X

ویژگی‌های خانه هوشمند

این روزها مدام نام‌های انواع هوشمند سازی ساختمان ، ساختمان هوشمند و هوشمند سازی منازل به گوشمان می‌خورد اما آیا تاکنون با خودتان فکر کرده‌اید که یک خانه یا ساختمان هوشمند چه امکانات و ویژگی‌هایی دارد؟ یا اینکه ساختمان‌ها و خانه‌های هوشمند چه مزایا و فوایدی دارند؟ ادامه این مقاله را از دست ندهید تا علاوه‌بر آشنایی با تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان با امکانات و مزایایی که ساختمان‌های هوشمند دارند، آشنا شود. 


تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان چیست؟


تجهیزات خانه هوشمند دقیقا مانند یک شبکه کامپیوتری عمل می‌کند به گونه‌ای که در یک شبکه کامپیوتری یک سیستم قدرتمند به عنوان سرور در نظر گرفته می‌شود و سایر سیستم‌ها به عنوان کلاینت در نظر گرفته می‌شوند. سیستم‌های کلاینت علاوه‌بر اینکه در آن واحد به یکدیگر متصل هستند و با یکدیگر در ارتباطند به سیستم سرور نیز متصل شده و با آن نیز در ارتباط هستند. از این‌رو مدیران شبکه کامپیوتری برخلاف گذشته مجبور نیستند تا بر روی تک تک سیستم‌های موجود در شبکه کامپیوتری نرم‌افزار نصب کنند و تک تک آن‌ها را به صورت جداگانه کنترل و مدیریت کنند چراکه با استفاده از سیستم سرور می‌توانند تمامی سیستم‌های کلاینت را مدیریت کنند و هر نوع نرم‌افزاری که سیستم‌های کلاینت به آن نیاز دارند را تنها بر روی سیستم سرور نصب کنند تا بر روی همه سیستم‌های کلاینت دیده و اجرا شود. درواقع مدیران شبکه با استفاده از سیستم سرور می‌توانند تمامی سیستم‌های شبکه را از یک نقطه مرکزی مدیریت کنند از این‌رو در زمان و استفاده از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صرفه‌جویی چشم‌گیری خواهد شد. برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

 

Image

 


مطرح کردن مثال شبکه کامپیوتری به این دلیل بود که سیستم هوشمندسازی ساختمان نیز دقیقا مانند یک شبکه کامپیوتری عمل می‌کند. چراکه برای پیاده‌سازی یک خانه هوشمند نیز به یک نقطه مرکزی نیاز است تا بتوان با استفاده از آن تمامی سیستم‌های هوشمند موجود در منزل را چه از راه دور و چه از راه نزدیک کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی کرد. سیستم‌هایی که امکان پیاده‌سازی آن‌ها در هر مکانی شامل خانه، فروشگاه، بانک، ساختمان‌های تجاری، اداری و ... وجود دارد شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم حفاظت و امنیت هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند و ... هستند. تمامی این سیستم‌های هوشمند دقیقا مانند سیستم‌های کلاینت در شبکه علاوه‌بر اینکه در آن واحد به یکدیگر متصل می‌شوند و با یکدیگر در ارتباط هستند به یک نقطه مرکزی که به آن سیستم مدیریت هوشمند یا BMS گفته می‌شود نیز متصل می‌شوند از این‌رو است که هر یک از اهالی یک خانه هوشمند از طریق اسمارت فون خود امکان مدیریت، کنترل و برنامه‌ریزی هر یک از سیستم‌های هوشمند را چه از راه دور و چه از راه نزدیک دارند. 


هوشمندسازی ساختمان چه مزایایی دارد؟


پیاده‌سازی تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان مزایای فراوانی دارد که می‌توان تمامی آن‌ها را در سه دسته شامل: صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش ایمنی و افزایش آسایش و رفاه دسته‌بندی کرد. در ادامه به طور کامل درمورد هر یک از این مزایای هوشمندسازی ساختمان توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. 


•  صرفه‌جویی در مصرف انرژی  


همانطور که می‌دانید کارخانه‌های متعددی در سرتاسر کره زمین مشغول تولید انرژی‌های مختلفی مانند برق، گاز و ... هستند از ان‌جایی که این کارخانه‌ها انرژی گرمایی زیادی تولید می‌کنند روز به روز موجب گرم‌تر شدن کره زمین می‌شوند. گرم‌ شدن کره زمین نیز موجب بروز مشکلات مختلفی از جمله خشکسالی، افزایش مرگ و میز حیوانات و از بین رفتن گیاهان و درختان و درنهایت از بین رفتن کره زمین می‌شود. از این‌رو تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان چندین سالی است که مطرح شده تا با استفاده از آن بتوان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد و درنهایت میزان تولید منابع انرژی را کاهش داد تا بتوان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد. درواقع اساس هوشمندسازی ساختمان، صرفه‌جویی بسزا در مصرف انرژی است. 


•    افزایش ایمنی 


یکی دیگر از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان این است که میزان امنیت ساختمان را از هر نظر افزایش می‌دهد. از این‌رو است که علاوه‌بر استفاده از این تکنولوژی در ساختمان‌های مسکونی و اداری از آن در بانک‌ها و مراکز فروشگاهی نیز استفاده می‌کنند. درواقع یکی از سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان که در بخش دوم این مقاله به طور مفصل به آن اشاره خواهیم کرد یعنی سیستم حفاظت و امنیت هوشمند است که موجب افزایش امنیت خانه هوشمند می‌شود. از مهم‌ترین تجهیزات این سیستم می‌توان به دوربین‌های هوشمند و قفل‌های هوشمند اشاره کرد که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. برای مثال قفل‌های هوشمند تنها زمانی درب ساختمان را برای شما باز می‌کنند که رمز ورودی که از قبل برای آن‌ها تعیین کرده‌اید را به درستی وارد کنید. از طرفی دوربین‌های هوشمند زمانی که شما منزل خود را ترک کنید، پروسه تصویربرداری را آغاز می‌کنند و می‌توان تصاویری که ضبط می‌کنند را از راه دور از طریق اسمارت فون تماشا کرد.

 
•    افزایش آسایش و رفاه


خانه هوشمند علاوه‌بر اینکه در مصرف انرژی به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی می‌کند و امنیت را افزایش می‌دهد خیلی از کارهای تکراری و روزمره مانند آبیاری باغچه و روشن و خاموش کردن لامپ‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهد. از این‌رو نهایت آسایش و رفاه را برای شما فراهم می‌کند. 
در بخش دوم این مقاله با امکانات ساختمان‌های هوشمند در ایران و تجهیزات ساختمان‌های هوشمند به طور کامل آشنا خواهید شد. 

با وجود اینکه خانه‌های هوشمند، خانه‌های نوپایی هستند از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردارند و روز به روز به محبوبیت آن‌ها در بین مردم افزوده می‌شود. اما چرا؟ همانطور که می‌دانید اساس یک خانه، برقراری رفاه و آسایش برای افراد خانواده است. این رفاه و آسایش از امکاناتی که در خانه برای اعضای خانواده فراهم شده است نشأت می‌گیرد. حالا فرض کنید که قرار است در خانه‌ای زندگی کنید که همه چیز هوشمند است و همه امکانات و لوازم الکترونیکی قابل برنامه‌ریزی و کنترل هستند تا روزهایی که در خانه هستید آن‌ها بخش عظیمی از کارهای تکراری و روزمره را به صورت اتوماتیک انجام دهند و حتی روزهایی که کیلومترها با خانه خود فاصله دارید بتوانید آن‌ها را از راه دور کنترل کنید تا باز هم خودشان یکسری کارها را در نبود شما به خوبی انجام دهند. مطمعناً شاخ درآورده‌اید! و از خودتان می‌پرسید چطور امکان‌پذیر است؟ به خانه‌هایی با این ویژگی‌ها، خانه‌های هوشمند می‌گویند. 


در یک ساختمان هوشمند سیستم‌های هوشمندی وجود دارند که با یکدیگر ارتباط دارند و به یک نقطه مرکزی متصل هستند که بتوان آن‌ها را به راحتی کنترل و مدیریت کرد. علاوه‌بر این تمامی خانه‌های هوشمند دارای نرم‌افزاری به نام Smart Home یا خانه هوشمند هستند که افراد خانه هوشمند این نرم‌افزار را بر روی موبایل خود نصب می‌کنند و با استفاده از آن تمامی تجهیزات هوشمند سازی خانه خود را از راه دور کنترل می‌کنند. 

 

ویژگی‌های خانه هوشمند


همانطور که اشاره کردیم یکسری تجهیزات خانه هوشمند در خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها یا ماژول هوشمند سازی ساختمان شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم امنیت و حفاظت هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، آسانسور هوشمند، سیستم آبیاری هوشمند، پرده برقی هوشمند، آیفون تصویری هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، استخر و سونا هوشمند و ... هستند. خوشبختانه تمامی این سیستم‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی می‌باشند. به گونه‌ای که می‌توانید برای هر کدام زمان مشخصی را برای شروع کار و اتمام کار مشخص کنید. برای مثال می‌توانید سیستم روشنایی هوشمند را به گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی وارد اتاق‌ها شدید به صورت خودکار روشن شود و زمانی که از اتاق‌ها خارج شدید به صورت خودکار خاموش شود یا زمانی که در راه رفتن به ساختمان هوشمند خود هستید از داخل نرم‌افزار خانه هوشمند که بر روی موبایل خود نصب کرده‌اید سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند را روشن کنید تا زمانی که به منزل خود می‌رسید، دمای خانه و محیط آن به دمای مطلوب شما رسیده باشد. حتی با خیال راحت و بدون اینکه نگران آسیب رسیدن به گل و گیاهانتان باشید می‌توانید به مسافرت بروید و از راه دور سیستم آبیاری هوشمند را کنترل کنید تا به گل و گیاهانتان آب دهد یا به آن برنامه‌ای بدهید که در روزهای مشخصی گل و گیاهان شما را آبیاری کند. تمامی این‌ها تنها بخش کوچکی از ویژگی‌ها و امکانات فوق‌العاده یک خانه هوشمند بودند، ادامه این مقاله را از دست ندهید تا شما را با سایر ویژگی‌های خانه هوشمند آشنا کنیم. برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.


سیستم امنیت و حفاظت هوشمند


در ساختمان هوشمند برخلاف یک ساختمان معمولی، خبری از سرقت و دزدی نخواهد بود چراکه دزدها نمی‌توانند به راحتی وارد یک خانه هوشمند شوند و حتی اگر یک درصد هم بتوانند وارد خانه هوشمند شوند مطمعناً نمی‌توانند از خانه خارج شوند و باید تا زمانی که صاحب خانه به همراه پلیس از راه می‌رسد آنجا بمانند. چراکه سیستم امنیت و حفاظت هوشمند برخلاف دوربین‌های مداربسته که پس از سرقت به درد شما می‌خورند تا تصاویری که ضبط کرده‌اند را ببینید البته اگر فرد سارق آن‌ها را از کار نیانداخته باشد، سریعا ورود افراد ناشناس و بیگانه به منزل شما را شناسایی کرده و از طریق به صدا درآوردن آژیر، تماس با شما یا ارسال پیامک شما را مطلع خواهند کرد البته مانند سیستم‌های هوشمند دیگر قابل برنامه‌ریزی هستند و این شما هستید که تعیین می‌کنید درصورت شناسایی فرد بیگانه در خانه با شما تماس بگیرد یا به شما پیامکی ارسال کند. علاوه‌بر این می‌توانید سیستم امنیت و حفاظت هوشمند را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پس از تشخیص حضور فرد بیگانه در خانه سریعا درها و پنجره‌ها را به صورت خودکار قفل کند تا شما از راه برسید.برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان  و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.

 

ویژگی‌های خانه هوشمند

 
سیستم صوتی و تصویری هوشمند


هیچ کسی نیست که دوست نداشته باشد صبح به جای شنیدن زنگ ساعت یا گوشی با موسیقی از خواب بیدار شود یا اینکه یک موسیقی را از چندین پلیر یا دستگاه در تمامی بخش‌های خانه خود پخش کند. خوشبختانه شما می‌توانید تمامی این کارهای را با استفاده از سیستم صوتی و تصویری هوشمند انجام دهید. به گونه‌ای که شما می‌توانید سیستم صوتی و تصویری هوشمند منزل خود را مانند سایر سیستم‌های هوشمند برنامه‌ریزی کنید تا هر روز صبح در ساعت مشخصی با پخش یک موسیقی آرام شما را از خواب بیدار کند یا یک موسیقی از طریق پلیرها یا دستگاه‌هایی که در منزل خود دارید به صورت هم‌زمان پخش شود. حتی می‌توانید این سیستم هوشمند را مانند سایر سیستم‌های هوشمند از راه دور نیز کنترل کنید. 


پرده برقی هوشمند


یکی دیگر از جالب‌ترین ویژگی‌های هوشمندسازی ساختمان، پرده برقی هوشمند است. مکانیزم پرده برقی هوشمند به این شکل است که با روشن شدن هوا به صورت خودکار کنار می‌رود تا نور آفتاب در منزل پخش شود البته این مکانیزم برای روزهای سرد سال که موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود بسیار کاربرد دارد. در روزهای گرم سال نیز می‌توانید هر طور که خودتان دوست دارید آن را برنامه‌ریزی و کنترل کنید تا تنها در ساعات مشخصی کنار رود یا پس از طلوع آفتاب کنار رود و بعد از غروب آن بسته شود. این سیستم هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند از راه دور نیز قابل کنترل است. 

درب و پنجره هوشمند با سیستم حفاظتی و امنیتی هوشمند در ارتباط هستند به گونه‌ای که برای باز و بسته شدن خودکار آن‌ها به پیامی که از طریق سنسور قفل و دوربین‌های هوشمند فرستاده می‌شود، نیاز است. پرده هوشمند نیز با سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند در ارتباط است و باز و بسته شدن آن براساس پیام‌هایی است که سنسورهای سیستم سرمایش و گرمایش به آن ارسال می‌کنند. برای مثال در روزهای سرد زمانی که نور آفتاب می‌تابد، سنسور سیستم سرمایش و گرمایش با ارسال پیام باز شدن پرده به سنسور آن موجب می‌شود که پرده‌ها کنار بروند و نور آفتاب به داخل منزل بیاید تا در زمینه مصرف انرژی برای گرم شدن منزل صرفه‌جویی گردد. درضمن هر یک از این سیستم خانه هوشمند را می‌توانید از راه دور از طریق اسمارت فون خود کنترل کنید. برای مثال با استفاده از اپلیکیشن اسمارت هوم یا خانه هوشمند می‌توانید از راه دور پنجره‌ها را ببندید و پرده‌ها را کنار بزنید. 


سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند


یکی دیگر از سیستم‌های هوشمند که نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند است. درواقع سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند زمانی که هیچ کس در منزل حضور نداشته باشد تمامی وسایل گرمایشی یا سرمایشی را به صورت خودکار خاموش می‌کند از این‌رو موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود. این سیستم هوشمند شامل یکسری تجهیزات مرکزی و یکسری تجهیزات محلی است که تجهیزات مرکزی شامل: چیلر، دیگ آبگرم، پمپ‌های سیستم، برج خنک¬ کن و ... می‌باشند و تجهیزات محلی شامل: فن کوئل‌ها، کولرها و هواسازها می‌باشند. این سیستم هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند از راه دور نیز قابل کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی است.برای هوشمند سازی منازل خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

 

سیستم آیفون تصویری هوشمند


سیستم آیفون تصویری هوشمند ورود و خروج تمامی افراد را ثبت و ذخیره می‌کند جالب است بدانید که زمان دقیق ورود و خروج تمامی افراد را نیز ثبت می‌کند. این سیستم هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند قابل کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی از راه دور است. از این‌رو زمانی که شما در منزل خود حضور ندارید از طریق اسمارت فون و با استفاده از این سیستم هوشمند می‌توانید تمامی افرادی که به منزل شما وارد می‌شوند یا از آن خارج می‌شوند را ببینید و حتی تایم دقیق ورود و خروج آن‌ها را نیز مشاهده کنید. علاوه‌بر این درصورتی که در منزل حضور نداشتید تا پاسخگوی فردی باشید که پشت درب ساختمان منتظر است او می‌تواند از طریق سیستم آیفون تصویری هوشمند با شما تماس بگیرید. 

 

سیستم استخر، سونا و جکوزی هوشمند


این سیستم هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی است به گونه‌ای که می‌توان ساعت و روز مشخصی را برای روشن شدن سیستم‌های استخر، سونا و جکوزی تعیین کرد. یا از راه دور از طریق اسمارت فون آن‌ها را روشن و کنترل کرد. 


سیستم آبیاری هوشمند


آبیاری گل و گیاهان یکی از کارهایی است که وقت زیادی می‌گیرد از این‌رو شاید برای خیلی‌ها انجام دادنش خوشایند نباشد اما خوشبختانه سیستم آبیاری هوشمند براساس برنامه‌ای که به آن می‌دهید در روزها و ساعات خاصی پروسه آبیاری گل و گیاهان و باغچه را به صورت خودکار انجام می‌دهد. این سیستم هوشمند نیز قابل کنترل از راه دور است از این‌رو روزهایی که در مسافرت هستید می‌توانید از راه دور پروسه آبیاری را با استفاده از این سیستم هوشمند انجام دهید. 

 

ساختمان‌های هوشمند از چه تجهیزاتی تشکیل شده‌اند؟

 

Image


سیستم کنترل مرکزی


سیستم کنترل مرکزی همان سیستم مدیریت هوشمند است که در مقاله‌های قبلی به آن اشاره کردیم درواقع این سیستم امکان کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی تمامی سیستم‌های هوشمند از راه دور را برای اهالی خانه هوشمند فراهم می‌کند. از این‌رو می‌توان گفت که مهم‌ترین جزء خانه هوشمند، سیستم کنترل مرکزی است. 


خطوط ارتباطی


خطوط ارتباطی امکان برقراری ارتباط بین تمامی سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم کنترل مرکزی را فراهم می‌کنند به گونه‌ای که از تمامی اجزا عبور می‌کنند و امکان ارسال اطلاعات و پیام‌ها را بین سنسورهای هر یک از سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم کنترل مرکزی فراهم می‌کنند. این خطوط ارتباطی یا به صورت کابلی هستند یا به صورت امواج بیسیم. منظور از امواج بیسیم برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند از طریق ارتباط Wi-Fi است. از این‌رو می‌توان گفت که خانه هوشمند براساس دو حالت بیسیم و باسیم پیاده‌سازی می‌گردد هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند که در مقالات پیشین به طور کامل به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. 


Access Points


Access Points یا نقاط دسترسی شامل نمایشگرهای لمسی یا صفحه کلیدهایی هستند که در بخش‌های مختلف خانه هوشمند نصب می‌گردند تا اهالی خانه از طریق آن‌ها بتوانند سیستم‌های هوشمند و تجهیزات هوشمند به کار برده شده در هر بخش را کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی کنند. درواقع کار با Access Point‌ها کار خیلی آسانی است به گونه‌ای که موجب گیج شدن یا سردرگم شدن هیچ از اهالی خانه نمی‌شود. 


حسگرها


حسگرها از مهم‌ترین تجهیزات یک خانه هوشمند هستند چراکه ارسال پیام‌ها و اطلاعات بین سیستم‌های هوشمند از طریق حسگرها انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین حسگرها می‌توان به حسگرهای حضور، دما، نور، دود و ... اشاره کرد. 


تایمرها


تایمرها برای کارهایی که به صورت تکراری در روزهای هفته و ساعات مشخصی به صورت خودکار توسط سیستم‌های هوشمند انجام می‌پذیرند بسیار کاربردی و مفید است. 


دیمرهای روشنایی


یکی از مهم‌ترین تجهیزات سیستم روشنایی هوشمند، دیمرهای روشنایی است. درواقع عملکرد دیمرها به این شکل است که امکان تنظیم، افزایش و کاهش نور لامپ‌ها به صورت الکترونیکی را فراهم می‌کنند از این‌رو سنسور نور در سیستم روشنایی هوشمند با استفاده از دیمرهای روشنایی سطح نور محیط را تنظیم می‌‌کند و مصرف برق به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست