X

با پرکاربردترین سنسورهای هوشمند آشنا شوید

یکسری اتفاقات مانند آتش‌سوزی و نشت آب هستند که هیچ‌گاه خبر نمی‌کنند! اگر شما در منزل خود حضور داشته باشید و چنین اتفاقاتی در منزل شما رخ دهد مطمعناً می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید اما اگر هنگام شب یا زمانی که شما در منزل حضور ندارید چنین اتفاقاتی در منزل شما رخ دهد، هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید. اما خوشبختانه می‌توانید از سنسورهای فوق‌العاده کاربردی شامل: سنسور هوشمند تشخیص دود و سنسور هوشمند نشت آب در هوشمند سازی منزل خود استفاده کنید تا هر زمان که چنین اتفاقاتی در منزل شما رخ داد سریعاً از آن با خبر شوید. ادامه این مقاله را دنبال کنید تا شما را بیشتر با این دو سنسور هوشمند پرکاربرد، ویژگی‌ها و انواع آن‌ها آشنا کنیم. این نوع سنسور ها کاربرد فراوانی در انواع هوشمند سازی ساختمان دارند و هنگام مشاوره هوشمند سازی خانه ها از سمت متخصص ها پیشنهاد می شود.


سنسور هوشمند تشخیص دود


همانطور که اشاره کردیم اگر در هنگام روز منزل شما دچار آتش‌سوزی شود می‌توانید آن را کنترل کنید یا خیلی سریع با مرکز آتش‌‌نشانی تماس بگیرید اما اگر این اتفاق در طول شب رخ دهد یا زمانی که شما در منزل حضور ندارید مطمعنا کار چندانی برای جلوگیری از وارد شدن خسارات جانی و مالی نمی‌توانید انجام دهید. اما خوشبختانه سنسور هوشمند تشخیص دود در هوشمند سازی منازل از بروز آتش‌سوزی در منزل شما جلوگیری می‌کند به گونه‌ای که سریعا با تشخیص دود به شما اطلاع خواهد داد. برخی از سنسورهای هوشمند تشخیص دود مخصوص ساختمان‌های تجاری، فروشگاه‌های بزرگ و اماکن عمومی بزرگ هستند که بلافاصله پس از تشخیص دود سیستم اعلام خطر خود را به صورت خودکار فعال می‌کنند و مستقیما به مرکز آتش‌نشانی اطلاع می‌دهند. اما سنسورهای هوشمند تشخیص دودی که در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند پس از تشخیص دود بلافاصله از طریق زنگ خطر یا نشانه‌های نوری دیداری اهالی خانه را مطلع می‌کنند. در ادامه انواع سنسورهای هوشمند تشخیص دود را به صورت جزئی‌تر مورد بررسی قرار خواهیم داد. 


•    انواع سنسورهای هوشمند تشخیص دود

 

سنسورهای هوشمند

 

 

1.  سنسور هوشمند تشخیص دود نقطه‌ای


    سنسور دود نوری


این نوع سنسور هوشمند دود برای فضاهای بزرگ و باز بسیار کاربرد دارد چراکه دائما در حال ارسال علائم نوری به یک گیرنده است که گیرنده این علائم را با دقت بررسی می‌کند و درصورتی که تغییری در این علائم نوری رخ دهد آن را به حریق تعبیر می‌کند. 


    سنسور دود یونیزاسیون


این نوع از سنسورهای هوشمند دود جهت تشخیص ذرات بسیار ریز دود مناسب هستند به گونه‌ای که دارای دو صفحه الکترود هستند که هر یک از این صفحه‌ها دارای مقدار کمی رادیواکتیو برای یونیزه کردن ذرات موجود در هوا هستند از این‌رو اگر تغییر ناگهانی در هوا تشخیص دهند آن را به عنوان حریق تعبیر می‌کنند. 

 

2.   سنسور هوشمند تشخیص دود خطی


    سنسور دود نمونه‌گیر


این سنور بر روی لوله‌های خود دارای روزنه‌هایی است که با استفاده از این روزنه‌ها هوای محیط اطراف را درون خود کشیده و درصورتی که تشخیص دهد مقداری دود در اکسیژن وجود دارد آن را به عنوان حریق تعبیر می‌کند. 


   سنسور دود بیم


نام دیگر این سنسور هوشمند دود، بیم تکتور است. از این نوع سنسورهای هوشمند دود در فضاهای بسیار بزرگی مانند سوله‌ها، انبارها، فروشگاه‌ها و ... استفاده می‌کنند. 


3.   سنسور هوشمند نشت آب


درصورتی که در منزل شما یکی از لوله‌های آب نشتی پیدا کند و خیلی زود از آن مطلع شوید به راحتی می‌توانید شرایط را مدیریت کنید و از افزایش خسارات و هزینه تعمیرات نیز جلوگیری کنید. خوشبختانه سنسور هوشمند نشت آب درصورتی که هر یک از لوله‌های آب دچار نشتی شود سریعا به شما اطلاع‌رسانی می‌کند تا بتوانید شرایط را مدیریت کنید و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنید. اکثر سنسورهای هوشمند نشت آب که خانه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند با استفاده از باطری کار می‌کنند و از طریق شبکه Wi-Fi با سیستم مدیریت هوشمند مرکزی یعنی هاب در ارتباط هستند. از این‌رو از طریق اسمارت فون به اهالی خانه نشت آب را اطلاع می‌دهند. در ادامه شما را با برخی از پرکاربردترین سنسورهای هوشمند نشت آب آشنا خواهیم کرد. 

 

4.    برخی از پرکاربردترین سنسورهای نشت آب


    سنسور هوشمند نشت آب Fibaro


سنسور هوشمند نشت آب Fibaro یکی از سنسورهای فوق‌العاده در این زمینه است که از امکانات بسیار مناسبی شامل: حسگر آب، حسگر شیب، حسگر دما، آژیر، چراغ است و علاوه‌بر این از سیستم وایرلس نیز پشتیبانی می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه این سنسور هوشمند نشت آب با هر سیستم زنگ خطری که شما در منزل خود نصب کرده باشید کار می‌کند. 


    سنسور هوشمند نشت آب Utilitech


این سنسور هوشمند نشت آب با استفاده از سه باطری کار می‌کند. این نوع سنسورها با سیستم‌های هوشمند Lowe’s Iris و با هاب‌های Z-Wave کار می‌کنند. از این‌رو اگر در منزل خود از سیستم‌های هوشمند Lowe’s Iris  و هاب‌های Z-Wave استفاده نمی‌کنید نمی‌توانید از این سنسور هوشمند نشت آب نیز استفاده کنید.برای هوشمند سازی خانه خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.


   سنسور هوشمند نشت آب Wally


این نوع سنسور هوشمند نشت آب که به صورت اختصاصی طراحی و تولید می‌شود با استفاده از سیم‌های کار شده در منزل شما مانند آنتن کار می‌کند. مهم‌ترین ویژگی و آپشن این سنسور هوشمند نشت آب، سنسور رطوبت آن است که قادر به تشخیص دما و رطوبت است. از این‌رو نه تنها نشت‌های بسیار زیاد را تشخیص می‌دهد بلکه قادر است نشت‌های بسیار کم را هم تشخیص دهد و به اطلاع شما برساند از این‌رو با استفاده از این سنسور هوشمند خیالتان راحت است که در صورت بروز نشت آب در منزل شما می‌توانید خیلی سریع شرایط را مدیریت کنید. البته برای اینکه سنسور هوشمند نشت آب Wally را در منزل خود راه‌اندازی کنید به یک هاب از همین برند یعنی هاب Wally نیاز دارید. 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست