. به عنوان یک زیرساخت، M2M یک بستر ارتباطی و ارتباطی برای پیاده سازی اینترنت اشیا است . از سوی دیگر، اینترنت اشیا توسعه سیستم اسکادا (Supervisory Control and Acquisition) است که شامل مجموعه ای از برنامه ها برای کنترل فرآیندها و جمع آوری داده های بلادرنگ از مکان های دور برای کنترل تجهیزات و شرایط است. یک سیستم اسکادا دارای سخت افزار و نرم افزار است. بخش سخت افزاری داده ها را جمع آوری کرده و برای پردازش و ارائه به موقع نتیجه به کامپیوتری که برنامه SCADA در آن نصب شده است ارسال می کند. تکامل SCADA به گونه ای بوده است که آخرین نسل SCADA به نسل اول اینترنت اشیا تبدیل شده است. با این حال، مفهوم اکوسیستم اینترنت اشیا متشکل از دستگاه‌های شبکه‌ای هوشمند با پردازنده‌ها، حسگرها و تجهیزات ارتباطی برای جمع‌آوری و برقراری ارتباط داده‌های محیطی تا اواسط سال 2010 مورد توجه قرار نگرفت. تنها پس از آن بود که دولت چین برای اولین بار اعلام کرد که اینترنت اشیا را یک اولویت استراتژیک در برنامه توسعه پنج ساله این کشور می داند.

مزایای اینترنت اشیا

  • امکان دسترسی به داده ها و اطلاعات در هر مکان و هر زمان
  • بهبود ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی متصل به یکدیگر
  • انتقال بسته های اطلاعاتی در شبکه یکپارچه متصل که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.
  • با انجام همه کارها به صورت خودکار، کیفیت کسب و کار و خدمات بهبود یافته و نیاز به دخالت انسانی کاهش می یابد.

چرا اینترنت اشیا مهم است؟

اینترنت اشیا به مردم کمک می کند هوشمندتر زندگی و کار کنند و زندگی خود را به طور جامع تری کنترل و مدیریت کنند. علاوه بر کاربرد اینترنت اشیا در دستگاه های خانه هوشمند، این فناوری در فعالیت های تجاری و خرده فروشی نیز به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. اینترنت اشیا به شرکت ها اجازه می دهد تا فرآیندها را خودکار کنند. این امر باعث کاهش هزینه ها و بهینه سازی فرآیند نگهداری می شود. اینترنت اشیا به طور گسترده در صنایع و زمینه هایی مانند مراقبت های بهداشتی، تجارت، کشاورزی و شرکت های تولیدی استفاده می شود. همچنین هنگام استفاده از این فناوری در ساختار شهرهای هوشمند، تلفات مصرف انرژی کاهش می یابد.

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا

پایش محیطی: در زمینه محیط زیست، اینترنت اشیا با استفاده از حسگرها اعمال می شود و برای نظارت بر کیفیت هوا و شرایط جوی، برای نظارت بر شرایط بیولوژیکی زندگی استفاده می شود. توسعه دستگاه های متصل به اینترنت به این معنی است که برنامه های کاربردی دیگری مانند سیستم های هشدار اولیه در هنگام زلزله یا سونامی می توانند به عنوان خدمات اضطراری برای ارائه کمک موثر ارائه شوند. یکی از کاربردهای ویژه اینترنت اشیا در زمینه حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از جنگل زدایی و تخریب بافت جنگلی در آمازون است. شرکتی به نام «کارگو ترک» تعدادی حسگر با رویکرد M2M در درختان یک منطقه حفاظت شده در آمازون قرار داده است. هرگاه درختی آسیب ببیند و یا قطع شود، برای جلوگیری از قطع غیرقانونی درختان، پیامی در مورد موقعیت جغرافیایی آن درخت برای محیط بانان ارسال می شود.

کشاورزی

یکی از حوزه هایی که اینترنت اشیا در آن نقش مهمی ایفا می کند، کشاورزی است. جمع آوری اطلاعات در مورد دما، بارندگی، رطوبت، سرعت باد، هجوم آفات و علم خاک از جمله وظایف سازماندهی شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا است. این اطلاعات را می توان در برنامه ها و فرآیندهای کشاورزی خودکار و همچنین برای تصمیم گیری آگاهانه برای بهبود کیفیت و کمیت محصولات و به حداقل رساندن خطرات و زیان در کشاورزی استفاده کرد. به عنوان مثال، کشاورزان می توانند دما و رطوبت خاک را از راه دور نظارت و کنترل کنند و حتی با کمک داده های استخراج شده و استفاده از ابزارهای اینترنت اشیا، می توان برنامه کوددهی مناسب را سازماندهی و اجرا کنند.

 

خدمات پزشکی

از طریق استفاده از اینترنت اشیا و جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین اجرای عملیات کنترل و نظارت، سیستم سلامت دیجیتال در حوزه پزشکی به خوبی مستقر شده است. این دستگاه های نظارت بر سلامت از تنظیم فشار خون و ضربان قلب گرفته تا سایر دستگاه های پیشرفته مانند دستبند برقی یا سمعک را شامل می شود. جالب است بدانید در برخی بیمارستان ها تخت های هوشمند اجرا شده است. تخت‌های هوشمند موقعیت‌هایی را تشخیص می‌دهند، مانند زمانی که تخت اشغال است یا زمانی که بیمار می‌خواهد بلند شود و همچنین می‌تواند بدون دخالت پرستار از بیماران مراقبت کند. حتی می توانید مکان های مختلفی را برای سالمندان به سنسورهای مخصوص تجهیز کنید تا سلامت آنها و درمان مناسب را زیر نظر داشته باشید. در اصل، این حسگرها یک شبکه هوشمند ایجاد می کنند که قادر به جمع آوری، پردازش، انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات در محیط های مختلف است.

اینترنت اشیا نه تنها در شهرها، خانه ها و سیستم های آموزشی، بلکه در دنیای مد و لباس نیز نفوذ کرده است. حتما با گجت های هوشمندی مانند ساعت و دستبند هوشمند آشنایی دارید. اما آیا تا به حال در مورد پوشیدنی های هوشمند شنیده اید؟ پارچه این لباس از دستگاه ها و قطعات الکترونیکی انعطاف پذیر استفاده می کند و آن را به فناوری هوشمند مجهز کرده است. جالب ترین چیز در مورد این لباس است.

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست