X

خانه هوشمند

خانه هوشمند امروزه رویای زندگی آرامش بخش و لذت بخش را به شما می‌دهد. خانه هوشمند جایگزین تمام دستگاه‌های منزل شده است که بصورت جداگانه کار می‌کند. این دستگاه‌ها مانند گیرنده اطلاعات عمل کرده و همه چیز را در خانه کنترل می‌کند. دستگاه‌های هوشمند اطلاعات را از سایر لوازم دریافت کرده و  به هر دستگاهی که با برق کار می‌کند، فرمان صادر می‌کنند. داشتن یک خانه هوشمند باعث می‌شود بتوانید کارهای بیشتری را با زحمت کمتری انجام دهید. کارهایی مانند تنظیم تهویه، خاموش کردن لامپ‌ها، روشن مایکروفر برای گرم کردن غذا و بسیاری از کارهایی که ممکن است در طول روز انجام دهید.
شما می‌توانید برای وسایل خانه‌ی خود زمانبندی نیز تعیین کنید، بنابراین برخی از کارها را در ساعات خاصی از روز به صورت خودکار انجام خواهند شد. حتی برخی از این وسایل هوشمند قابلیت یادیگری داشته و از کارهایی که شما انجام می‌دهید، می‌آموزند، در نتیجه با فعالیت بسیار کمتری می‌توانید انجام خیلی کارها را به صورت خودکار به وسایل خانگی خود محول کنید.

 

با وجود اینکه خانه‌های هوشمند، تقریبا خانه‌های نوظهوری هستند، در میان مردم از محبوبیت زیادی برخوردارند. زیرا همه چیز در خانه‌های هوشمند چه از راه دور و چه از راه نزدیک قابل کنترل هستند. از این‌رو شما می‌توانید همه چیز را در یک خانه هوشمند کنترل کنید و خیلی از کارهای روزمره و تکراری را به دست سیستم‌های هوشمند موجود در خانه هوشمند بسپارید. در ادامه شما را بیشتر با خانه هوشمند و امکانات آن آشنا خواهیم کرد. 

خانه هوشمند مزایای بزرگی مثل راحتی، امنیت و صرفه جویی در هزینه ها را دارد که باعث شده هوشمند سازی ساختمان و هوشمند سازی منزل استفاده از تجهیزات هوشمند به سرعت فراگیر شود. خانه هوشمند، خانه ایست که در آن از تلویزیون و پرده تا لامپ ها به شکل اتوماتیک درآمده اند و حتی  می شود آن ها را از راه دور کنترل کرد. به علاوه، سیستم امنیتی هوشمند جدیدترین سیستم حفاظت از منازل است که هنوز سارقین سنتی نمی توانند آن را شکسته و به داخل خانه نفوذ کنند و فکر هک شدن خانه هوشمند را در نظر ندارند.

 

 

تجهیزات هوشمند سازی خانه با استفاده از یک اپلیکیشن مرکزی کنترل می شوند. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان عادت ها و رفتار روزانه شما را یاد می گیرند و این اطلاعات به دست آمده را از طریق اینترنت اشیا با یکدیگر به اشتراک می گذارند. تغییر تنظیمات یک گجت هوشمند شاید باعث شود که آن برنامه، تنظیمات تجهیزات هوشمند دیگر را نیز تغییر دهد. به طور مثال، تصور کنید لامپ های هوشمند خانه را طوری برنامه ریزی کرده اید که با ورود شما به منزل روشن شوند. ممکن است عملکرد یک وسیله هوشمند دیگر نیز (مثل سیستم هشدار هوشمند) در خانه به حضور یا عدم حضور شما بستگی داشته باشد. اگر یک هکر به سیستم برق هوشمند ساختمان و لامپ های هوشمند شما دسترسی پیدا کند و تنظیمات آن را به حالتی درآورد که گویا شما در منزل هستید، امکان دارد کنترل سیستم هشدار را نیز در دست بگیرد. وقتی هکر لامپ ها را روشن کند، امکان دارد سیستم هشدار تصور کند شما در منزل حضور دارید و غیرفعال شود.
حتی هک شدن محصولات امنیتی هوشمند مثل دوربین امنیتی بعضی برندها نیز بیشتر از دو روز زمان نمی برد و برای هکرها کار چندان سختی نیست. این محصولات به طور انبوه تولید و پخش می شوند. به همین دلیل، هکر می تواند یکی از آن ها را خریداری کرده و نقاط ضعف آن را یافته  و سپس، از آن ها علیه سوژه ی خود سوء استفاده می کند.برای هوشمند سازی منزل خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

 

دسترسی به خانه هوشمند

 

اولین چیزی که پس از شنیدن کلمه هوشمند به یاد می‌آوریم گوشی‌ هوشمند است. چراکه این گوشی‌های هوشمند بودند که برای اولین بار تکنولوژی هوشمند را وارد زندگی همه ما کردند. حس داشتن یک گوشی هوشمند بعد از یک گوشی ساده و وصل شدن به اینترنت به قدری لذت‌بخش بود که غیرقابل باور به نظر می‌رسید. اکنون که تکنولوژی پیشرفت روزافزونی داشته است روز به روز مفهوم هوشمند در تمامی بخش‌های زندگی ما در حال رخنه کردن است تا جایی که می‌توانیم در یک خانه کاملا هوشمند زندگی کنیم و لذت استفاده از تجهیزات هوشمند سازی خانه را چندین برابر با استفاده از سیستم هوشمند ساختمان که دور تا دور ما را احاطه کرده‌اند تجربه کنیم. لذت و آرامش زندگی در یک خانه هوشمند به قدری زیاد است که با وجود نوپا بودن آن خیلی از مردم به هوشمندسازی خانه خود روی آورده‌اند تا به جای زندگی در یک خانه معمولی در یک خانه هوشمند یا بهتر است بگوییم دنیای تکنولوژی زندگی کنند. علاوه‌بر این تعداد افرادی که به هوشمند سازی منزل خود می‌پردازند روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر شما هم دوست دارید تا در یک

خانه هوشمند زندگی کنید، ادامه این مقاله را از دست ندهید تا شما را با خانه هوشمند و امکانات آن آشنا کنیم. 

 

معرفی خانه هوشمند


خانه هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟


درواقع خانه هوشمند متشکل از چندین سیستم هوشمند است که نه تنها با یکدیگر در ارتباط هستند بلکه به یک نقطه مرکزی که سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS نام دارد، متصل هستند. دقیقا مانند یک شبکه کامپیوتری که یک کامپیوتر قدرتمند به عنوان سرور در نظر گرفته می‌شود و سایر کامپیوتر‌ها به عنوان کلاینت در نظر گرفته می‌شوند. درحالی که کامپیوترهای کلاینت با یکدیگر در ارتباط هستند به کامپیوتر سرور متصل شده‌اند تا مدیر شبکه بتواند از طریق کامپیوتر سرور تمامی کامپیوترهای کلاینت در شبکه را مدیریت و کنترل کند. در یک خانه هوشمند نیز سیستم مدیریت ساختمان هوشمند امکان برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل تمامی سیستم‌های هوشمند تعبیه شده در خانه مانند سیستم هوشمند برق ساختمان ، سیستم آبیاری هوشمند و ... را چه از راه دور و چه از راه نزدیک برای اهالی خانه فراهم می‌کند. 


هیچ چیزی لذت‌بخش‌تر از این نیست که کنترل و مدیریت تمامی امکانات منزلتان در دست شما باشد به گونه‌ای که بتوانید انجام خیلی از کارهای روزمره و تکراری را به سیستم‌ها و ماژول‌هایی که در منزل شما تعبیه شده‌اند بسپارید. خوشبختانه خانه هوشمند تمامی این شرایط و امکانات را برای شما فراهم می‌کند. به گونه‌ای که می‌توانید کنترل همه چیز را در دست بگیرید و حتی زمان‌هایی که خارج از منزل هستید خیلی از کارهایی که فرصت انجام دادنشان را ندارید برعهده سیستم‌های هوشمند خانه خود بسپارید. علاوه‌بر تمامی امکاناتی که خانه هوشمند برای شما فراهم می‌کند نقش بسزایی در صرفه‌جویی انرژی دارد. شاید با خودتان فکر کنید که قیمت هوشمند سازی خانه زیاد است اما مطمئن باشید که پس از هوشمندسازی ساختمان تمامی هزینه‌های شما در رابطه با مصرف آب، گاز و برق به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. 

 

 

معرفی خانه هوشمند


معرفی خانه‌ها هوشمند مفهومی بوده که طی سالیان اخیر دچار تغییرات شده، اختراع گوشی‌های هوشمند و همه‌گیری اینترنت باعث شد وسایل خانگی نیز قابلیت‌های مختلفی به تجهیزات خانه هوشمند اضافه کنند. اکنون خانه هوشمند سناریوهای مختلفی می‌تواند داشته باشد و فضای زندگی را بیشتر می‌تواند کنترل کرد. یکی از قابلیت‌های بسیار مهم خانه هوشمند سناریو است که بر طبق برنامه زندگی کاربر سناریویی برای وسایل و تجهیزات الکترونیکی چیده می‌شود.

 

تعریف خانه هوشمند


همانطور که در مقاله‌های قبلی اشاره کردیم تعریف خانه هوشمند می‌تواند از زبان هر شخصی به یک صورت مختلفی بیان شود اما به طور کلی خانه هوشمند به مجموعه ابزارهای الکترونیکی در خانه گفته می‌شود که به صورت هوشمندانه به یکدیگر متصل شده و نقش مدیریت مصرف انرژی، امنیت و آسایش خانه را برعهمده می‌گیرد.

انواع خانه‌های هوشمند


در کل خانه هوشمند به دو نوع با سیم و بیسیم تقسیم می‌شود. هر یک از این خانه‌های هوشمند دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

 

معرفی خانه هوشمند


•    خانه هوشمند بیسیم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


همانطور که از نام خانه هوشمند بیسیم پیداست، در این نوع خانه هوشمند تمامی سیستم‌های هوشمند از طریق Wi-Fi با یکدیگر و با سیستم مدیریت ساختمان هوشمند در ارتباط هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای خانه هوشمند بیسیم این است که خانه شما به هیچ‌گونه تخریبی برای تعویض سیم‌کشی سنتی و همچنین تابلو برق نیازی ندارد. از آن‌جایی که ارتباط بین سیستم‌‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم مدیریت ساختمان هوشمند از طریق Wi-Fi است نیازی نیست تا سیم‌کشی سنتی و تابلو برق ساختمان تعویض گردند از این‌رو هزینه‌های شما جهت هوشمند‌سازی ساختمان به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. البته مشکلی که خانه هوشمند بیسیم دارد این است که در صورت قطع شدن مودم، ارتباط بین تمامی سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم مدیریت ساختمان هوشمند قطع خواهد شد. از این‌رو در کنترل و مدیریت هر یک از سیستم‌های هوشمند خلل ایجاد می‌شود. 


•    خانه هوشمند با سیم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


برخلاف خانه هوشمند بیسیم در خانه هوشمند با سیم تمامی سیم‌کشی‌های سنتی و تابلو برق تعویض می‌گردند و یک تابلو برق بزرگتر جایگزین تابلو برق قدیمی می‌شود تا بتواند تمامی سیم‌ها را در خود جای دهد. چراکه در سیستم خانه هوشمند با سیم از هر سیستم هوشمند دو تا چهار کابل به سیستم مدیریت ساختمان هوشمند متصل می‌گردد از این‌رو به یک تابلو برق بزرگ نیاز است. تنها مشکلی که خانه هوشمند با سیم دارد این است که باید تمامی سیم‌کشی‌ها و تابلو برق تعویض گردند از این‌رو پیاده‌سازی آن نیاز به تخریب دارد. اما بزرگترین مزیت خانه هوشمند با سیم این است که برخلاف خانه هوشمند بیسیم هیچ‌ وقت ارتباط بین سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم مدیریت ساختمان هوشمند قطع نخواهد شد و شما در هر زمانی می‌توانید سیستم‌های هوشمند منزل خود را به بهترین شکل ممکن کنترل و مدیریت کنید، چراکه ارتباط سیستم‌های هوشمند خانه با سیم از طریق کابل است از این‌رو به هیچ‌وجه ارتباط بین آن‌ها قطع نخواهد شد. 
کدام یک از خانه‌های هوشمند مناسب شماست؟ بیسیم یا با سیم؟
همانطور که اشاره کردیم در خانه هوشمند بیسیم به دلیل برقراری ارتباط از طریق Wi-Fi بین تمامی سیستم‌های هوشمند نیازی به تخریب جهت تعویض سیم‌کشی سنتی و تابلو برق نیست از این‌رو اگر در خانه‌ای سکونت دارید که چندین سال است به طور کامل ساخته شده و دیگر قصد تخریب آن را ندارید بهترین گزینه برای شما خانه هوشمند بیسیم است. اما در صورتی که خانه شما در حال ساخت است بهترین گزینه انتخاب خانه هوشمند با سیم است که از همان ابتدا به صورت اصولی سیم‌کشی انجام می‌شود و یک تابلو برق بزرگ نصب می‌گردد. 

خانه هوشمند به اتصالات دگرگونی گفته می‌شود که با استفاده از سیم کشی های بیسیم یا با سیم با هم متصل هستند. خانه هوشمند ویژگی های بسیاری دارد که شما می‌توانید در هر زمانی که نیاز به خدمات هوشمند دارید از قابلیت های آن استفاده کنید. شما می توانید برای وسایل خانه ی خود زمانبندی نیز تعیین کنید، بنابراین یکسری کارها در ساعات خاصی از روز به صورت خودکار انجام خواهند شد. حتی برخی از این وسایل هوشمند قابلیت یادیگری داشته و از کارهایی که شما انجام می دهید، می آموزند، در نتیجه با فعالیت بسیار کمتری می توانید انجام خیلی کارها را به صورت خودکار به وسایل خانگی خود محول کنید.


هوشمند سازی خانه ها یک تکنولوژی جدید و به روز است که در حال توسعه و گسترش یافتن است. به طور کلی ساختمان هوشمند را می‌توان این گونه تعریف کرد: به مجموعه‌ای از خدماتی گفته می‌شود که بدون دخالت صاحب خانه در محیط خانه انجام می‌‌‌شود و تمامی این اعمال توسط یک کنترل مرکزی قابل کنترل است. تقریبا تمام دستگاه هایی که در منزل شما هستند و با برق کار می‌کنند می‌توانند تحت کنترل این کنترل مرکزی قرار بگیرند. بنابراین در یک خانه هوشمند علاوه برکنترل اشیا، از امنیت بالاتری برخوردار هستیم و در مصرف زمان و انرژی ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه جویی می‌شود.

 

خانه هوشمند

 


درواقع خانه هوشمند یا smart home واژه ای است که اکثر خانه ها یا ساختمان های مدرن از آن استفاده می‌کنند و امروزه یکی از معیارهای انتخاب خانه برای سکونت است. در خانه ی هوشمند کنترل آب و هوا، سیستم‌های روشنایی، لوازم خانگی، قفل‌ها و انواع مختلف دوربین‌ها و مانتیورها از هر جای خانه و حتی دور از خانه امکان‌پدیر است. معمولا هر خانه هوشمند شامل موارد زیر است:
•    کنترل دما
•    کنترل روشنایی
•    پرده‌های برقی و سایر تجهیزات موتوری
•    سیستم مدیریت مصرف انرژی
•    سیستم امنیتی
•    سیستم صوتی (با پوشش کامل منزل)
•    سیستم صوتی – تصویری
•    تجهیزات ارتباطی بین کاربران و سیستم


برای هوشمند سازی خانه چه تجهیزاتی لازم است؟


امروزه ابزار زیادی برای هوشمند سازی منازل و ساختمان ها وجود دارد که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی شاهد افزایش تعداد روز افزون این تجهیزات هستیم. لامپ های هوشمند یکی از این وسایل است که به شما اجازه می‌دهد برای روشن و خاموش کردنشان زمان بندی خاصی تعریف کنید و یا به حرکات شما عکس العمل نشان می‌دهند، یا بدون نیاز به دست زدن به کلید لامپ، می‌توانید آن را توسط گوشی هوشمند خود خاموش کنید. یکی از وسایل هوشمندی که ممکن است شما بیشتر با آن آشنا باشید تلویزیو‌ن‌های هوشمند است که به اینترنت متصل شده و می توان با آن ها محتواهای گوناگون را مشاهده کرد. البته وسایل هوشمند دیگری مانند، یخچال فریزرها، اچاق گازها، تشخیص دهنده‌های دود ، قفل های هوشمند و … نیز وجود دارند که استفاده همزمان از همه ی این وسایل هوشمند به شما کمک خواهد کرد تا به آسانی خانه خود را کنترل کنید.برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.


خانه هوشمند چه مزیتی برای ساکنین دارد؟


داشتن یک خانه ی هوشمند باعث می شود بتوانید کارهای زیادی را با زحمت کمتری انجام دهید. کارهایی مانند تنظیم تهویه، خاموش کردن لامپ ها، روشن مایکروفر برای گرم کردن غذا و غیره. شما می توانید برای وسایل خانه ی خود زمانبندی نیز تعیین کنید، بنابراین یکسری کارها در ساعات خاصی از روز به صورت خودکار انجام خواهند شد. خانه های هوشمند بهره وری از انرژی را نیز افزایش می دهند و باعث می‌شوند در آخر ماه مبلغ قبض‌های استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی شما را سورپرایز کند.برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.


اهداف هوشمند سازی خانه


•    ایجاد محيطی مطلوب برای افراد حاضر در ساختمان
•    استفاده بهينه از تجهيزات و افزایش عمر مفيد آنها
•     ارائه سيستم کنترلی با قابليت برنامه ریزی زمانی عملکرد
•    کاهش چشمگير هزینه های مربوط به نگهداری و بهينه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
•    عدم نياز به پيمانکار دائمی ساختمان
•    امکان مانيتورینگ و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل از طریق یک PC و یا اینترنت
•    با توجه به یکپارچه سازی ساختمان ، تمام تجهيزات بصورت هماهنگ کارکرده و امکان تداخل و بروز مشکلات ناشی از عدم هماهنگی از بين می رود
•    امکان گرفتن گزارش های آماری از تمامی تجهيزات و عملکرد آنها به منظور بهينه سازی مصرف و عملکرد

 

نحوه کار با سیستم خانه هوشمند


شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که سیستم هوشمندسازی خانه چگونه عمل می‌کند؟ این سیستم به طور معمول از طریق اینترنت به یک هاب مرکزی یا Gateway متصل می‌شود. پس از آن شما می‌توانید با استفاده از یک رابط کاربری به سیستم مورد نظر وصل شده و از آن استفاده کنید. رابط کاربری اصلی سیستم مورد نظر به شکل‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد.
این سیستم اغلب روی دیوار نصب می‌شود یا در کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند در دسترس است. در نتیجه شما برای دسترسی به سیستم مورد نظر محدودیتی نخواهید داشت و می‌توانید با استفاده از یک دستگاه هوشمند به راحتی کنترل امور را در دست بگیرید. این سیستم امنیت بسیار بالایی دارد و در صورتی رمز ورود خود را به سایر اطرافیان نگویید، احتمال هک سیستم و نفوذ به بخش مرکزی بسیار کم خواهد شد.

امکانات خانه هوشمند

همانطور که در تعریف خانه هوشمند توضیح دادیم، داشتن یک خانه هوشمند باعث می‌شود بتوانید از تمام امکانات و تجهیزات بکاربرده شده استفاده کنید. امکانات خانه هوشمند به این گونه می‌باشد که شما وقتی وارد  منزل می شوید و سناریو ورود فعال می شود سرمایش و گرمایش هوشمند شروع به کار می کند تا دما و درجه ی مطلوبی که شما برنامه ریزی کرده بودید برسد. البته ممکن است در بعضی فضاها دستگاهها خاموش باشند یا دمای متفاوتی کار کنند. در بعضی فضاها هم مثل انبار ، اتاق مهمان و ... چون کمتر استفاده می کنید بر اساس حضور شما سیستم فعال می شود. بیایید یک قدم عقب تر برویم، شما هفته گذشته هنگام ترک ویلای خود با فعال کردن برنامه خروج خود سیستم گرمایش از کف را خاموش کرده اید و امروز می خواهید چند ساعت قبل از رسیدن خود به ویلا سیستم فعال شود می توانید از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند دمای منزل را چک کنید و در صورت لزوم گرمایش را فعال کنیدو یا حتی می توانید ساعت مشخصی تنظیم کنید که شیر برقی گرمایش از کف باز یا بسته شود.

 

سیستم روشنایی هوشمند


می‌توان گفت که یکی از بهترین سیستم‌های هوشمندی که در خانه‌های هوشمند پیاده‌سازی می‌شود، سیستم برق هوشمند منزل است چراکه این سیستم هوشمند علاوه‌بر امکانات خارق‌العاده‌ای که برای اهالی خانه فراهم می‌کند، موجب می‌شود که در مصرف برقی به طور چشم‌گیری صرفه‌جویی گردد. اما چگونه؟ همانطور که اشاره کردیم همه سیستم‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل هستند. درواقع سیستم هوشمند برق ساختمان نیز مانند همه سیستم‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی و کنترل است به گونه‌ای که می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که زمانی که وارد اتاق‌ها یا هر یک از بخش‌های خانه شدید چراغ‌ها به صورت اتوماتیک روشن شوند و زمانی که اتاق‌ها را ترک می‌کنید، چراغ‌ها به صورت اتوماتیک خاموش شوند. یا اینکه نور چراغ‌ها به صورت اتوماتیک متناسب با محیط منزل تنظیم گردند. تمامی این پروسه‌ها موجب می‌شود که در مصرف برق به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی گردد. برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.


•    سیستم حفاظت و امنیت هوشمند


امروزه اکثر خانه‌های بزرگ و ویلایی دارای دوربین‌های مداربسته می‌باشند اما دوربین‌های مداربسته جزء اینکه تصاویری را ضبط کنند تا شما هر زمانی که به آن‌ها نیاز دارید بتوانید آن‌ها را چک کنید نقشی ندارند و نمی‌توانند مانع از این شوند که سارقین به منزل شما دستبرد نزنند. درصورتی که سیستم حفاظت و امنیت هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است که بلافاصله پس از اینکه افراد بیگانه وارد خانه هوشمند شما می‌شوند سریعا به شما اطلاع خواهند داد. البته این شما هستید که باید این سیستم هوشمند را به نوعی تنظیم کنید که وقتی در منزل هستید پس از ورود افراد بیگانه شما را با صدای آژیر خبردار کند و زمانی که خارج از منزل خود هستید به شما از طریق ارسال پیامک یا برقراری تماس، ورود افراد بیگانه به منزلتان را اطلاع دهد. جالب‌تر از همه این است که شما می‌توانید این سیستم هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که پس از اینکه افراد بیگانه وارد منزل شما شدند و به شما از راه‌های مختلفی که به آن‌ها اشاره کردیم، ورود این افراد را اطلاع داد تمامی درب‌ها و پنجره‌های را بسته و قفل کند تا از فرار فرد سارق به خارج از منزل جلوگیری کند. 

 

خانه هوشمند چیست؟


•    سیستم صوتی و تصویری هوشمند


همه ما دوست داریم یک موزیک را به صورت هم‌زمان از چندین پلیر یا دستگاه در خانه خود پخش کنیم یا اینکه صبح‌ها به جای شنیدن زنگ گوشی و ساعت یک موسیقی آرامش‌بخش بشنویم و با آن از خواب بیدار شویم. خوشبختانه تمامی این علایق و رویاها با سیستم صوتی و تصویری هوشمند به واقعیت مبدل شده است. چراکه با استفاده از آن می‌توانید یک موزیک را به صورت هم‌زمان از چندین پلیر یا دستگاه پخش کنید و همانطور که اشاره کردیم صبح‌ها با صدای موسیقی از خواب بیدار شوید به گونه‌ای که می‌توانید سیستم صوتی و تصویری هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که در تایم‌های مشخصی به صورت اتوماتیک موسیقی در منزل شما پخش شود البته امکانات این سیستم تنها به این موارد محدود نمی‌گردد. برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.


•    سیستم آبیاری هوشمند


می‌توان گفت که یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند است. درواقع سیستم آبیاری هوشمند به صورت اتوماتیک گل‌ها، گیاهان، باغچه و فضای سبز خانه شما را آبیاری می‌کند. البته این سیستم هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی است از این‌رو شما می‌توانید این سیستم هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که در روزها و تایم‌های مشخصی فضای سبز و گل و گیاهان شما را به صورت اتوماتیک آبیاری کند. ممکن است که آبیاری فضای سبز برای خیلی از مردم کار بسیار لذت‌بخشی باشد اما همانطور که می‌دانید زمان زیادی را از شما می‌گیرد بنابراین سیستم آبیاری هوشمند خیلی می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. به ویژه زمانی که منزلتان را ترک می‌کنید یا زمانی که چندین روز پیاپی در سفر هستید. از این‌رو هیچ آسیبی به فضای سبز شما وارد نخواهد شد. علاوه‌بر این سیستم آبیاری هوشمند در مصرف آب به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی می‌کند. 


•    سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند


سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند نیز مانند سیستم روشنایی تاثیر بسزایی در مصرف بهینه انرژی دارد. چراکه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا دمای هر اتاق و هر یک از بخش‌های منزل خود را به صورت مجزا کنترل و مدیریت کنید. برای مثال می‌توانید این سیستم هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها اتاق‌های نشیمن و خواب که پر استفاده‌ترین بخش‌های خانه هستند در فصول سرد و گرم، به صورت اتوماتیک از دمای مناسبی برخوردار شوند. 

 

خانه هوشمند

ماژول‌های خانه هوشمند

 

ماژول‌های خانه هوشمند برای اتصال باکس‌ها استفاده می‌شود. از طریق این ماژول می توان تمام آدرس دهی ها، تنظیمات و پارامترها را اعمال و سیستم نصب شده را عیب یابی کرد. این ماژول با استفاده از پروتکل KNX می تواند با سایر تجهیزات این پروتکل ارتباط برقرار کند. ماژول‌های خانه هوشمند انواع مختلفی دارند که شامل:
•    پریز تو کار
•    کلید دو کانال
•    ماژول روشنایی RGB
•    قفل برقی
•    شیر برقی 
•    پرده برقی
•    سنسور نور دما
•    درب پارکینگ

 

تجهیزات خانه هوشمند


امروزه تجهیزات زیادی برای هوشمند سازی خانه‌ها در بازار موجود است و به مرور زمان هر روزه تعداد بیشتری از این وسایل به این عرصه پا گذاشته‌اند. سعی کنید در تجهیزات خانه هوشمند از لامپ هوشمند استفاده کنید. به طور خلاصه این لامپ ها به شما این امکان را می‌دهند که برای روشن و خاموش شدنشان زمان بندی خاصی تعریف کنید و یا به حرکات شما عکس العمل نشان می‌دهند، یا بدون نیاز به دست زدن به کلید لامپ، می‌توانید آن را توسط گوشی هوشمند خود خاموش کنید.

خانه هوشمند

 

خانه هوشمند بیسیم


خانه هوشمند بیسیم در تمامی اجزای ساختمان به صورت خودکار عمل می‌کند تا رفاه و آسایش را برای ساکنین فراهم کند.  با هوشمندسازی ساختمان، سیستم روشنایی به صورت خودکار میزان روشنایی خانه را طوری تنظیم نموده که باعث کاهش مصرف انرژی شود. همچنین دمای محیط خانه به صورت لحظه ای سنج شده و دمای مطلوب برای ساکنین به صورت خودکار تنظیم می شود.


فروشگاه خانه هوشمند


فروشگاه خانه هوشمند در سراسر کشور بسیارند اما شما باید بدانید که بهترین انتخاب شما بین آنها کدام است. فروشگاه خانه هوشمند دکتر BMS به عنوان نماینده رسمی چندین برند پا به این عرصه گذاشته است که با توجه به سابقه فعالیت در این زمینه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست. تمامی همکاران و  مشتریان گرامی می توانن با مراجعه مستقیم به فروشگاه، اقدام به خرید آنلاین نمایند. 

خانه هوشمند


آموزش خانه هوشمند


آموزش خانه هوشمند امروزه به یکی از بهروز ترین تکنولوژی‌های صنعت ساختمان تبدیل شده است که معمولا در اکثر ساختمان‌ها از این تکنولوژی استفاده شده است. در طراحی سامانه با توجه به اختیاراتی که وجود دارد، ابتدا باید به ارزیابی هزینه‌های جاری پرداخت. در این مورد باید به بازدهی مصرف انرژی و صرفه جویی ان توجه داشت. محل و جهت ساختمان، ثبات دما، تاثیر باد، اب و هوا، روشنایی و تهویهٔ طبیعی اهمیت زیادی دارند. در ساختمان‌هایی که مصرف بالای انرژی دارند باید حتماً یک آنالیز بر روی هزینهٔ دوره‌ای زندگی انجام شود و بر این اساس به طراحی اصولی پرداخت که در واقع تاثیر مستقیم بر هزینه‌ها دارند.
 

راه های جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند

اگر از برندهای خوب تجهیزات هوشمند سازی خانه خود را خریداری نمایید، با رعایت موارد زیر می توانید مانع هک شدن خانه و نفوذ افراد بیگانه به داخل آن شوید. بیشتر گجت های هوشمند سازی بطور اتوماتیک آپدیت نمی شوند زیرا ممکن است هکرها از نقاط ضعف سیستم آگاه شده و از طریق آنها نفوذ کنند. کاربر در ماه یکبار باید از طریق اپلیکیشن مربوطه آپدیت های موجود را چک کند. کاربران باید نسخه هایی از برنامه های ضد بدافزار را در گوشی و کامپیوتر خود داشته باشند. آنتی ویروس های معمولی فقط با ۳۰ الی ۵۰ درصد ویروس های شناخته شده مقابله می کنند و تضمینی نیست که باوجود آن ها خانه هوشمند شما هک نشود. هکرها می توانند به دستگاه های متصل به Wi-Fi های عمومی دسترسی پیدا کنند. گزینه “اتصال خودکار” را در گوشی خود خاموش کنید و مراقب اینترنت بی سیم ارائه شده در مکان هایی مثل فرودگاه یا کافی شاپ باشید. منبع اینترنت تجهیزات هوشمند باید از شبکه ای که کامپیوتر خانه به آن وصل است، جدا شود. در این صورت، خطر هک شدن تجهیزات به شدت کاهش پیدا می کند. برای این کار می توانید یک شبکه اینترنت جدا برای گجت های هوشمند بخرید و یا اینترنت موجود را با استفاده از VLAN (شبکه محلی مجازی) جدا نمایید. VLAN شبکه اصلی و ترافیک را تقسیم می کند.برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان  و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.

 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه