X

اعلام یا اعلان حریق

 سیستم اعلام حریق یا اعلان حریق همانگونه که از نامش مشخص است مجموعه ای از تجهیزات را شامل می‌شود که  پس از تشخیص به موقع حریق مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم اعلام حریق یا اعلان حریق که در واقع نام اصلی آن سیستم  اعلام حریق است در بسیاری از موارد بسیار مناسب عمل می کند. در حال حاضر تمامی برج ها و همچنین مجتمع های تجاری و مسکونی باید به  سیستم اعلام حریق  مجهز باشند تا بتوانند مجوز پایان کار ساختمان را بگیرند. نصب این سیستم به این دلیل مهم است که در حال حاضر در تمامی دنیا تمام وقت و انرژی خود را ساخت تجهیزاتی می نماید تا در اختیار بشر قرار بگیرد تا به واسطه آن جان و مال انسان آنها در زمان وقوع هرگونه اتفاق احتمالی محافظت گردد.

سیستم اطفاء حریق قبل از  یک آتش سوزی بزرگ بلافاصله اطلاع رسانی می کند و افراد با شنیدن صدای هشدار اقدام به  خارج شدن از مجموعه کنند. همچنین در این مواقع مسئولان مجموعه با  اطلاع رسانی به نیروهای آتش نشانی از گسترش وقوع آتش‌سوزی بزرگ می توانند به عمل بیاورند.

 سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اطفاء حریق یا سیستم اعلام حریق سیستم های ضروری هر ساختمان به حساب می آید. در واقع یک سیستم اعلام حریق از تجهیزات و امکانات زیادی برخوردار است. وجود یک سیستم اطفاء حریق در هر ساختمانی می تواند منجر به کاهش خسارات جانی و مالی شود. به همین دلیل وجود یک سیستم اطفاء حریق یا سیستم اعلام حریق امری بسیار ضروری محسوب می شود.یک سیستم اعلام حریق در واقع مجموعه ای  از تجهیزات و همچنین دتکتورهای حرارت و شعله گاز می باشد.این تجهیزات  از طریق آژیرها و فلاشر ها  عمل میکند. طراحی و اجرا و استفاده درست از این سیستم می‌تواند جلوی بسیاری از خطرات مالی و جانی را بگیرد. در واقع می توان گفت دانستن این مطلب که با توجه به اهمیت بالای سیستم های اعلام حریق در پروژه های صنعتی و ساختمانی بسیار مهم می باشد باید در اسرع وقت به این امر مهم رسیدگی شود. دارا بودن یک پروژه صنعتی و ساختمانی به یک سیستم اعلام حریق بسیار می تواند از وقوع   اتفاقات احتمالی جلوگیری کند.

انواع سیستم اعلام حریق یا اعلان حریق

 سیستم اعلام حریق در ابتدا به صورت سیستم اعلام حریق دستی و همچنین سیستم اعلام حریق اتوماتیک و خودکار در بازار وجود داشت در این قسمت دو سیستم اعلام حریق دستی و سیستم اعلام حریق اتوماتیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 سیستم اعلام حریق اتوماتیک و خودکار

 سیستم اعلام حریق خودکار و اتوماتیک دارای حسگر ها و سنسور های متفاوتی هستند که به یک یا چند محصول حریق حساس می باشند در واقع در صورت تشخیص حریق این سیستم به صورت خودکار اقدام می کند. سیستم اعلام حریق خودکار در دو حالت در بازار شناخته می شود این دو حالت شامل: سیستم اعلام حریق اتوماتیک موضعی و سیستم اعلام حریق اتوماتیک مرکزی می شود.

 انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک

 انواع  سیستم اعلام حریق خودکار یا سیستم اعلام حریق هوشمند به چند دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

 سیستم اعلام حریق متعارف

 سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

 سیستم اعلام حریق بیسیم

سیستم اعلام حریق متعارف

 سیستم اعلام حریق متعارف منطقه آشکارساز فعال یا نقطه تماس دستی را به واسطه یک ال ای دی  شناسایی می نماید. به طور کلی می توان گفت این تفاوت یک پیام متنی است که در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در یک صفحه نمایش ال سی دی ایجاد می شود. 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

 سیستم اعلام حریق آدرس پذیر مجموعه‌ای از آشکارسازهای آتش به حساب می‌آید که به یک صفحه کنترل مرکزی متصل است .با استفاده از سیستم آدرس پذیر هر دستگاه دارای یک آدرس یا مکان باشد می تواند دقیقاً مکان  دقیق آتش سوزی را مشخص نماید .سیستم اعلام حریق آدرس پذیر جزء سیستم اعلام حریق هوشمند به حساب می آید. به طور کلی می‌توان گفت این نوع از سیستم اعلام حریق از مجهزترین و پیشرفته ترین سیستم های اعلام حریق موجود در بازار می باشد. 

سیستم اعلام حریق بیسیم

 یکی دیگر از سیستم های اعلام حریق که در بسیاری از مراکز صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد سیستم اعلام حریق بیسیم نام دارد این سیستم اعلام حریق همانگونه که از نامش مشخص است از تکنولوژی بدون سیم استفاده میکند. در حال حاضر سیستم اعلام حریق بیسیم بیشترین استفاده را در صنعت و همچنین در مراکز صنعتی و تجاری و ساختمانی ایفا می کند. سیستم اعلان حریق بیسیم سیگنال را به  صفحه کنترل با فرکانس های رادیویی انتقال می دهد. سیستم اعلام حریق بیسیم در اماکنی کرد که م سیم کشی و یا دسترسی به تمام نقاط آن وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم یکی از سیستم های پیشرفته که با تکنولوژی و فناوری روز دنیا پیش می رود همگام است.

 به طور کلی می‌توان گفت در حال حاضر به دلیل اهمیت بالای سیستم های اطفاء حریق تمامی ساختمان های موجود به این سیستم اطفاء حریق مجهز هستند. در واقع سیستم اطفاء حریق در سال های اخیر به عنوان ضروری ترین سیستم های مورد استفاده در انواع ساختمان های اداری و تجاری و مسکونی شناخته می شود. سیستم اطفاء حریق به قدری مهم و  حائز اهمیت است که در صورت نبود آن پایان کار صادر نمی شود لذا بسیار مهم می باشد که اطلاعات کافی و جامعی در رابطه با انواع سیستم های اطفای حریق داشته باشیم. در صورت داشتن اطلاعات کافی در رابطه با انواع سیستم های اطفاء حریق در ساختمان می توانید به راحتی و سهولت نوع سیستم اطفاء حریق را مشخص کنید. در واقع در هر ساختمانی سیستم اطفاء حریق می تواند متفاوت و گوناگون باشد و دانستن این موضوع که چه سیستم  برای چه ساختمانی مناسب است بسیار حائز اهمیت است.

 

مطالب کاربردی

 

نرم افزار (اپلیکیشن) خانه هوشمند

سیستم (کنترل) هوشمند چیست و چه کاربردی‌هایی دارد؟

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی (ساختمان)

پکیج هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی بی سیم و تفاوت آن با هوشمندسازی سیمی

هوشمندسازی استخر

سنسور حرکتی کوچک

امکانات  و ویژگی های خانه هوشمند

پروتکل های خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمند

قیمت هوشمندسازی خانه

خانه هوشمند چیست