X

سیستم تهویه هوشمند هوا

یکی از ویژگی های فصل تابستان گرمای آن است. گرمای هوا در برخی نقاط کشور نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است. در این موقع از سال مردم برای فرار از گرما، کولر و سیستم تهویه هوشمند هوا تهیه و در منزل خود نصب می کنند. سیستم های تهویه مطبوع محیط را خنک می کنند و هوای مطبوع و مناسب را برای ساکنین خانه فراهم می کنند. سیستم های هوای هوشمند قابلیت کنترل از راه دور و کنترل از طریق تلفن همراه را دارند. یکی از تفاوت های این سیستم تهویه هوشمند با مدل های غیرهوشمند این است که قابلیت برنامه ریزی دارد و می تواند هوا را طبق برنامه تنظیم شده برای آن تهویه و مطبوع کند.  مردم از این سیستم در خانه و محل کار خود برای کاهش دما و خنک کردن محیط استفاده می کنند. سیستم های تهویه هوشمند می توانند گرما و رطوبت محیط را از بین ببرند و هوای خنک و مطبوع را فراهم کنند. فن های تعبیه شده در این سیستم باعث کارکرد این فن ها و پخش جریان هوای سرد در فضا می شود.

 

چگونه سیستم تهویه مطبوع هوشمند را کنترل کنیم؟

سیستم تهویه مطبوع را می توان در گوشه مناسبی از خانه نصب کرد. این سیستم های تهویه مطبوع هوشمند می توانند به وای فای منزل شما متصل شوند و شما می توانید از طریق تلفن های هوشمند خود به سیستم تهویه مطبوع متصل شده و آن را از راه دور کنترل کنید و همچنین می توانید آن را روشن و خاموش کنید. بنابراین، سیستم تهویه مطبوع را برنامه ریزی کنید تا طبق همان برنامه کار کند.

چرا به این نوع سیستم ها تهویه هوشمند می گویند؟

این نوع سیستم تهویه می تواند به وای فای منزل شما متصل شده و توسط ریموت کنترل کنترل شود. این کنترلر می تواند یک گوشی هوشمند باشد. علاوه بر این، ویژگی های دیگری در این نوع سیستم ها دیده می شود که آنها را از سایر انواع قدیمی متمایز می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، سیستم تهویه مطبوع هوشمند را می توان با اتصال به وای فای از طریق تلفن هوشمند روشن و خاموش کرد و همچنین با استفاده از تلفن همراه می توان میزان سرمایش را تنظیم کرد. در برخی از نمونه های پیشرفته تر، می توان سیستم تهویه مطبوع هوشمند را به صورت صوتی کنترل کرد، به عنوان مثال با گفتن (سرد کن، روشن، خاموش و ...) میتوان دستورات لازم را داد.

سیستم تهویه مطبوع هوشمند چه وظایفی دارد؟

در مقایسه با مدل های قدیمی، سیستم تهویه مطبوع هوشمند تعدادی ویژگی منحصر به فرد دارد که کارایی و سهولت استفاده را بهبود می بخشد. دانستن ویژگی های این سیستم شما را وادار می کند تا هنگام انتخاب سیستم های تهویه بهترین گزینه ها را بررسی و انتخاب کنید.

1- تعیین تعداد افراد حاضر در محیط

سیستم تهویه مطبوع هوشمند قادر است محیط را اسکن کرده و تعداد افراد حاضر در محیط را تعیین کند و از این طریق دمای محیط را کنترل کند. این ویژگی مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

2- امکان فعال سازی ساعات فعالیت

سیستم تهویه مطبوع هوشمند این قابلیت را دارد که ساعات کار را به گونه ای تنظیم کند که در صورت تمایل در ساعت معینی از شبانه روز شروع به کار کند یا مثلا در زمان دیگری خاموش شود و یا درجه حرارت محیط را ثابت  حفظ کند. در زمان‌های معینی می‌توانید از این عملکرد استفاده کنید از عملکرد مورد استفاده در این سیستم استفاده کنید.

3- قابلیت خنک سازی سریع محیط

سیستم تهویه مطبوع هوشمند قابلیت خنک سازی سریع محیط را دارد. این عملکرد به افرادی که به باد مستقیم که باعث درد در قسمت های مختلف بدن می شود، حساسیت دارند، این امکان را می دهد تا به راحتی از این عملکرد برای خنک سازی منزل خود استفاده کنند. در این حالت سیستم تهویه مطبوع هوشمند ابتدا هوا را برای چند ثانیه دمیده سپس دمیدن را متوقف کرده و از طریق سوراخ های روی بدنه کولر شروع به خنک شدن هوا می کند.

4- قابلیت پاکسازی هوای اطراف

این سیستم با فیلترهای مناسب قادر است با انتشار یون های مخصوص در هوا، ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل حساسیت زا را از بین ببرد.

مزایا و معایب سیستم های تهویه مطبوع هوشمند

سیستم های تهویه مطبوع هوشمند مانند سایر دستگاه ها مزایا و معایب خود را دارند. شناخت مزایا و معایب این سیستم ها ما را وادار می کند که به این سیستم ها نگاه جامع داشته باشیم و در انتخاب خود دقت کنیم. دانستن مزایا و معایب این سیستم ها می تواند در خرید یا عدم خرید این دستگاه موثر باشد.

 

مزایای سیستم های تهویه مطبوع هوشمند

1- سهولت استفاده: قابلیت کنترل از راه دور این دستگاه یکی از مزیت هایی است که استفاده از آن را آسان می کند. می توانید از طریق تلفن همراه خود به سیستم تهویه مطبوع هوشمند متصل شوید و دمای خانه را طوری تنظیم کنید که قبل از بازگشت به خانه دمای خانه در حد مطلوبی باشد.

2- مدل های مختلف: سیستم های تهویه هوشمند مدل های مختلفی دارند که می توانید با توجه به شرایط منزل خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. وجود آپشن های متنوع امکان نصب این سیستم را در قسمت های مختلف منزل فراهم می کند. با توجه به دکوراسیون داخلی خانه می توانید از انواع مختلفی از آن برای نصب در کنار پنجره یا دیوار استفاده کنید. انواع سیستم های نشت آب از نوع شارجه نیز وجود دارد که برای این نوع آب و هوا مناسب است.

3- کاهش مصرف انرژی: اگرچه این نوع سیستم ها مصرف انرژی بالاتری نسبت به کولرهای آبی و سیستم های قدیمی دارند، اما استفاده از این نوع سیستم ها در دراز مدت هزینه انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. دلیل این کاهش انرژی را می توان با کنترل پذیری و توانایی تنظیم فعالیت آن توضیح داد. به طوری که اگر دمای خانه به حد معینی برسد، سیستم خاموش می شود. همچنین این قابلیت را دارد که در ساعات گرم روز فعالیت بیشتری داشته باشد و در ساعات خنک روز فعالیت خود را کاهش دهد و یا مثلا دمای محیط را بسته به تعداد افراد خانه تنظیم کند.

4- قابلیت خنک کردن محیط بدون وزش باد: برخی افراد هنگام قرار گرفتن در معرض باد مستقیم در قسمت های مختلف بدن مانند سر یا کمر احساس درد می کنند. عملکرد بدون باد به چنین افرادی اجازه می دهد تا در آرامش از این سیستم استفاده کنند و از هوای خنک خانه خود لذت ببرند.

 

معایب سیستم های تهویه مطبوع هوشمند

1- قیمت بالا: به دلیل جدید بودن این فناوری قیمت آن نسبت به انواع دیگر گرانتر است.

2- پیچیدگی سیستم قطعات: با توجه به اینکه این سیستم از قطعات زیادی تشکیل شده است به طوری که تمامی قطعات در یک مکان قرار نگرفته اند، نصب و راه اندازی این سیستم مشکل است.

3- نصب در یک فضای خاص: این سیستم ها به دلیل ماهیت آن در هیچ جای خانه قابل نصب نیستند، بنابراین برای نصب آنها باید محل مناسبی در خانه برای نصب این سیستم پیدا کرد. حتی بیشتر اوقات، افراد مجبور می شوند برای اینکه بتوانند این سیستم را نصب کنند، تغییراتی در خانه خود ایجاد کنند.

با توجه به جدید بودن فناوری به کار رفته در این سیستم، قیمت آن در مقایسه با سیستم های معمولی بالاتر است. مصرف برق این سیستم در دراز مدت کم است اما در صورت تست در کوتاه مدت توان بیشتری مصرف می کند. نصب یک سیستم تهویه هوشمند پیچیده تر است و نیاز به مهارت بالایی دارد. از مزایای آن می توان به قابلیت اتصال به وای فای و کنترل از راه دور آن اشاره کرد. همچنین این سیستم هوای مطبوع و مطبوعی را به خانه های شما می آورد که می توانید از خنکی مطبوع آن لذت ببرید.

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست