X

تفاوت اتوماسیون ساختمان و خانه هوشمند

یک خانه هوشمند می تواند شامل اجزای متنوعی مانند کنترل پرده ها، آبیاری گیاهان، سیستم تهویه مطبوع (که کلا به  هوشمند سازی معروف است)و ... باشد و همه آن ها را به صورت خودکار و باتوجه به شرایط محیطی کنترل کند. اما اتوماسیون ساختمان تنها وظیفه مدیریت یک مجتمع را بر عهده دارد. تفاوت اتوماسیون ساختمان و خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند

سیستم‌های خودکار مدت‌هاست که وجود داشته‌اند و کار قابل تحسینی را انجام داده‌اند که اکثر صاحبان خانه‌ها را برای ظهور فناوری هوشمند آماده کرده‌اند. تا همین اواخر، خانه هوشمند به عنوان فناوری پیشرفته در نظر گرفته می شد. دنیای طراحی نور، کنترل دما، نگهداری از منظره، آماده سازی شام (روشن یا خاموش کردن اجاق گاز بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده)، تماشای تلویزیون و امنیت خانه همگی در زیر مجموعه یک خانه هوشمند می گنجد.

بیشتر بخوانید : قیمت خانه هوشمند

با این حال، به هم پیوستگی چیزها مفهوم جدیدی است. و سیستم هایی که به هم متصل هستند و می توانند از راه دور نظارت و کنترل شوند.

آیا خانه شما هوشمند است؟

نظرسنجی از بیش از 4000 صاحب خانه نشان داد که سال 2016 سالی بود که فناوری  هوشمند سازی ساختمان در واقع به جریان اصلی تبدیل شد. این مطالعه نشان داد که تقریباً نیمی از صاحبان خانه های آمریکایی یا قبلاً دارای فناوری خانه هوشمند بودند یا قصد داشتند تا قبل از پایان سال روی آن سرمایه گذاری کنند. بیش از نیمی از افراد مورد بررسی گفتند که قبل از فروش خانه در بهبود خانه های هوشمند سرمایه گذاری خواهند کرد، زیرا متقاعد شده اند که خریداران برای این فناوری هزینه بالایی می پردازند.

فناوری خانه هوشمند در واقع کنترل کننده همه چیزهایی است که در خانه به صورت خودکار انجام می شود. این مفهومی است که به دستگاه‌ها و سیستم‌های شما اجازه می‌دهد با یکدیگر و با شما، چه در خانه باشید چه نباشید، ارتباط برقرار کنند.

اتوماسیون ساخمان

در مورد اتوماسیون ساختمان که وارث آن "خانه های هوشمند" است، باید گفت که سابقه ای بیش از صد سال دارد. اختراع لوله کشی اولین گام برای اتوماسیون خانه بود. و با توجه به اینکه خانه واقعاً "هوشمند" شد، ارزش آن را داشت که گرمایش مرکزی داشته باشیم. سنسورهای فشار و شیمیایی به سیستم کمک می کنند تا مشکلات مربوط به کیفیت هوا را برطرف کند یا مسائلی با جنبه های مکانیکی ساختمان را کشف کنند. سیستم امنیتی داده هایی را نشان می دهد که می توانند مزاحمان بالقوه باشند.

هشدارها می توانند از بسیاری از قسمت های یک ساختمان مانند منبع تغذیه، آسانسور یا درهای الکترونیکی وارد شوند. بسیاری از ساختمان ها مجهز به سیستمهای اتوماسیون ساختمان تراشه هایی هستند که اطلاعات محدودی را به مدیر ساختمان ارائه می دهند. به روزرسانی کامل می تواند به سرمایه گذاری مقرون به صرفه زیادی نیاز داشته باشد ، اما بسیاری از مدیران با استفاده از یک سیستم مقاوم سازی این هزینه را کاهش می دهند.

از دیدگاه حرفه ای، «سیستم مدیریت ساختمان» اصطلاح صحیح تری برای اتوماسیون ساختمان است. اصطلاح "خانه هوشمند" یا "اتوماسیون ساختمان" به لطف روزنامه نگاران و کمپین های بازاریابی که همیشه با کلمه "هوشمند" سازگار نیستند، رایج شده است. این اصطلاح برای تولیدکنندگان بسیار مناسب به نظر می رسید. به ویژه برای شرکت هایی مانند سامسونگ، گوگل و آمازون. از بسیاری جهات، انتخاب به نفع خانه هوشمند به دلیل انتظارات مشتری بود. با این حال، نه تنها ماهیت پروژه را آشکار نمی کند، بلکه می تواند یک کاربر پیشرفته را گیج کند.

تفاوت اتوماسیون ساختمان و خانه هوشمند

این دو اصطلاح در موارد زیر می توانند تفاوت داشته باشند:

·نحوه کاربری:

در حالی که در سیستم اتوماسیون ساختمان کار با سیستم بسیار پیچیده است و نیاز به پرسنل آموزش دیده دارد؛ خانه ی هوشمند برای مردم عادی طراحی شده و کار با آن راحت است. درباره اجرا و پیاده سازی این دو سیستم نیز باید گفت که اتوماسیون ساختمان نقشه های مختلف مکانیکی دارد اما کانفیگ خانه هوشمند نیازمند دانش بالایی برای نصب ندارد.

·موارد استفاده

دومین تفاوت اتوماسیون ساختمان و خانه هوشمند؛ کاربردهای آن است. اتوماسیون ساختمان در پروژه های تجاری، بیمارستانی، مجتمع های بزرگ اداری و مسکونی، مجتمع های صنعتی و خطوط تولید استفاده می گردد در حالی که بیشترین کاربری خانه هوشمند در پروژه های مسکونی می باشد.

·کنترل مصرف انرژی

سومین تفاوت اتوماسیون ساختمان و خانه هوشمند در این است که اتوماسیون ساختمان اجازه کنترل  تجهیزات هوشمند فضای مصرف کننده را ندارد و تا جایی که به حریم خصوصی افراد آسیب وارد نشود اجازه کنترل دارد که همین امر باعث می شود در مبحث کنترل مصرف انرژی تضمین  ۱۰۰% ارائه ندهد. مثلا اگر یا فن کویل یک واحد مسکونی یا اداری روشن باشد عملا مدیریت مصرف انجام نمی شود ولی در خانه هوشمند این موضوع کاملا برعکس است و کنترل کل فضای داخلی در اختیار مصرف کننده می باشد.

·کنترل ساختمان

در نهایت آخرین تفاوت اتوماسیون ساختمان و خانه هوشمند در مبحث کنترل ارباب رجوع می باشد. در خانه هوشمند تمام کنترل در اختیار خود مصرف کننده است اما در سیستم مدیریت ساختمان (BMS) تمام کنترل ها در اختیار اپراتور حرفه ای قرار دارد و عمدتا در فضاهای عمومی مشاهده می شود.

جمع بندی

فناوری خانه هوشمند در واقع کنترل کننده همه چیزهایی است که در خانه به صورت خودکار انجام می شود. این مفهومی است که به دستگاه‌ها و سیستم‌های شما اجازه می‌دهد با یکدیگر و با شما، چه در خانه باشید چه نباشید، ارتباط برقرار کنند. از تفاوت اتوماسیون ساختمان و خانه هوشمند می توان به نحوه نصب، کنترل ساختمان، کاربری و کاربردهای آن اشاره کرد.