X

تاچ پنل چیست

استفاده از نمایشگرهای لمسی و تاچ پنل و  عدم استفاده از کلید یکی از طولانی ترین آرزوهای بشر بود که امروز به حقیقت پیوسته است و همه ما هر روز از این رویای شیرین لذت می بریم .در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با فناوری پنل لمسی و نحوه استفاده از آن در محیط های مختلف آشنا کنیم. در یک مفهوم کلی، تاچ پد یا صفحه نمایش های لمسی، صفحه هایی هستند که با لمس انگشت و بدون استفاده از کلید قابل انتخاب و کار می باشند. در این فناوری صفحه نمایش به گونه ای چیده شده است که با دریافت گرما، انرژی و ... هدف کاربر را مشخص کرده و هدف مورد نظر را برآورده می کند. اولین کسی که صفحه نمایش لمسی را اختراع کرد و شروع به استفاده از آن کرد ساموئل هرست بود. او که استاد دانشگاه کنتاکی بود مجبور شد برای بررسی پایان نامه های دانشجویی زمان زیادی صرف کند و مطالب زیادی را مطالعه کند و در نهایت پس از 2 ماه تنها 2 دانشجو را فارغ التحصیل کند او ابتدا حسگر لمسی هولوگراف را برای صرفه جویی در زمان اختراع کرد تا بتواند مطالب را سریعتر تایپ کند. سه سال بعد، در سال 1974، او اولین پنل لمسی را توسعه داد. او همچنین Elo Graphics را در سال 1977 تاسیس کرد و روش پرکاربرد Wire-5 را به ثبت رساند.

 

انواع پنل های لمسی و کاربرد هر یک از آنها

انواع مختلف صفحه نمایش لمسی کاربردهای صنعتی و مصارف متداول متفاوتی دارند و هر کدام بسته به اندازه و نوع خود در محیط های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این صفحات با ترکیب یک صفحه نمایش شفاف و یک صفحه لمسی ابزاری بهینه برای ارتباط با سایر دستگاه ها ایجاد کرده اند. همانطور که میدانید امروزه استفاده از صفحه نمایش های لمسی در بسیاری از موارد رایج شده است و هر کدام بسته به نوع استفاده ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه شما را با انواع مختلف این فناوری آشنا می کنیم.

پنل لمسی مقاومتی

این نوع فناوری صفحه نمایش لمسی از چندین لایه تشکیل شده است که مهمترین آنها دو لایه فلزی است. لایه های مقاومتی حساس به فشار در فاصله کمی از یکدیگر قرار می گیرند. هنگامی که این صفحه در نقطه خاصی با انگشت لمس می شود، صفحات مقاومت در نقطه تماس به یکدیگر متصل می شوند و بدین ترتیب جریان الکتریکی صفحه تغییر کرده و به هدف مورد نظر می رسد. این گروه از پنل ها مقرون به صرفه هستند و معمولا برای کیوسک های اطلاعات شهری و دستگاه های خودپرداز استفاده می شوند.

پنل لمسی با فناوری امواج صوتی سطحی

تکنولوژی Surface Acoustic Wave یا SAW از امواج اولتراسونیک برای عبور از تاچ پد استفاده می کند. هنگام لمس صفحات، مقداری از امواج مافوق صوت را جذب می کند و این امر محل لمس را مشخص می کند و پردازش را به کنترل کننده ارسال می کند. این دسته از پنل های لمسی در برابر عوامل خارجی بسیار آسیب پذیر هستند و آلودگی بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد.

 

 

 

پنل لمسی خازنی

یک صفحه لمسی خازنی یا الکترواستاتیک با ماده ای مانند اکسید ایندیوم نازک پوشانده شده است و جریان DC را از سنسور عبور می دهد. این نوع صفحات در صورت لمس انگشت بدون پوشش یا ابزار رسانا موثر هستند. این نوع صفحات وضوح بالایی دارند اما مدارهای آنالیز سیگنال آنها باعث افزایش قیمت این نوع شده است.

پنل لمسی مادون قرمز

در این نوع صفحه نمایش لمسی، تغییرات دمایی در سطح صفحه نمایش منجر به اثربخشی آن می شود. اگر این صفحات را با دستان سرد لمس کنید، کار نمی کنند. زیرا آنها برای بهترین عملکرد به گرما نیاز دارند. این صفحه نمایش ها بادوام ترین انواع پنل های لمسی مورد استفاده در ارتش هستند.

انواع پنل لمسی بر اساس اندازه

صفحات لمسی بسته به کاربرد در اندازه های مختلف فروخته می شوند. اندازه های زیر در بازار موجود است:

2 اینچ

3.7 اینچ

3.4 اینچ

5 اینچ

7 اینچ

8 اینچ

10 اینچ

12 اینچ

15 اینچ

معمولاً از این صفحات با اندازه های مختلف برای نظارت، کنترل و ثبت اطلاعات مربوط به سیستم استفاده می شود.

نقش پنل لمسی در خانه های هوشمند

استفاده از فناوری صفحه نمایش لمسی هر روز در زندگی ما برجسته تر می شود. از تلفن همراهی که هر روز از آن استفاده می کنیم تا مانیتور سیستم های کنترل کارخانه های صنعتی، تجهیزات پزشکی و غیره، شاهد کاربرد این فناوری هستیم. یکی از کاربردهای متداول پنل های لمسی استفاده از آن ها در خانه های هوشمند است. از این صفحات برای مدیریت و برنامه ریزی قسمت های مختلف خانه مانند: سیستم های روشنایی، سرمایشی و گرمایشی، پرده ها، شیرآلات آب یا گاز استفاده می شود. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از صفحه نمایش لمسی در سیستم های خانه هوشمند امنیت است. صاحبان خانه می توانند با استفاده از سناریوهایی که در این صفحات تعریف می کنند، امنیت خانه خود را بهبود بخشند. موضوع دیگری که اهمیت استفاده از این فناوری را در ساختمان های مسکونی دو چندان کرده است، بحث حفاظت در برابر حریق یا نشت گاز و مواردی از این دست است که با استفاده از نمایشگرهای لمسی قابل کنترل است. این فناوری زمانی در دسترس عموم قرار گرفت که گوشی های لمسی به بازار معرفی شدند، یعنی زمانی که اکثر مردم توانستند برای اولین بار با این فناوری آشنا شوند. امروزه علاوه بر تلفن های همراه، از این فناوری در نمایشگرهای شهری، خانه های هوشمند و ... استفاده می شود.

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست