X

سنسور دود چیست و نکات نصب و نگهداری آن

استفاده از سنسور دود در اتاق سرور و مرکز داده یک ضرورت است که خوشبختانه هزینه نسبتا پایینی دارد. نکاتی در مورد آشکارسازهای دود وجود دارد که ممکن است همه ما از آنها آگاه نباشیم. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.استفاده از سنسور دود در اتاق سرور و مرکز داده یک ضرورت است که خوشبختانه هزینه نسبتا پایینی دارد. نکاتی در مورد آشکارسازهای دود وجود دارد که ممکن است همه ما از آنها آگاه نباشیم. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

 

سنسور دود چیست؟

دتکتور دود (smoke detector) یا سنسور دود (smoke sensor) یا آشکارساز دود یکی از ماژول های خانه هوشمند است که  برای تشخیص دود ناشی از آتش سوزی برای هشدار وضعیت آتش یا خاموش کردن آتش استفاده می شود. استفاده از دتکتورهای دود بستگی به نوع فعالیت و میزان حرکت افراد مختلف دارد. به عنوان مثال، در اماکن تجاری و صنعتی پرتردد، دتکتور دود، زنگ هشدار و سیستم اطفای حریق خودکار را فعال می کند یا سیگنالی به آتش نشانی ارسال می شود، اما دتکتورهای دود خانگی معمولاً فقط زنگ هشدار هستند. یا علائم نور ایجاد می کند. نوع نقطه ای به دو نوع فتوالکتریک (نوری) و یونیزاسیون (فیزیکی) تقسیم می شود. یک آشکار ساز دود یونیزاسیون برای آتش سوزی با سرعت بالاتر و شعله های بزرگتر استفاده می شود. تکنولوژی به کار رفته در این دو نوع سنسور متفاوت است و در نتیجه عملکرد متفاوتی در آن ها ایجاد می شود.

قبل از اینکه به جزئیات یک آشکارساز دود بپردازیم، لازم است بدانیم که گاهی اوقات از یک آشکارساز دود نیز برای اشاره به سیستمی استفاده می شود که قادر به تشخیص و هشدار انتشار دود است.

 

سنسور هوشمند دود برای خانه و ساختمان های هوشمند

 

مقدمه ای بر دو نوع اصلی آشکارساز دود

دو نوع حسگر مختلف برای تشخیص آتش و دود وجود دارد: "فتوالکتریک" و "یونیزاسیون". هر یک از این دو نوع آشکارساز دود، دود را متفاوت درک می کنند. به طور خلاصه، سنسورهای فوتوالکتریک معمولاً برای تشخیص آتش‌هایی که به آرامی می‌سوزند و شعله زیادی ندارند، استفاده می‌شوند. در حالی که آشکارسازهای دود یونیزاسیون معمولاً بهترین استفاده را در آتش سوزی های سریع با شعله های بزرگ دارند. هر یک از این دو نوع حسگر از فناوری های مختلفی برای تشخیص دود و آتش استفاده می کنند، بنابراین کارایی آنها در برابر آتش های مختلف متفاوت است.

 

مقایسه آشکارسازهای دود با باتری و آشکارسازهای دود سیمی

برخی از آشکارسازهای دود با باتری کار می کنند، در حالی که برخی دیگر از برق اصلی اتاق سرور تغذیه می شوند. هنگام استفاده از دتکتورهای دود سیمی، نگران تعویض باتری نباشید و هنگام استفاده از برق، همه این دتکتورهای دود به هم متصل هستند. این بدان معنی است که اگر یک سنسور به صدا درآید، سنسورهای دیگر نیز فعال خواهند شد. در صورت داشتن اتاق سرور یا مرکز داده بسیار بزرگ، امکان نشنیدن زنگ هشدار دود در محیط و اطراف اتاق سرور به این ترتیب کاهش می یابد. از طرفی اگر از دتکتورهای دود با باتری استفاده می کنید، به خصوص در صورت آتش سوزی سریع، نگران قطعی برق نباشید و تنها کافی است باتری های دتکتور دود را در اتاق سرور به موقع تعویض کنید.

 

نکات مهم در مورد محل نصب دتکتور دود

اکثر افرادی که تجربه کافی در نظارت بر شرایط محیطی اتاق سرور ندارند، هنگام راه اندازی اتاق سرور یا مرکز داده به اندازه کافی از آشکارسازهای دود استفاده نمی کنند. سرعت عمل و اطلاع رسانی در زمان آتش سوزی بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل کنید که از دتکتورهای دود به تعداد کافی و در تمامی قسمت های اتاق سرور استفاده می شود. همچنین با توجه به بالا آمدن دود اتاق، هنگام نصب دتکتور دود در اتاق سرور روی دیوار، لازم است سنسورهایی در فاصله حداکثر 30 سانتی متری از سقف اتاق نصب شوند و دتکتورهای دود نباید در ارتفاع خیلی زیاد  نصب شوند باید واقع در نزدیکی درها نصب پنجره ها یا دریچه ها نصب شوند ؛ در غیر این صورت، جریان هوا ممکن است در عملکرد آشکارسازهای دود اختلال ایجاد کند.

 

آشکار ساز دود

 

نکات نگهداری سنسور دود

برای اینکه دتکتورهای دود را همیشه در بهترین شرایط ممکن نگه دارید، نکات زیر باید رعایت شود:

  • هفته ای یکبار ردیاب دود خود را چک کنید. دکمه تست را فشار دهید و منتظر زنگ هشدار باشید.
  • باتری آشکارساز دود را سالی یک بار تعویض کنید.
  • سنسور دود را حداقل سالی یکبار تمیز و گردگیری کنید.
  • بیش از ده سال از آشکارساز دود استفاده نکنید.
  • با توجه به حساسیت بالای سرورها و مراکز داده به دلیل وجود اطلاعات مهم بر روی آنها و هزینه بسیار بالای تعمیر و تعویض تجهیزات، لازم است اقدامات لازم برای به حداقل رساندن احتمال خرابی با نظارت بر شرایط محیطی در دستگاه انجام شود.

 

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که افراد در نگهداری از اتاق سرور با آن مواجه هستند، افزایش دما و احتمال آتش سوزی تجهیزات به دلیل خرابی فن ها یا سیستم های خنک کننده است. با استفاده از یک سنسور دمای با کیفیت علاوه بر آشکارساز دود، می توانید آسیب های ناشی از افزایش بیش از حد دما یا آتش سوزی در مرکز داده خود را تا حد زیادی کاهش دهید. با توجه به اینکه به دلایل امنیتی، ما همیشه سعی میکنیم ترافیک اتاق سرور را به حداقل برسانیم. این امکان وجود دارد که با وجود هشدار سنسورهای نظارت محیطی، افراد به موقع متوجه مشکل نشوند. با اتصال ردیاب دود اتاق سرور به نرم افزار مانیتورینگ بینا، نه تنها می توانید در هر کجا که هستید از شرایط اتاق سرور مطلع شوید، بلکه می توانید تاریخچه داده های محیطی را نیز بررسی کنید تا از خطرات احتمالی اتاق سرور مطلع شوید. و آنها را حل کنید. آنها را برنامه ریزی کنید و نتایج را دنبال کنید. نوعی مکش که از تکنولوژی پیشرفته تری استفاده می کند حساسیت را افزایش داده و آنها را به حسگرهای قابل اعتماد تبدیل کرده است. سیستم msd در این حسگرها هوا را از طریق لوله های کوچک می مکد و آن را در یک فرایند مداوم برای تشخیص دود تجزیه و تحلیل می کند. بنابراین، حتی زمانی که دود قابل مشاهده نیست، می توان آن را تشخیص داد.

 

مطالب کاربردی دکتر BMS

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست