X

نحوه عملکرد سنسور دزدگیر منزل

دزدگیرهای سرقت به تجهیزات استاندارد در فروشگاه ها و سایر مشاغل تبدیل شده اند و در خانه های شخصی نیز به طور فزاینده ای رایج گشته اند. اگر تا به حال برای سیستم امنیتی خانه اقدام کرده اید، می دانید که گزینه های بسیار متنوعی در دسترس است. این سیستمها از کیت های دست سازی که خودتان می توانید آنها را سر هم کنید تا شبکه های امنیتی پیچیده کل خانه که باید توسط افراد حرفهای نصب شوند، در بازار وجود دارن. اما، همانطور که به نظر می رسد، اکثر سیستم های هشدار در واقع بر اساس همان مفاهیم اولیه طراحی ساخته شده اند.در این مقاله نگاهی به این مفاهیم می اندازیم و چند طرح خاص دزدگیر و نحوه عملکرد سنسور دزدگیر منزل را بررسی می کنیم. همانطور که خواهید دید، برخی از موثرترین سیستم های هشدار ساده ترین آنها نیز هستند که در ادامه با روش کارشان آشنا خواهیم شد.

سیستم هوشمند و دزدگیر خانه

 

به غیر از سگ نگهبان، ابتدایی ترین دزدگیر،  یک مدار الکتریکی ساده است که در یک راه ورودی تعبیه شده است. در هر مداری، از چراغ قوه گرفته تا یک کامپیوتر، الکتریسیته تنها زمانی جریان می‌یابد که بین دو نقطه با بار مخالف در آن مسیر در جریان باشد. برای روشن یا خاموش کردن برق، بخشی از مدار را باز یا بسته می کنید. نحوه عملکرد سنسور دزدگیر منزل در این مدل به اینصورت است که برای باز یا بستن یک مدار چراغ قوه، به سادگی یک سوئیچ پرتاب می کنید. در یک دزدگیر، سوئیچ عمل نفوذ را تشخیص می دهد - برای مثال باز کردن یک در یا پنجره. این نوع دزدگیرها به دو دسته تقسیم می شوند:

- در یک سیستم مدار بسته، مدار الکتریکی با بسته شدن درب بسته می شود. این بدان معنی است که تا زمانی که در بسته است، برق می تواند از یک سر مدار به سر دیگر جریان یابد. اما اگر کسی در را باز کند، مدار باز می شود و برق نمی تواند جریان یابد. این یک زنگ هشدار را ایجاد می کند.

- در یک سیستم مدار باز، باز کردن در، مدار بسته می شود، بنابراین برق شروع به جریان می کند. در این سیستم زمانی که مدار کامل می شود زنگ هشدار به صدا در می آید.

چندین راه برای ساخت این نوع مدار در یک راه ورودی وجود دارد. مدارهای بسته معمولاً انتخاب بهتری نسبت به مدارهای باز هستند زیرا یک مزاحم می تواند مدار باز را به سادگی با قطع سیم های متصل غیرفعال کند.

 

اجزا سازنده سنسور دزدگیر منزل

یک سنسور مغناطیسی در مدار بسته از چند جزء ساده تشکیل شده است. برای ابتدایی ترین طراحی، شما به موارد زیر نیاز دارید:

 

- یک باتری که مدار را تغذیه می کند

- یک سوئیچ فلزی فنری که در چارچوب در تعبیه شده است

- یک آهنربا در تعبیه شده است که با سوئیچ ردیف شده است

- یک زنگ با قدرت جداگانه با یک سوئیچ رله محور.

هنگامی که در بسته است، آهنربا کلید فلزی را می کشد تا مدار کامل شود. جریان برق آهنربای الکتریکی رله را تامین می کند، بنابراین مدار زنگ باز می ماند. نحوه عملکرد سنسور دزدگیر منزل به اینصورت است که هنگامی که آهنربا را با باز کردن درب حرکت می دهید، فنر سوئیچ را به این حالت باز می گرداند. این جریان را قطع می کند و رله را می بندد و زنگ هشدار را به صدا در می آورد.

شما همچنین می توانید این نوع سیستم را در یک پنجره بسازید. اگر یک مزاحم پنجره ای را باز کند، آهنربا از خط سوئیچ خارج می شود و زنگ هشدار فعال می شود.

دزدگیر ساده دیگر از یک دکمه کوچک به عنوان سوئیچ استفاده می کند. دکمه در چارچوب در تعبیه شده است، بنابراین با بستن درب آن را به داخل هل می دهد. هنگامی که شخصی در را باز می کند، دکمه رها می شود و مدار تغییر می کند و زنگ هشدار به صدا در می آید.

تنها با یک باتری و زنگ، این طرح ها سیستم های امنیتی نسبتاً ناقصی را ایجاد می کنند. از این گذشته، سارق فقط باید در را دوباره ببندد تا آژیر خاموش شود. به همین دلیل است که اکثر دزدگیرهای مدرن از قطعه دیگری در مدار استفاده می کنند به نام جعبه کنترل.

دوربین و دزدگیر خانه

 

جعبه کنترل در نحوه عملکرد سنسور دزدگیر منزل چه تاثیری دارد؟

جعبه کنترل به یک یا چند مدار هشدار متصل است، اما منبع تغذیه خود را نیز دارد. مدارها را کنترل می کند و هنگام بسته شدن یا باز شدن (بسته به طراحی) زنگ هشدار را به صدا در می آورد. اما هنگامی که زنگ هشدار فعال شود، جعبه کنترل آن را قطع نمی کند تا زمانی که کسی یک کد امنیتی را در صفحه کلید متصل وارد کند. برای امنیت بیشتر، جعبه کنترل معمولاً در نقطه‌ای دور از مسیر قرار می‌گیرد، بنابراین مهاجم نمی‌تواند آن را پیدا کند و تلاش می‌کند آن را از بین ببرد.

دزدگیر خانه هوشمند

 

با استفاده از این مفهوم اولیه، می توانید انواع سیستم های هشدار ایجاد کنید. فقط تصور کنید که یک سارق ممکن است چه کاری انجام دهد تا وارد خانه شود و سپس آن عمل را به کلید مدار تبدیل کند. به عنوان مثال، یک مزاحم ممکن است از پنجره عبور کند، بنابراین شما می توانید خود شیشه را به یک مدار تبدیل کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار، عبور جریان از طریق خط نازکی از سیم فویل است که به سطح شیشه چسبانده شده است. اگر یک سارق شیشه را بشکند، مدار خراب شده و زنگ هشدار به صدا در می آید.

 

مطالب کاربردی

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست