X

تفاوت پرتال های هوشمند سازی

تفاوت پرتال های هوشمند سازی

امروزه برای هوشمند سازی خانه پروتکل های زیادی ساخته شده است که هر کدام با توجه به نوع پشتیبانی از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان تهیه میشوند. در این مقاله قصد داریم تفاوت های پروتکل  ZigBee و Z-Waveرا مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که حرف از هوشمند سازی ساختمان و خانه به میان می آید، باید از چهار تکنولوژی بیسیم مرتبط با آن آگاه باشید. دو تکنولوژی اول Wi-Fi و Bluetooth هستند که به خوبی آن ها را می شناسید. اما دو تای بعدی زیگبی (ZigBee) و زی ویو (Z-Wave) نام دارند که احتمالا برایتان ناآشنا هستند.

این دو پروتکل، اشیا را بدون نیاز به سیم به یکدیگر متصل می کنند اما روش کار آن ها از وای فای و بلوتوث متفاوت است. Zigbee و Z-Wave به جای ایجاد اتصال مستقیم میان یک هاب یا روتر و تجهیزات خانه هوشمند در هوشمند سازی منزل ، از شبکه های مش (mesh networks) استفاده می کنند. در شبکه های مش، سیگنال ها و داده ها از هاب به یک دیوایس و از آن دیوایس به دیوایس دیگر ارسال می شوند و روال تا آخر ادامه پیدا می کند. از این طریق، سیگنال می تواند به دستگاه هایی برسد که حتی خارج از محدوده برد هاب هستند.

 

تفاوت پرتال های هوشمند سازی در کد و محصولات


پرتال های Z-Wave یک کد اختصاصی منحصربه فرد دارند که تکنولوژی آن را بالا میبرد اما با این شرایط پروتکل Z-Wave با بیش از 1000 شرکت همکاری میکند که تا به امروز 2.400 محصول را با همکاری آنها به بازار عرضه کرده است. بیشتر شرکت های تولید کننده محصولات امنیتی مثل ADT، Honeywell و First Alert، Z-Wave را اولین گزینه همکاری خود می دانند. استاندارد یکپارچه Z-Wave به این معنی است که تمام تجهیزات خانه هوشمند Z-Wave می توانند با همه ی محصولات قدیمی، فعلی و آینده ی این برند بدون هیچ گونه اختلالی کار کنند و اگر می خواهید آن را به سیستم خانه هوشمند خود اضافه کنید، نگران ناسازگاری میان آنها نباشید. 

 

پروتکل Zigbee با کد متن باز طراحی شده است. یعنی هر شرکت سازنده ای که می خواهد تجهیزات هوشمند سازی خانه متصل به ZigBee را تولید کند، می تواند به کد آن دسترسی داشته و این کار را انجام دهد. زیگبی با بیش از ۴۰۰ کمپانی همکاری می کند ۲.۵۰۰ محصول از این پروتکل پشتیبانی می شوند. در گذشته، انواع مختلف تجهیزات هوشمند زیگبی نمی توانستند عملکرد متحدی داشته باشند. اما نسخه ZigBee 3.0 استاندارد یکپارچه ای را به وجود آورده که تقریبا مثل استاندارد زی ویو است.

 

تفاوت پرتال های هوشمند سازی در سرعت و تعادل


پروتکل ZigBee از فرکانس قوی ۲.۴ GHz و هم از فرکانس ضعیف تر ۹۱۵ MHz استفاده می کند. فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی برق بیشتری مصرف نموده و سریع تر از فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی عمل می کند اما ممکن است با شبکه وای فای خانه شما تداخل پیدا کند. فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی بی سیم تداخل کمتری با شبکه Wi-Fi دارد اما سرعت آن تنها معادل ۴۰ kbps است، در حالی که سیگنال های قوی تر با سرعت ۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه عمل می کنند. زی ویو از فرکانس ۹۰۸.۴۲ مگاهرتزی استفاده می کند که تداخلی با وای فای شما نخواهد داشت اما اگر مانیتور اتاق کودک و یا تلفن ثابت بیسیم دارید، شاید با آن ها تداخل پیدا کند. این پروتکل، سرعتی معادل ۱۰۰ کیلوبایت بر ثانیه را ارائه می دهد.

 

در آخر


شرکت های ارائه دهنده محصولات هوشمند سازی منزل با تکنولوژی های زیگبی و زی ویو در ایران موجود هستند و شما می توانید برای تهیه این محصولات به آن ها مراجعه کنید. اما همانطور که مشاهده کردید، سرعت انتقال اطلاعات از طریق Z-Wave پایین تر از Zigbee است و جالب است بدانید که وای فای سرعت و امنیت بیشتری نسبت به همه این موارد دارد. وسایل Z-Wave کمی گران تر از Zigbee هستند اما حتی اگر تکنولوژی تغییر کند، این وسایل مادام العمر برای شما کار می کنند. کسانی که مثل من در انجام به روز رسانی تنبل هستند، می توانند بر روی زی ویو حساب کنند. تکنولوژی زی ویو همچنین کاربرد راحت تری نسبت به زیگبی دارد اما زیگبی به تازگی تغییرات زیادی را در محصولات خود به وجود آورده تا بیشتر کارها را به صورت خودکار انجام دهند.


 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست