X

آموزش هوشمندسازی ساختمان

دغدغه مشترک همه مردم پیدا کردن شغلی پردرآمد و پولساز است که با استفاده از آن بتوانند هزینه‌های زیاد زندگی را تقبل کنند. از آن جایی که حقوق ثابتی به افرادی که در مشاغل دولتی فعالیت می‌کنند اختصاص پیدا می‌کند و مشاغل آزاد نیز روز به روز سیر نزولی خود را طی می‌کنند، خیلی از نوجوانان با خود فکر می‌کنند که نمی‌توانند هیچ شغل پردرآمدی را برای خود دست و پا کنند درصورتی که این تفکر اشتباه است. ما قصد داریم یک شغل پردرآمد و آینده‌دار را به شما معرفی کنیم. شغل هوشمندسازی ساختمان. 

اگر با خودتان فکر می‌کنید که هوشمند سازی منزل تنها مختص افراد لاکچری و پولدار است و اجرا و پیاده‌سازی آن نیاز به هزینه زیادی دارد از طرفی یادگیری آن نیز نیاز به پرداخت شهریه زیادی دارد باید به شما بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. شاید تجهیزات هوشمند سازی خانه یک تکنولوژی نوظهور به نظر برسد اما با این وجود می‌توان گفت که روز به روز به تعداد مردمی که خانه خود را به نوعی هوشمندسازی می‌کنند، زیادتر و زیادتر می‌شود. بنابراین روز به روز نیاز بازار کار به افرادی که هوشمند سازی ساختمان و برنامه‌نویسی آن را به صورت حرفه‌ای بلد باشند و بتوانند آن را پیاده‌سازی کنند نیز افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌بر این هزینه پیاده‌سازی تکنولوژی هوشمند سازی منازل به امکانات و تجهیزات هوشمندی که هر یک از مشتریان به آن‌ها نیازمندند بستگی دارد و از طرفی هزینه یادگیری آن متناسب با شغل ایده‌آل و آینده‌داری که به دست می‌آورید بسیار مناسب است. 

آموزش هوشمندسازی ساختمان

اگر شما هم قصد داریم نحوه پیاده‌سازی هوشمندسازی ساختمان و برنامه‌نویسی سیستم‌های مختلف آن را بیاموزید تنها کافیست که در دوره‌های آموزش هوشمندسازی ساختمان شرکت کنید. ما در ادامه این مقاله تمامی موارد و سر فصل‌هایی که در دوره‌های آموزش هوشمندسازی ساختمان به شما آموزش داده خواهد شد را معرفی خواهیم کرد بنابراین ادامه این مقاله را از دست ندهید.برای هوشمند سازی خانه خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

 

آموزش ساختمان هوشمند

متاسفانه خیلی از مردم بر این باورند که آموزش خانه هوشمند تنها برای نیروهای متخصص که در این زمینه فعالیت دارند یا افرادی که قرار است وارد این حیطه شغلی شوند مناسب است درصورتی که آموزش ساختمان هوشمند نه تنها برای نیروهای متخصص بسیار مفید است بلکه برای تمامی افراد عادی نیز بسیار کاربردی است. چراکه تجهیزات هوشمند سازی ساختمان روز به روز در حال فراگیر شدن است از این‌رو ما نیز به عنوان مردم عادی که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور در خانه‌های هوشمند زندگی کنیم، بهتر است که آموزش ساختمان هوشمند را فرا بگیریم. البته منظور از فراگرفتن آموزش خانه هوشمند یادگیری نحوه کار با سیستم‌ها و امکانات خانه هوشمند نیست چراکه نحوه کار با آن‌ها بسیار ساده است به گونه‌ای که تنها با یکی دو بار انجام تنظیمات و کنترل هر یک از سیستم‌های هوشمند، نحوه کار با هر یک از سیستم هوشمند ساختمان را یاد خواهید گرفت. درواقع منظور از آموزش خانه هوشمند، نحوه هوشمندسازی خانه و برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم مدیریت هوشمند مرکزی است. برای هوشمند سازی ساختمان خود می توانید از طریق وب سایت نیازیتو انواع سیستم های هوشمند ساختمان را مشاهده کنید و از هزینه هوشمند سازی ساختمان با خبر شوید.

 

sُاختمان هوشمند

 

از آن جایی که هوشمندسازی خانه به دو شکل بیسیم و باسیم است برای اینکه بتوانید نحوه هوشمندسازی خانه و برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم مدیریت هوشمند مرکزی را بیاموزید باید هر دو دوره هوشمندسازی ساختمان به صورت بیسیم و باسیم را بیاموزید. در هوشمندسازی ساختمان به صورت بیسیم از شبکه Wi-Fi برای برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند با یکدیگر و با سیستم مدیریت هوشمند مرکزی استفاده می‌کنند. اما در هوشمندسازی خانه به صورت با سیم از طریق پروسه کابل‌کشی که نیاز به تعویض سیم‌کشی و تابلو برق سنتی دارد ارتباط بین سیستم‌های هوشمند شکل می‌گیرد. سرفصل‌هایی که در دوره‌های آموزش ساختمان هوشمن به شما آموزش داده خواهد شد شامل موارد زیر است: 
•    آموزش خانه هوشمند باسیم
•    آموزش شبکه هوشمند 
•    آموزش برق هوشمند ساختمان
•    آموزش اتصال و نحوه هماهنگی اجزای سیستم هوشمندسازی 
•    آموزش نحوه عیب‌یابی در برنامه‌ریزی سیستم‌های هوشمند 
•    آموزش نحوه نصب کلیه تجهیزات مربوطه به سیستم سرمایشی هوشمند
•    آموزش دقیق نصب انواع کلیدهای هوشمند 
•    آموزش نحوه تنظیم و راه‌اندازه تجهیزات امنیتی هوشمند
•    آموزش خرید تجهیزات خانه هوشمند 
•    آموزش خانه هوشمند بی‌سیم یا وایرلس
•    معرفی و آشنایی با انوع پروتکل‌های خانه هوشمند
•    آموزش نحوه تعیین ظرفیت هر پروژه هوشمندسازی و بررسی تجهیزات لازم برای هر پروژه
•    نحوه انتخاب تجهیزات هوشمندسازی ساختمان 
•    آموزش رعایت نکات ایمنی 
•    آموزش تعویض قطعات معیوب و مشکل‌دار در سیستم هوشمند
•    آموزش نحوه اجرای انواع سناریوهای خانه هوشمند
•    آموزش آشنایی با انواع قطعات الکتریکی و مکانیکی خانه هوشمند
•    آموزش نحوه  هوشمند سازی هتل
•    آشنایی با راهکارهای آبیاری اتوماتیک و سیستم آبیاری هوشمند
•    آموزش آشنایی کامل با سیستم مدیریت ساختمان
مزایای خانه هوشمند
•    صرفه‌جویی در مصرف انرژی
•    کاهش هزینه قبض‌ها
•    افزایش ایمنی و آرامش در محیط خانه
•    کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی تمامی سیستم‌ها و تجهیزات موجود در خانه
•    بهره‌وری هزینه در خانه هوشمند

 

هوشمند سازی ساختمان با plc

سیستم ها و تجهیزات با پیشرفت علم و فناوری تغییر می کنند و مدرن تر می شوند. یکی از این سیستم هایی که به مرور زمان دچار تغییر تحول و پیشرفت شد، هوشمند سازی ساختمان ها است. هوشمند سازی ساختمان در گذشته با استفاده از مدارهای الکترومکانیکی انجام می شد و در آن رله ها و سیم های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گرفت. اما با هوشمند سازی ساختمان با plc مشکل استفاده بیش از اندازه رله و سیم به طور چشمگیری کاهش یافت و اتوماسیون ها به صورت ساده تری انجام گرفت.
اما اینکه دستگاه plc چیست و چگونه کار می کند موضوع مقاله امروز است. 

دستگاه plc چیست؟

Plc نوعی کامپیوتر کوچک صنعتی است که به جهت اتومات کردن فرایندهای کنترل ساخته شده اند. این دستگاه در اتوماسیون و هوشمند سازی کمک بزرگی کرده است. پی ال سی در سیستم اتوماسیون قرار می گیرد و به دلیل عدم پیچیدگی مدار رله و قابلیت برنامه ریزی اجرای هوشمند سازی را آسان کرده است. تا قبل از استفاده از plc در اتوماسیون ها، تعداد سیم ها و رله ها پرحجم بود و موجب اشغال فضای زیادی می شد. 
پی ال سی ها ساختاری چهارگانه دارند که عبارتند از: پردازنده ها یا سی پی یو، ورودی ها، خروجی ها و منبع تغذیه. چهار بخش مذکور در plc کوچک در یک واحد قرار می گیرند ولی طراحان در پی ال سی های بزرگ دو یا چند واحد را برای بخش های چهارگانه آن در نظر می گیرند. به طور کلی plc ها دارای دو حافظه موقت و دائمی هستند. حافظه موقت این دستگاه ها جهت امور برنامه نویسی طراحی شده است و حافظه دائم آنها غیرقابل تغییر هستند. 

چگونگی هوشمند سازی ساختمان با plc

هوشمند سازی ساختمان با plc یکی از روش های رایج در صنعت ساختمان سازی به شمار می رود. در این روش دستگاه پی ال سی توسط ورودی های خود اطلاعاتی نظیر: رطوبت و دمای هوا را دریافت می کند و فرمان ها و سیگنال های کنترلی را از طریق خروجی ها به سایر بخش های دستگاه می رساند. هوشمند سازی با plc به سبب اشغال اندک فضا و مصرف انرژی کمتر روشی پرطرفدار و مرسوم است و در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت های هوشمند سازی ساختمان با plc

هوشمند سازی منزل یا هر ساختمان دیگر با استفاده از plc دارای مزایای متعددی است. برخی از مزیت های این کامپیوتر پیچیده و کوچک از این قرار است:
نیاز به نگهداری خاصی ندارد.
تا مدت های طولانی برای سیستم هوشمند کار می کند.
هنگامی که هوشمند کردن تجهیزات ساختمان با plc انجام گرفته باشد اگر سیستم نیاز به تغییر یا ارتقا داشته باشد؛ به راحتی و با چند تغییر کوچک و ساده انجام می شود و با شرایط تازه مطابقت پیدا می کند.
دستگاه های plc نسبت به مدارهای رله حجم کمتری را اشغال می کنند.
هوشمند سازی تجهیزات ساختمان توسط پی ال سی موجب مصرف بهینه و کمتر انرژی می شود.

کاربردهای دستگاه plc در هوشمند سازی ساختمان

جهت هوشمند سازی منازل مسکونی، شرکت ها، ادارات و سایر ساختمان ها از دستگاه plc استفاده می شود. این دستگاه پرکاربرد در بخش های مختلفی به کار برده می شود که بعضی از این بخش ها عبارتند از:

هوشمند سازی ساختمان با plc در سیستم گرمایشی و سرمایشی صورت می گیرد. سنسورهای داخلی و خارجی ساختمان اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنند و پس از پردازش داده ها و انجام عملیات منطقی روی آنها فعال یا غیرفعال کردن سیستم صورت می گیرد و دمای محیط مناسب و مطلوب می شود. 
هوشمند سازی سیستم روشنایی با plc نیز انجام می شود. در این سیستم از سنسورهای مغناطیسی و فتوسل استفاده می شود. هنگام باز شدن درب اتاق چنانچه نور لازم به فتوسل نرسد، چراغ به طور اتوماتیک روشن می شود. اگر ترکیب فتوسل و سنسور فشار برای اتوماسیون روشنایی انجام شود به محض ورود فرد به اتاق، چراغ روشن می شود.
یکی دیگر از کاربردهای دستگاه plc در سیستم امنیتی ساختمان است. سیستم قفل دیجیتالی اثر انگشت یکی از این روش های کاربرد پی ال سی است. در هنگام ورود افراد به داخل ساختمان اثر انگشت آنها از طریق اسکنر روی قفل گرفته می شود و با داده های از پیش ذخیره شده مقایسه می شود. (این ورودی ها به صورت یک رشته عدد هستند.) خروجی دستگاه هم باز شدن درب یا اعلام هشدار ورود افراد غیرمجاز است. 

سایر کاربردهای دستگاه plc در بخش اتوماسیون ساختمان ها

چنانچه گفتیم پی ال سی در بخش های مختلف ساختمان به جهت هوشمند سازی به کار برده می شود. به کار بردن  plcدر سیستم های اطفاء حریق و مغناطیسی و همینطور سنسورهای لرزشی و فشاری برخی از این کاربردها به شمار می روند. plc در سیستم اطفاء حریق با کمک ردیاب های دود و سنسور، در سیستم مغناطیسی با استفاده از خاصیت مغناطیسی آهن ربا و جاذبه جریان الکتریکی عمل می کند. 
سنسورهای لرزشی هم برای باز و بسته شدن پنجره ها و ورودی های شیشه ای و سنسورهای فشاری نیز برای کف زمین و مکان هایی که احتمال رفت و آمد مشکوک در آنجا زیاد است. 
هوشمند سازی ساختمان با plc یکی از روش های خوب و متداول در اتوماسیون ساختمان های گوناگون است. این روش به سبب اشغال فضای کمتر و صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین عدم نیاز به نگهداری خاص و آسانی کار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. 

 

امکانات خانه هوشمند


•    سیستم روشنایی هوشمند


یکی از پرکاربردترین امکانات خانه هوشمند، سیستم روشنایی هوشمند است. سیستم روشنایی هوشمند نقش کلیدی در صرفه‌جویی در مصرف برق دارد. برخلاف خیلی از مردم که فکر می‌کنند زندگی در خانه هوشمند مختص افراد پولدار و لاکچری است و هزینه زیادی دربر دارد، هزینه هوشمندسازی خانه متناسب با امکانات و روشی که برای پیاده‌سازی آن در نظر می‌گیرید، تخمین زده می‌شود اما تا زمانی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنید مصرف برق منزل شما به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند به گونه‌ای که از پرداخت مبالغ زیاد برای قبض برق خلاص می‌شوید. 


•    سیستم حفاظت و امنیت هوشمند


با سیستم حفاظت و امنیت هوشمند دیگر خبری از سرقت نیست. به گونه‌ای که می‌توانید با خیال راحت و در نهایت آرامش و آسایش در خانه هوشمند زندگی کنید. از مهم‌ترین تجهیزات سیستم حفاظت و امنیت هوشمند که به طور ویژه‌ای امنیت منزل شما را افزایش می‌دهند می‌توان به قفل‌های هوشمند و دوربین‌های هوشمند اشاره کرد.  هر یک از این تجهیزات مانند سایر تجهیزات و سیستم‌های خانه هوشمند قابل کنترل، مدیریت و برنامه‌ریزی هستند. یکی از جالب‌ترین تنظیمات دوربین‌های هوشمند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید این است که پس از خروج شما از منزل فعال شوند تا در صورت ورود افراد ناشناس به منزل شما سریعاً از طریق برقراری تماس یا ارسال پیام به شما اطلاع دهند.برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان  و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.


•    سیستم آبیاری هوشمند


سیستم آبیاری هوشمند یکی دیگر از کاربردی‌ترین امکانات خانه هوشمند است که از خشک شدن گیاهان  و گل‌های شما جلوگیری می‌کند به ویژه اگر در مسافرت باشید. چراکه این سیستم هوشمند نیز مانند سایر سیستم‌های هوشمند چه از راه دور و چه از راه نزدیک قابل مدیریت، کنترل و برنامه‌ریزی است از این‌رو می‌توانید آن را براساس برنامه مشخصی تنظیم کنید تا در روزهای مشخص و در ساعات مشخص به آبیاری گل‌ها و گیاهان شما بپردازد از این‌رو روزهایی که در مسافرت هستید نیز سیستم آبیاری هوشمند به کار خود طبق برنامه‌ای که برای آن تنظیم کرده‌اید ادامه می‌دهد و از اینکه گل‌ها و گیاهان شما خشک شوند جلوگیری می‌کند. 

 

سرفصل‌های دوره آموزش هوشمندسازی ساختمان


•    آموزش برق ساختمان مورد نیاز برای هوشمند سازی ساختمان


یکی از مهم‌‌ترین دوره‌هایی که باید در آموزش هوشمندسازی ساختمان پشت سر بگذارید، آموزش مقدماتی و حرفه‌ای برق ساختمان است. در این دوره با تجهیزات مختلف برق ساختمان شامل: سیستم روشنایی، انواع کلید و پریزهای هوشمند، تامیرها، سنسورها و ... به طور کامل آشنا خواهید شد. 


•    معرفی پروتکل‌های مطرح برای هوشمندسازی ساختمان


همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردیم خانه هوشمند به دو صورت بسیم و باسیم یعنی استفاده از شبکه Wi-Fi و کابل‌کشی پیاده‌سازی می‌شود. در هر یک از این روش‌های هوشمندسازی ساختمان پروتکل‌های مدارت هوشمند ساختمان متفاوت هستند از این‌رو یکی دیگر از مهم‌ترین دوره‌ها در آموزش هوشمندسازی ساختمان، معرفی و آموزش پروتکل‌های کاربردی در هر یک از روش‌های هوشمندسازی ساختمان شامل: بردهای رله کنترل، بلوتوث کنترل و ... است. 


•    آموش برنامه‌نویسی هوشمندسازی ساختمان


پس از اینکه دوره‌های آشنایی با برق ساختمان، آشنایی با انواع تجهیزات و پروتکل‌ها را پشت سر گذاشتید نوبت به مهم‌ترین دوره آموزش هوشمندسازی ساختمان یعنی بخش برنامه‌نویسی می‌رسد. در این دوره نحوه برنامه‌نویسی در زمینه هوشمندسازی ساختمان با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف به شما آموزش داده می‌شود. برای اطلاع از انواع روش هوشمند سازی ساختمان و ساخت خانه هوشمند میتوانید از طریق وب سایت نیازیتو از هزینه هوشمند سازی خانه با خبر شوید و  با جدیدترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان آشنا شوید.


•    آموزش نصب بردهای رله‌ای کنترل شونده از راه دور


یکی از پرکاربردترین تجهیزات در هوشمندسازی ساختمان، بردهای رله‌ای است که در دوره آموزش هوشمندسازی ساختمان، نحوه نصب آن‌ها به صورت کامل به شما آموزش داده می‌شود. علاوه‌بر این نحوه کنترل این نوع بردها از طریق نرم‌افزارهای اندروید و با استفاده از بلوتوث به شما آموزش داده می‌شود. 

 

آموزش هوشمندسازی ساختمان


•    آموزش برنامه‌نویسی سناریوهای مختلف در هوشمند‌سازی ساختمان‌ها


منظور از سناریو نحوه برقراری ارتباط بین تجهیزات ساختمان هوشمند است که متناسب با طرح و نقشه متفاوت هر یک از ساختمان‌های مسکونی یا اداری و سایر مکان‌ها متفاوت است از این‌رو در این مرحله نحوه برنامه‌نویسی سناریوهای مختلف به شما آموزش داده می‌شود. 


•    آموزش هوشمندسازی با plc logo و سایر کنترل کننده‌های مختلف


از ابزارهای متعددی برای کنترل پروسه هوشمندسازی استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، ابزار Plc logo است. از این‌رو در این مرحله به خوبی با ابزارهای کنترل کننده پروسه هوشمندسازی ساختمان به ویژه ابزار Plc logo آشنا خواهید شد و نحوه کار با آن را یاد خواهید گرفت. 


•    آموزش اصول سیم‌کشی، کنترل از طریق WiFi  و ...


در این دوره که آخرین مرحله آموزش هوشمندسازی ساختمان است، نصب و سیم‌کشی تجهیزات هوشمند به طور کامل و البته به صورت کاملا عملی در کارگاه‌های آموزشی، آموزش داده می‌شود. 

 


 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست