X

سیستم هوشمند ساختمان چیست؟

زندگی در خانه‌ای که تمامی سیستم‌ها و امکانات آن کاملا هوشمند باشند و بتوانید به راحتی تمامی آن‌ها را کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی کنید چه لذتی دارد؟ به چنین خانه‌‌‌هایی، خانه هوشمند می‌گویند. خانه‌های هوشمند علاوه‌بر اینکه نهایت امکانات، رفاه و آسایش را برای شما فراهم می‌کنند، در مصرف انرژی به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی می‌کنند. در خانه‌های هوشمند از سیستم متمرکزی به نام سیستم هوشمند ساختمان استفاده می‌شود که این سیستم هوشمند مرکزی امکان کنترل و مدیریت تمامی سیستم‌های هوشمند موجود در خانه را برای اعضای خانواده فراهم می‌کند. در ادامه این مقاله شما را با امکانات سیستم هوشمند ساختمان آشنا خواهیم کرد. 


امکانات سیستم هوشمند ساختمان

 

سیستم هوشمند ساختمان


•    سیستم روشنایی هوشمند


یکی از مهم‌ترین امکانات هوشمندی که یک ساختمان و سیستم مدیریت هوشمند آن در اختیار شما قرار می‌دهد سیستم برق هوشمند منزل است. شاید باورتان نشود اما سیستم روشنایی هوشمند از کوچکترین هدر رفت انرژی در ساختمان جلوگیری می‌کند و تاثیر بسزایی در صرفه‌جویی در انرژی دارد. خیلی از علاقه‌مندان به هوشمند‌سازی ساختمان فکر می‌کنند که اجرای چنین سیستم هوشمندی هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد اما لازم است اشاره کنیم که در ابتدای پیاده‌سازی سیستم روشنایی یا سایر سیستم هوشمند ساختمان شاید مجبور باشید هزینه زیادی را پرداخت کنید اما مطمئن باشید در سالیان طولانی که از آن استفاده می‌کنید به طرز باورنکردنی هزینه‌های شما را در زمینه پول برق کاهش پیدا می‌کند. چراکه سیستم روشنایی هوشمند به صورت خودکار هنگام وارد شدن شما به منزل و هر یک از اتاق‌ها یا هنگام خارج شدن از آن‌ها روشن و خاموش می‌شود بنابراین هیچ هدر رفت انرژی اتفاق نمی‌افتد. 


•    سیستم صوتی و تصویری هوشمند


یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عاشقان موسیقی این است که دوست دارند یک موسیقی را به صورت هم‌زمان از چندین پلیر یا دستگاه که هر کدام در بخش‌های مختلفی در خانه قرار دارند پخش کنند. خوشبختانه سیستم صوتی و تصویری هوشمند این امکان را برای شما فراهم می‌کند علاوه‌بر این می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که در بازه‌های زمانی مشخصی به صورت خودکار برای شما موسیقی پخش کند یا اینکه صبح‌ها به جای زنگ ساعت یا موبایل با پخش موسیقی شما را از خواب بیدار کند. از همه مهم‌تر این است که شما می‌توانید این سیستم خانه هوشمند را مانند سایر سیستم‌های هوشمند از طریق نرم‌افزار خانه هوشمند از راه دور کنترل و مدیریت کنید. برای مثال می‌توانید در مسیر رفتن به خانه سیستم صوتی و تصویری هوشمند خود را روشن کنید و موزیک موردعلاقه خود را از لیست موزیک‌ها پیدا کنید تا زمانی که به خانه می‌رسید موزیک موردعلاقه شما پخش شود.برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.


•    سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند


یکی دیگر از مهم‌ترین امکانات سیستم مدیریت ساختمان هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است که مانند سیستم روشنایی هوشمند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد. به گونه‌ای که می‌توانید با استفاده از این سیستم هوشمند برای هر یک از بخش‌های خانه و اتاق‌ها دمای منحصربه‌فردی را در نظر بگیرید. برای مثال در فصول سرد سال می‌توانید سیستم گرمایش هوشمند را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که تنها اتاق نشیمن و اتاق خواب که بیشتر در آن رفت و آمد دارید را گرم نگه‌ دارد و زمانی که در حال خارج شدن از خانه هستید با استفاده از اپلیکیشن ساختمان هوشمند این سیستم هوشمند را خاموش کنید. یا در روزهای گرم سال وقتی در حال رفتن به خانه هستید از طریق این اپلیکیشن سیستم سرمایش هوشمند را روشن کنید تا زمانی که به خانه می‌رسید محیط خانه کاملا خنک باشد. 


•    سیستم حفاظت و امنیت هوشمند


سیستم حفاظت و امنیت هوشمند از آن دسته از امکانات بی‌نظیری است که به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد منزل شما توسط افراد سارق مورد سرقت قرار بگیرد. به گونه‌ای که بلافاصله پس از ورود افراد بیگانه درصورتی که شما در منزل خود حضور داشته باشید با به صدا درآوردن آژیر شما را مطلع خواهد کرد و زمانی که در منزل خود حضور نداشته باشید با برقراری تماس با شما یا ارسال پیامک به شما، حضور افراد بیگانه در منزلتان را به شما اطلاع خواهد داد. علاوه‌بر این شما می‌توانید سیستم حفاظت و امنیت هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که پس از ورود افراد بیگانه به منزلتان سریعا درب‌ها و پنجره‌ها به صورت اتوماتیک بسته شوند تا مانع از فرار افراد سارق شوند. 

 

سیستم هوشمند ساختمان


•    سیستم آبیاری هوشمند


یکی از کاربرد‌ی‌ترین امکانات یک ساختمان هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند است. چراکه شما می‌توانید سیستم آبیاری هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که در بازه‌های زمانی مشخصی تمامی گل‌ها و گیاهان شما را آبیاری کند. این سیستم بیشترین کاربرد را زمانی دارد که شما به مسافرت می‌روید، مخصوصا مسافرت‌های طولانی چراکه با وجود این سیستم هوشمند هیچ‌گونه آسیبی به گل‌ها و گیاهان شما وارد نمی‌شود و هر روز در تایم مشخصی که خودتان در تنظیمات آن قرار داده‌اید آبیاری می‌شوند. 


•    سونا و جکوزی هوشمند


سونا و جکوزی هوشمند از آن دسته از امکانات جالب یک ساختمان هوشمند هستند که می‌توانید آن‌ها را مانند سایر سیستم‌های هوشمند کنترل و مدیریت کنید. برای مثال وقتی که در خانه حضور دارید می‌توانید با استفاده از تاچ پنل آن‌ها را روشن کنید تا زمانی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید کاملا آماده باشند یا زمانی که در مسیر برگشت به خانه هستید و یک روز سخت کاری را پشت سر گذاشته‌اید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند که بر روی موبایل خود نصب کرده‌اید سونا و جکوزی هوشمند را روشن کنید تا وقتی به خانه می‌رسید کاملا آماده باشند. 


•    پرده برقی هوشمند


پرده برقی هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند در کاهش مصرف انرژی تاثیر بسزایی دارد. به ویژه در روزهای سرد سال. چراکه در روزهای سرد هنگامی که نور خورشید می‌تابد به صورت خودکار کنار می‌رود تا با تابش نور خورشید به داخل، محیط منزل گرم شود و مصرف انرژی کاهش پیدا کند.