X

صرفه‌جویی در مصرف انرژی با مدیریت هوشمند ساختمان

با گرم‌تر شدن کره زمین به دلیل تولید زیاد انرژی‌های تجدیدپذیر، چندین سالی است که مسئله مدیریت هوشمند ساختمان و هوشمند سازی منزل مطرح شده است. چراکه مدیریت هوشمند ساختمان موجب کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود. شاید از خودتان بپرسید که مدیریت سیستم خانه هوشمند چه ارتباطی با کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دارد؟ درواقع هوشمند سازی خانه موجب می‌شود که مصرف انرژی با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شود چراکه با نصب چندین سیستم های هوشمند ساختمان مانند سیستم روشنایی هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و ... می‌توان یک خانه معمولی را به یک خانه هوشمند تبدیل کرد. هر یک از این سیستم‌های هوشمند مصرف برق، آب و گاز را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهند از این‌رو تولید این انرژی‌ها توسط کارخانه‌ها کاهش پیدا کرده و کره زمین نیز گرم‌تر نخواهد شد. البته کاهش مصرف انرژی تنها مزیت مدیریت هوشمند ساختمان نیست، از سایر مزایای هوشمند سازی ساختمان می‌توان به افزایش سطح رفاه و آسایش و افزایش امنیت نیز اشاره کرد. ادامه این مقاله را از دست ندهید تا شما را با مفهوم مدیریت هوشمند ساختمان و مزایای بیشتر آن آشنا کنیم. 


مدیریت هوشمند ساختمان


مدیریت هوشمند ساختمان دقیقا مانند مدیریت یک شبکه کامپیوتری است. درواقع در یک شبکه کامپیوتری یک سیستم قدرتمند به عنوان سیستم سرور در نظر گرفته می‌شود و سایر سیستم‌ها به عنوان سیستم‌های کلاینت در نظر گرفته می‌شوند. مدیر شبکه از طریق سیستم سرور تمامی سیستم‌های کلاینت را مدیریت و کنترل می‌کند. درواقع مدیر شبکه از طریق یک نقطه مرکزی تمامی سیستم‌های شبکه را مدیریت می‌کند. مدیریت هوشمند ساختمان نیز دقیقا بر همین اساس است به گونه‌ای که یک نقطه هوشمند مرکزی و چندین سیستم هوشمند در خانه هوشمند نصب می‌گردند از این‌رو اهالی خانه می‌توانند تمامی سیستم‌های هوشمند را چه از راه دور و چه از راه نزدیک از طریق نقطه هوشمند مرکزی کنترل و مدیریت کنند. برای هوشمند سازی منازل خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.


درواقع پیاده‌سازی خانه هوشمند مبنی بر نصب یک هاب یا کنترل‌کننده مرکزی هوشمند، نصب سیستم‌های هوشمند و برقراری ارتباط بین آن‌ها با یکدیگر و با کنترل‌کننده مرکزی هوشمند است. پس از نصب کنترل‌کننده هوشمند مرکزی و سیستم‌های هوشمند نوبت به برقراری ارتباط بین آن‌ها می‌رسد که یا از طریق شبکه Wi-Fi صورت می‌گیرد یا از طریق کابل‌کشی بین آن‌ها. روش اول یعنی پیاده‌سازی خانه هوشمند به صورت وایرلس برای منازلی یا امکانی کاربرد دارد که صاحبین آن‌ها قصد هیچ‌گونه خرابی و هزینه اضافی ندارند چراکه پیاده‌سازی خانه هوشمند به صورت کابل‌کشی نیاز به تخریب برخی از بخش‌های ساختمان برای تعویض سیم‌کشی برق و همچنین تعویض تابلو برق دارد از این‌رو روش دوم برای پیاده‌سازی ساختمان هوشمند برای ساختمان‌هایی کاربرد دارد که در حال ساخت هستند نه ساختمان‌هایی که چندین سال است ساخته شده‌اند.برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.

 

مدیریت هوشمند ساختمان


مزایای مدیریت هوشمند ساختمان


•    صرفه‌جویی در مصرف انرژی
•    افزایش سطح امنیت
•    افزایش سطح رفاه و آسایش
•    افزایش عمر مفید تجهیزات ساختمان
•    افزایش کارایی و بهینه‌سازی تجهیزات ساختمان
•    کاهش خرابی تجهیزات و لوازم الکترونیکی
•    کنترل از راه دور خانه هوشمند 
•    صرفه‌جویی در هزینه‌ها 


مهم‌ترین امکانات خانه هوشمند


•    سیستم روشنایی هوشمند


مهم‌ترین سیستم هوشمندی که موجب کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی می‌شود، سیستم روشنایی هوشمند است. چراکه این سیستم خاموش و روشن کردن خودکار لامپ‌ها پس از خروج و ورود به بخش‌های مختلف خانه، افزایش و کاهش میزان نور لامپ‌ها و ... را برعهده دارد از این‌رو کاهش چشم‌گیری را در مصرف برق شاهد خواهید بود. 


•    سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند


یکی دیگر از مهم‌ترین سیستم‌های هوشمندی که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است. درواقع سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند امکان تنظیم، کاهش و افزایش میزان دما را به صورت خودکار در تمامی بخش‌های خانه برعهده دارند و علاوه‌بر این به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را مانند سایر سیستم‌های هوشمند برنامه‌ریزی کنید تا پس از اینکه از خانه خارج شدید به صورت خودکار خاموش شود. 


•    سیستم آبیاری هوشمند


سیستم آبیاری هوشمند نیز در کاهش مصرف آب بسیار موثر است. این سیستم هوشمند آبیاری خودکار گیاهان، باغچه یا باغ را برعهده دارد به گونه‌ای که در روزها و ساعات معینی که شما در برنامه آن قرار دادید تمامی گل‌ها و گیاهان شما را به صورت خودکار با صرفه‌جویی در مصرف آب، آبیاری می‌کند. از این‌رو روزهایی که در منزل حضور ندارید یا مسافرت هستید لازم نیست که نگران خشک شدن گل و گیاهان خود باشید. 

 


 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست