X

تفاوت خانه هوشمند بیسیم و سیمی

اکثر ما در خانه‌های معمولی زندگی می‌کنیم از این‌رو مجبوریم خیلی از کارهای تکراری و روزمره مانند روشن و خاموش کردن لامپ‌ها، آبیاری باغچه و گل و گیاه‌ها و ... را هر روز و هر روز انجام دهیم. مهم‌تر از همه اینکه انرژی زیادی را به هدر می‌دهیم. اما اگر با فرایند هوشمندسازی، خانه معمولی خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنیم نه تنها از امکانات و سیستم‌های هوشمند متعددی برخوردار خواهید شد به گونه‌ای که می‌توانید انجام تمامی کارهای روزمره و تکراری را به آن‌ها بسپارید بلکه در مصرف انرژی به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی خواهد شد. اما چگونه؟ درواقع ساختمان هوشمند متشکل از چندین سیستم هوشمند شامل: سیستم برق هوشمند منزل ، سیستم آبیاری هوشمند، سیستم محافظت و امنیت هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و ... است که همه این سیستم‌های با یکدیگر در ارتباط هستند و توسط یک سیستم مرکزی که به آن سیستم مدیریت ساختمان هوشمند یا BMS می‌گویند، مدیریت و کنترل می‌شوند. درواقع امکان مدیریت، کنترل و برنامه‌ریزی هر یک از این سیستم‌های هوشمند برای تمامی اهالی خانه چه از راه دور و چه از راه نزدیک وجود دارد و این یکی از مهم‌ترین مزایای هوشمند سازی منزل است که توسط مدریت سیستم خانه هوشمند فراهم می‌‌شود. 


البته هوشمند سازی خانه شامل دو نوع خانه هوشمند بیسیم و خانه هوشمند با سیم است. از این‌رو اگر قصد داشته باشید با فرایند هوشمندسازی خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنید ممکن است سر دوراهی بمانید و از خودتان بپرسید که تفاوت خانه هوشمند بیسیم با خانه هوشمند با سیم چیست؟ و بهتر است از کدام نوع برای هوشمندسازی خانه خود استفاده کنید؟ ادامه این مقاله را دنبال کنید تا علاوه‌بر آشنایی با خانه هوشمند، تفاوت بین خانه هوشمند بیسیم و خانه هوشمند با سیم را درک کنید. 

 

تفاوت خانه هوشمند بیسیم و سیمی


خانه هوشمند بیسیم (Wireless)


همانطور که از نام خانه هوشمند بیسیم پیداست، به خانه‌ هوشمندی که تمامی سیستم‌های هوشمند تعبیه شده در آن از طریق Wi-Fi با یکدیگر در ارتباط هستند و به سیستم مدیریت ساختمان هوشمند متصل هستند، خانه هوشمند بیسیم یا Wireless می‌گویند. درصورتی که شما تصمیم بگیرید که از سیستم Wireless برای هوشمندسازی خانه خود استفاده کنید، سیم‌کشی ساختمان شما دستکاری نخواهد شد به گونه‌ای که تابلو برق ساختمان شما به همان شیوه سنتی باقی خواهد ماند. 


•    انواع سیستم‌های بیسیم


سیستم بیسیم از انواع متعددی برخوردار است که معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند: 
ZigBee
Bluetooth
Wi-Fi
Zway
Wemo
Nest


خانه هوشمند با سیم (Wire)


در خانه هوشمند با سیم برخلاف خانه هوشمند بیسیم، سیم‌کشی و تابلو برق سنتی ساختمان شما به طور کامل تعویض می‌گردد به گونه‌ای که از دو یا چهار رشته سیم برای برقرار ارتباط بین سرور یا همان سیستم مدیریت ساختمان هوشمند با سیستم‌های هوشمند تعبیه شده استفاده می‌گردد. 


•    انواع سیستم‌های با سیم


سیستم باسیم نیز از انواع متعددی برخوردار است که معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند: 
o    Knx
o    LAN
o    Bacnet
o    M-bus
o    S-bus
o    Rs485
o    Lon

 


خانه هوشمند بیسیم یا با سیم؟


درواقع هر یک از سیستم‌های بیسیم و با سیم برای استفاده در مکان‌های خاصی مناسب هستند از این‌رو نمی‌توان گفت سیستم بیسیم از سیستم با سیم بهتر است یا برعکس. چراکه هر یک از این سیستم‌ها در مکان‌ها و خانه‌های منحصربه‌فردی کاربرد دارند. به گونه‌ای که سیستم با سیم برای مکانی مناسب است که در حال ساخت باشد تا بتوان برای جایگذاری کابل‌هایی که بین سیستم مدیریت ساختمان هوشمند و سیستم‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند یک تابلو برق بزرگ تعبیه کرد. جالب است بدانید که خانه هوشمند با سیم از مزایای متعددی برخوردار است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم قطعی در سیستم است چراکه ارتباط بین سیستم‌های هوشمند به خوبی برقرار می‌شود. اما سیستم بیسیم نیز برای مکان‌هایی مناسب است که به طور کامل ساخته شده‌اند و دیگر نمی‌توان آن مکان‌ها را تخریب کرد و سیم‌کشی و تابلو برق سنتی را تغییر داد. البته خانه هوشمند بیسیم نیز از مزایای متعددی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 


•    مزایای خانه هوشمند بیسیم


o    پروسه سیم‌کشی سنتی و تابلو برق سنتی منزل شما نیازی به تعویض ندارد.
o    به علت عدم تغییر در سیم‌کشی سنتی و تابلو برق، هزینه‌های هوشمندسازی کاهش پیدا می‌کند.
o    سیستم بیسیم به راحتی با همان کلیدهای سنتی جایگزین می‌گردد. 
o    برای پیاده‌سازی خانه هوشمند بیسیم نیازی به هیچ‌گونه تخریب نیست.
o    امکان برگرداندن خانه به همان حالت اولیه و سنتی وجود دارد. 


مزیت خانه هوشمند باسیم به بیسیم


همانطور که اشاره کردیم در خانه هوشمند با سیم به دلیل برقراری ارتباط کابلی بین سیستم مدیریت ساختمان هوشمند و هر یک از سیستم‌های هوشمند هیچ‌گونه قطعی رخ نخواهد داد اما در خانه هوشمند بیسیم به دلیل برقراری ارتباط بین سیستم مدیریت ساختمان و هر یک از سیستم‌های هوشمند با استفاده از Wi-Fi درصورت قطع شدن مودم ارتباط بین تمامی سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و از همه مهم‌تر با نقطه مرکزی یعنی سیستم مدیریت ساختمان هوشمند قطع خواهد شد. بنابراین اگر در حال ساختن خانه‌ای جدید هستید بهتر است از همان ابتدا از سیستم با سیم در آن استفاده کنید تا پس از اتمام مراحل ساخت و ساز و راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان هوشمند با هیچ‌گونه قطعی روبه‌رو نشوید و همیشه ارتباط بین سیستم‌های هوشمند با نقطه مرکزی آن‌ها وجود داشته باشد. فراموش نکنید که قطع شدن ارتباط بین سیستم‌های هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان هوشمند می‌تواند در کنترل و مدیریت سیستم‌های هوشمند خللی ایجاد کند. 

 

 

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست