X

هوشمند سازی ساختمان اداری

امروزه با گسترش اینترنت و نرم افزارهای تحت وب ساختمان های مختلف دچار تغییر و تحولات زیادی شده اند. خانه های هوشمند و ساختمان های اسمارت در نتیجه این پیشرفت ها به وجود آمده اند. علاوه بر منازل مسکونی، شرکت ها و ادارات نیز به سیستم هوشمند سازی مجهز شده اند. هوشمند سازی ساختمان اداری همانند هوشمند سازی منزل و سایر ساختمان ها برای ساکنین و کارمندان آنها مزیت های متعددی فراهم می کند. 
چنانچه می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد هوشمند کردن ادارات و شرکت ها به دست آورید تا آخر مقاله حاضر را بخوانید. 

ساختمان اداری هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

اداره هوشمند به فضای کاری گفته می شود که دارای تکنولوژی و فناوری روز دنیا است. در این فضا کارمندان و کارکنان راحت و سریع تر از ادارات معمولی به امور خود می پردازند. میزان نور، رطوبت و دما مطلوب و دلپذیر است. با هوشمند سازی ساختمان اداری بسیاری از موانع برداشته می شود و وقت مفید بیشتری در اختیار آنان قرار می گیرد. با به وجود آمدن زمان اضافی کارمندان به امور مختلف می پردازند و هنگام استراحت نیز آرامش بیشتری دارند. 
تجهیزات و وسایل شرکت یا اداره با کارکنان و کارمندان توسط زیرساخت های IT به یکدیگر مرتبط هستند. برخی از ادارات از همان ابتدا عملیات هوشمند سازی برای آنها اجرا می شود ولی ساختمان های اداری قدیمی را نیز می توان به یک اداره هوشمند تبدیل کرد. هوشمند سازی ساختمان مزایای فراوانی دارد که به برخی از آنها در ادامه می پردازیم. 

معرفی مزایای هوشمند سازی ساختمان اداری

هوشمند سازی ادارات فواید و مزیت های متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
افزایش ایمنی ساختمان یکی از مهمترین مزایای هوشمند کردن ساختمان است. با نصب دوربین های مداربسته و ضبط فیلم و عکس امکان رویت ورود و خروج افراد وجود دارد. با مدیریت یکپارچه دوربین های ساختمان و مشاهده همزمان چند تصویر از سرقت ها و رفت و آمدهای مشکوک جلوگیری می شود. 
کاهش انرژی مصرفی یکی دیگر از فواید هوشمند کردن اداره است. کنترل سیستم های روشنایی و سرمایشی و گرمایشی و همینطور کنترل و کاهش مصرف لوازم الکتریکی پرمصرف برخی از اموری است که با اسمارت کردن ساختمان در جهت کاهش انرژی صورت می گیرد.
هوشمند سازی ساختمان موجب بالا رفتن راندمان کاری کارمندان و کارکنان نیز می شود. ایجاد نور، دما و رطوبت مطلوب و همینطور کاهش وظایف فیزیکی کارکنان موجب افزایش راندمان کاری در ادارات می شود. 

Image

کاهش هزینه ها با وجود سیستم های خودکار و سنسورهای ضبط اطلاعات نیز امکان پذیر است. هنگامی که داده های ضبط شده توسط این سیستم ها پردازش می شود، اطلاعات مفید و مناسبی در اختیار مدیران قرار می گیرد. به این ترتیب مدیران می توانند با بررسی داده ها مفید به دست آمده نسبت به بهبود عملکرد کارکنان و فضای اداری اقدام کنند. 

چگونگی هوشمند سازی ساختمان اداری 

هوشمند سازی ساختمان های مختلف مشابه یکدیگر است. به عبارت دیگر برای هوشمند سازی منازل مسکونی و ادارات باید لوازم و تجهیزات گوناگون را هوشمند کرد. تفاوت در این است که در ساختمان های اداری تجهیزات و وسایل الکتریکی متنوع تر و بیشتری وجود دارد و دیگر اینکه ادارات در زمان های خاص و محدودی مورد استفاده افراد فراوانی قرار می گیرد. بنابراین باید این دو مورد را در هنگام عملیات هوشمند سازی در نظر گرفت. 
در عملیات هوشمند سازی ساختمان اداری سیستم های مختلفی اعم از روشنایی، سرمایشی و گرمایشی، امنیتی و دوربین های مداربسته و تهویه به صورت هوشمند د می آیند. وسایل الکتریکی مختلف مانند: درب ها و پنجره های الکتریکی، پرده های برقی و غیره نیز هوشمند می شوند. با هوشمند کردن ساختمان اداری می توان از راه دور و تنها با یک موبایل یا تبلت تمام سیستم ها را کنترل و تنظیم کرد. 

انواع هوشمند سازی ساختمان اداری

عملیات هوشمند سازی ساختمان های اداری همانند ساختمان های دیگر به چند روش امکان پذیر است. برخی از ساختمان ها به روش تحت وایر یا با سیم و بعضی دیگر به روش وایرلس یا بدون سیم هوشمند می شوند. در روش بدون سیم هزینه های کابل کشی و به طور کلی کاری کاهش می یابد. از جهت کمیت نیز به دو شکل اتوماسیون ساختمان و bms می توان ادارات را اسمارت کرد. در روش اتوماسیون ساختمان بخشی از سیستم ها و وسایل هوشمند سازی می شوند ولی در مدل bms کلیه سیستم ها و تجهیزات را هوشمند می کنند. 
به عنوان مثال در برخی ادارات هوشمند صرفا سیستم های روشنایی و امنیتی اسمارت می شوند و نیازی به هوشمند کردن تجهیزات صوتی و تصویری و گرمایشی و سرمایشی نیست.

هوشمند سازی ساختمان اداری یکی از اقدامات خوب و مفید است که در جهت افزایش راندمان کاری، کاهش هزینه ها و ایجاد آسایش و آرامش بیشتر کارکنان صورت می گیرد. با مجهز کردن سیستم های گوناگون و وسایل مختلف اداره می توان بسیاری از فعالیت های فیزیکی را کم کرد و در عوض فضایی مطلوب تر و دلنشین تر به وجود آورد. فراهم کردن نور، دما و رطوبت مطلوب و مورد نیاز، تهویه مناسب و غیره سبب می شود که فضای کاری راحت تری در اختیار کارمندان قرار گیرد. 

پردازش کردن فیلم و عکس هایی که از طریق سیستم های هوشمند در اختیار مدیران قرار می گیرد می تواند راهکارهای مناسبی جهت افزایش راندمان کاری کارکنان برای مدیران ایجاد کند. ساختمان اداری را می توان به دو صورت تحت وایر و وایرلس هوشمند سازی کرد.